سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

مهرزاد فتوحی: در دنیا نوجوانان زیادی هستند که مجبورند کار کنند، بعضی از آنها هم داوطلبانه کارهایی انجام می‌دهند تا به مردم کشورشان کمک کنند زندگی بهتری داشته باشند. اینجا با بعضی از آنها آشنا می‌شویم.

   بار زندگی

   بنگلادش: «بیش از 7/4 میلیون کودک یا نوجوان 5 تا 14 ساله در بنگلادش کار می‌کنند.» براساس تخمین صندوق کودکان سازمان ملل متحد، با وجود ممنوع بودن کار کودکان در این کشور، هنوز تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان با دستمزد بسیار کم روزانه 60 تاکا (کمتر از 1 دلار) کار می‌کنند.

   دستمزد کودکان و نوجوانان تقریباً یک سوم بزرگسالان است. به همین دلیل صاحبان کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند از کودکان استفاده کنند.

   وارد شدن زود و بی‌موقع کودکان و نوجوانان به بازار کار، فرصت تحصیل و پیشرفت را از آنها می‌گیرد و آنها اغلب مجبور می‌شوند تا آخر عمرشان با دستمزد خیلی کم به کارهای پست مشغول باشند.

   عکاس عکس بالا که از عکس‌های برگزیده سال گذشته یونیسف است، به خوبی سنگینی بار زندگی را بر دوش کودکان یا نوجوانان کار به تصویر کشیده است.

   بانک‌دار نوجوان

   هند- درست است! «آنوش چادرلی» یک بار دیگر حساب می‌کند؛ با دقت عددها را جمع می‌زند. مشتری‌اش، 300 روپیه (حدود 8 هزار تومان) آورده است. حالا فقط باید امضا کند و نوبت نفر بعد می‌شود. گروهی از بچه‌های خیابانی، مشتری‌های ثابت آنوش هستند. او که یک نوجوان 13 ساله هندی است. کارهای زیادی دارد. او یکی از جوان‌ترین بانک داران جهان است.

بانک‌دار و مشتری‌ها همه نوجوان هستند

 یک سازمان خیریه، این بانک را در شهر دهلی‌نو تأسیس کرده است تا به کودکان خیابانی کمک کند. آنها پولی را که از راه جمع‌آوری و فروش بطری‌های پلاستیکی به دست می‌آورند به این بانک تحویل می دهند تا به شیوه‌ای مطمئن سرمایه‌گذاری کنند.

   آنوش، صبح‌ها به مدرسه می‌رود ولی بعد از ظهرها پشت باجه بانک کوچکش می‌نشیند و با دقت حساب و کتاب می‌کند. این بانک گاهی وقت ها به بچه‌ها پول هم قرض می‌دهد.
او می‌گوید: «متأسفانه گاهی پول‌های وام داده شده، برنمی‌گردد. مثلاً همین چند وقت پیش دو پسر نوجوان مقداری پول به عنوان اعتبار گرفتند و دیگر برنگشتند.»

   اما این اتفاق او را از ادامه  مسیرش دلسرد نمی‌کند. می‌گوید: «باید ادامه دهم. این بچه‌ها به من احتیاج دارند.»

   جنگ با ویروس

   اوگاندا- بیماری ایدز، گروه زیادی از دوستان و اعضای خانواده «برندا» را از او گرفته است. مثل خیلی از همکلاسی‌هایش، پدر او هم از بیماری ایدز در گذشته است. اما این دختر
 15 ساله اوگاندایی به جای اینکه زانوی غم در بغل بگیرد، تصمیم گرفت برای مبارزه با ایدز در شهر «کامپالا»، پایتخت اوگاندا، دست به کار شود.

   او به همراه چند نوجوان دیگر، یک دوره آموزش مبارزه با بیماری ایدز را گذراند. او پس از گذراندن دوره آموزشی، دوبار در هفته، به محله‌های فقیرنشین شهر می‌رود و خانواده‌ها و جوانان را با بیماری ایدز و خطرات آن آشنا می‌کند. او راه‌های پیشگیری از این ویروس مهلک را آموزش می‌دهد.

   به نظر «برندا» فقر و جهل دو عامل مهم شیوع  بیماری ایدز هستند. براساس آخرین آمار هر روز در سراسر جهان،‌ بیش از پنج هزار نفر به ویروس «اچ‌ای‌وی» آلوده می‌شوند.متوقف کردن و کاستن میزان شیوع اچ‌آی‌وی، یکی از هدف‌های طرح جهانی توسعه هزاره است. طرحی که تمام 189 کشور عضو سازمان ملل متعهد، تعهد کرده‌اند که مواد آن را تا سال 2015 میلادی اجرا کنند.براساس این پیمان جهانی، تا سال 2010 میلادی، 95 درصد مردان و زنان 15 تا 24 ساله باید به اطلاعات و آموزش درباره این بیماری دست پیدا کنند.

   «برندا» کارش را دوست دارد. او در تمام مدت به پدرش و بقیه آشناهایش که در اثر ایدز در گذشته‌اند فکر می‌کند.برندا می‌خواهد در آینده در رشته پرستاری تحصیل کند و در بیمارستان‌ها به بیماران کمک کند.

کد خبر 66360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز