گروه اقتصادی: هرگونه سهمیه‌بندی بنزین به تصمیم دولت بستگی دارد و کار راه‌اندازی کارت هوشمند نیز با همه مشکلاتی که با پیمانکار وجود داشته با تمهیداتی به‌خوبی در حال انجام است.

به گزارش همشهری، محمدرضا نعمت‌زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی کشور با اعلام این خبر افزود: کار توزیع کارت هوشمند با آماده‌سازی پاکت‌ها از سوی پست آغاز شده و همزمان پمپ‌بنزین‌ها و بانک و خدمات اطلاعاتی این طرح نیز در حال تکمیل و تجهیز است. وی در این همایش با ارایه گزارشی از طرح‌های در دست اجرا برای افزایش تولید فرآورده‌های اولیه نفتی و احداث سه پالایشگاه جدید در کشور خواستار حذف بوروکراسی مربوط به مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی برای توسعه صادرات شد.
 سه پالایشکاه جدید با سهم مشارکت بالای پنجاه درصد بخش خصوصی  دو تا در بندرعباس و یکی در آبادان احداث می‌شود. این طرح‌ها به همراه طرح‌های اصلاح تولید 9 پالایشگاه موجود ظرفیت پالایش کشور را تا سال 1390 به سه میلیون بشکه نفت می‌رسد. نعمت‌زاده همچنین با توجه به توسعه تولید پالایشگاهی کشور، خواستار روی آوردن بخش خصوصی به کار تولید انواع محصولات پایین‌دستی فرآورده‌های نفتی شد. به گفته نعمت‌زاده فقدان برخی شرایط از جمله یارانه‌ای بودن قیمت فرآورده‌های نفتی موجب ناکارآمدی سیاست‌ها برای تولید فرآورده‌های پایین‌دستی در این بخش شده است و از میان صدها فرآورده نفتی که در جهان تولید می‌شود، تنها تعداد معدودی در ایران تولید و صادر می‌شود.
افزایش ذخایر نفتی
نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که با ادامه قیمت‌های پایین بنزین و کاهش مصرف در نیمه دوم سال و اینکه 5/2 میلیارد دلار بودجه مصوب برای واردات به احتمال زیاد تا پایان سال کافی است، از افزایش ذخایر نفت گاز نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ذخایر بنزین نیز در مدت مشابه دو برابر شده و در حال حاضر مصرف بنزین بیش از 74 میلیون لیتر در روز است که از پیش‌بینی‌ها بالاتر بوده است. وزارت نفت تاکنون برای واردات گازوئیل از منابع داخلی خود حدود یک میلیارد دلار اعتبار اختصاص داده که در این شرایط به پروژه‌های سرمایه‌گذاری آسیب خواهد رسید و امیدواریم این مقدار هزینه در متمم بودجه سال 85 توسط مجلس جبران شود.
انتقاد از سیاست وام‌های اشتغال‌زا
 و بنگاه‌های زودبازده
در این همایش، مهدی غضنفری رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در سخنانی با انتقاد از افزایش فشار بر صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به بهانه قاچاق این فرآورده‌ها با تاکید بر این‌که طبق قانون برنامه هیچ مانعی نباید بر سر راه صادرات کشور از سوی دولت ایجاد شود، از تلاش این سازمان برای رفع موانع صادرات با ایجاد امکان همکاری بخش خصوصی برای ایجاد مراکز آزمایشگاهی لازم در مبادی گمرکی خبر داد. وی با اشاره به رشد 158 درصدی صادرات غیرنفتی کشور تاکید کرد که سیاست‌های اعطای وام به فعالیت‌های زودبازده و اشتغال‌زا اگر با اهداف صادراتی هماهنگ نباشد مشاغل پایداری ایجاد نمی‌کند.
کد خبر 7693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز