چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

آتوسا رقمی: امسال، وقتی برای عید به حمام می‌روی، به این موضوع فکر کن که اگر صابون نبود چه می‌شد!

اولین صابون‌های دنیا را مردم بابِل در دوران باستان درست کرده‌اند.‌ حدود 2800 سال پیش؛ شکارچیان آن زمان، موقع پختن غذا، کشف کردند که وقتی چربی و روغن باقی مانده از غذا‌ با پتاسِ خاکستر چوب ترکیب می‌شود، ماده‌ای به وجود می‌آید که خاصیت پاک‌کنندگی دارد.

بعدها صابون در خیلی جاهای دیگر دنیا هم استفاده شد. مثلاً در خرابه‌های شهر پمپئی ایتالیا که سال 79 میلادی زیر مواد آتشفشانی از بین رفت، باقی مانده‌های یک کارخانه صابون‌سازی پیدا شده.

در کشورهای عربی هم حدود 800 سال بعد از میلاد، دانشمندان شیوه‌های مختلفی برای درست کردن انواع صابون‌ پیدا کردند.

نمایش بهار در زمستان!

تا پیش از سال 1564میلادی، سال نوی فرانسوی‌ها اول ماه آوریل، یعنی 12 فروردین شروع می شد، اما در این سال، چارلز چهارم، پادشاه فرانسه تصمیم گرفت سال نو، اول ماه ژانویه شروع شود. خب، پیش از آن، خیلی از رسم و رسوم سال نو، مربوط به بهار و اتفاق‌های آن بود و با منتقل شدن شروع سال نو به زمستان، مردم مجبور شدند به جای انجام آن رسم و رسوم،‌ نمایش آن را در قالب‌های خنده‌دار اجرا کنند. مثلاً پیش از آن،‌ صید ماهی در آغاز سال نو ممنوع بود، چون اول آوریل، فصل زاد و ولد ماهی‌هاست، اما بعد از آن، مردم برای نشان دادن این موضوع در زمستان، پشت لباس‌هایشان یک ماهی مصنوعی وصل می‌کردند.

بازی روی یخ

اواخر قرن نوزدهم میلادی، سربازان انگلیسی در کشور کانادا یک ورزش جدید اختراع کردند. آنها برای اختراع این بازی، از بازی هایی الهام گرفته بودند که در کشور خودشان با توپ انجام
 می داده‌اند. آنها کفش‌های مخصوص روی یخ پوشیدند و یک تور هم روی سطحی از یخ کار گذاشتند؛ آن وقت با هم قرار گذاشتند که سعی کنند با یک عصای چوبی یک حلقه یا توپ کائوچویی را به داخل تور هدایت کنند. نام این عصای چوبی «هاکی» بود و برای همین نام، این بازی را «هاکی روی یخ» گذاشتند.

کد خبر 76798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز