نشر ماهی هفته جاری، چاپ چهارم کتاب «کلنل پسیان» و چاپ پنجم «ایران و جنگ جهانی اول» را راهی بازار کتاب کرد. یکی با قلم عبدالله کوثری ترجمه شده است و دیگری حسن افشار. نمونه‌هایی از تداوم توجه نسل‌ها به کتاب‌های تاریخی.

كتاب تاريخي

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: «کلنل پسیان» نوشته «استفانی کرونین» با ترجمه عبدالله کوثری و «ایران و جنگ‌جهانی اول» ویراسته‌ی تورج اتابکی با ترجمه حسن افشار، دو عنوان کتابی هستند که درباره تاریخ معاصر ایران از سوی نشر ماهی تجدید چاپ شده‌اند.

اقبال عمومی از تاریخ در بازار کتاب تهران| از پسیان تا تجدد

ناسیونالیسم ایرانی؛ چهره‌ جوانی پرشور علیه رضا خان| چاپ چهارم «کلنل پستان»

کتاب «کلنل پسیان» پژوهشی در باب ناسیونالیسم انقلابی در ایران است. این کتاب توسط عبدالله کوثری به فارسی برگرده شده و نشر ماهی به تازگی چاپ چهارم آن را منتشر کرده است.

کلنل محمدتقی‌خان پسیان، چهره‌ی تابناک میهن‌پرستی، از دستگاهی نظامی برخاسته بود؛ افسری تحصیل‌کرده و پیشرو و دنیادیده که بیش از هر چیز نماد ناسیونالیسم بود. او ازجمله افسرانی بود که در اولین روزهای قدرت‌گرفتن رضاخان با قیام خود عرصه را برای او تنگ کرد. استفانی کرونین، نویسنده‌ی «کلنل پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران»، به بررسی قیام این چهره‌ی انقلابی از فروردین تا مهرماه ۱۳۰۰ شمسی می‌پردازد و چهره‌ی مرد انقلابی را در جوانی نشان می‌دهد، جوانی که با قواعد علمی ارتش‌های اروپایی آشناست و سری پرشور و قلبی خوش‌نیت دارد و در اندیشه‌ی ساختن سرزمین مادری‌اش است. در این کتاب علاوه بر مقاله‌ی استفانی کرونین، چند نوشته و مقاله‌ی دیگر هم پیوست شده است که تصویری کامل و همه‌جانبه از کلنل پسیان به خواننده‌ی امروزی ارائه می‌دهد.

نشر ماهی این کتاب ۱۴۴ صفحه‌ای را به بهای ۹۸ هزار تومان منتشر کرده است.

اقبال عمومی از تاریخ در بازار کتاب تهران| از پسیان تا تجدد

مدرنیزاسیون شکست خورده| چاپ پنجم «ایران و جنگ جهانی اول»

جنگ جهانی اول و پیامدهای آن را می توان مهم ترین فصل سیاسی تاریخ قرن بیستم دانست. سقوط امپراتوری‌های بزرگ مانند عثمانی و تأسیس کشورهای جدید تنها بخشی از دستاوردها و تحولات حاصل از این جنگ بود. گرچه در آغاز، دولت ایران رسما بی طرفی خود را اعلام کرد، اما هیچ یک از دولت‌های متخاصم به آن توجه نکردند و این گونه بود که کشور ایران تبدیل به آوردگاه ابرقدرت‌ها شد. آنچه در طول این جنگ بر ایران گذشت، سنگ بنایی شد برای تغییراتی گسترده در ساختار سیاسی کشور، تا آنجا که نهایتا موجب سقوط سلسله قاجاریه شد. کتاب ایران و جنگ و جهانی اول به خلاصه‌ای از رویدادهای این دوره می پردازد.

 جنگ جهانی اول که منجر به سرنگونی رژیم قاجار و جایگزینی رضاشاه به جای او شد، در تاریخ ایران مدرن بسیار مهم بود. انقلاب مشروطه ۱۹۰۶-۱۹۰۹ با هدف لغو رژیم خودسرانه و ایجاد قانون اساسی و پارلمان مدرن انجام شد. اما نا آرامی‌ها و شورش‌های فزاینده استانی توسط مردم کوچ نشین، هرج و مرج و بی‌ثباتی را به همراه داشت که با فشارهای جنگ و مداخله قدرت‌های خارجی تشدید شد. ایران در آستانه فروپاشی قرار داشت، مدرنیزاسیون شکست خورده بود و ناامیدی و فشار فزاینده طبقات متوسط ​​سرخورده، روشنفکران و جمعیت شهری، زمینه را برای تمرکز قدرت در زمان رضاشاه فراهم کرد.

نشر ماهی چاپ پنجم این کتاب  ۲۶۴ صفحه‌ای را به بهای ۱۸۰ هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 776706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha