مجموع نظرات: ۳۲
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
۱ نفر

فاز دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان یک سال پس از فاز اول آغاز به کار کرد و قرار است فاز اول تا پایان سال و فاز دوم تا دو سال دیگر تکمیل شود؛ تکمیل هر دو فاز 400 میلیون مترمکعب آب به اصفهان می‌آورد.

انتقال آب

به گزارش همشهری‌ آنلاین، چند ابرپروژه انتقال آب دریا برای تامین آب مورد نیاز کشور در حال اجراست که به گفته سخنگوی بخش طرح‌های ملی آب، حدود یک میلیارد مترمکعب از نیاز آبی کشور را تامین خواهد کرد. آن‌طور که «عیسی بزرگ‌زاده» توضیح داده است توسعه این ابرپروژه‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود و سه طرح انتقال آب از دریای عمان آب برای سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی، انتقال آب برای یزد و کرمان و انتقال آب برای اصفهان مهم‌ترین آن‌ها هستند. از این سه طرح که عملیات اجرایی‌شان شروع شده است، عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب برای اصفهان روز جمعه (7 مهر) در جریان سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری آغاز به کار کرد.

پیشرفت 50 درصدی انتقال آب به اصفهان

عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب عمان به اصفهان روز جمعه، 7 مهر آغاز به کار کرد که رئیس‌جمهوری در جریان افتتاح آن گفت که زمان اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان به یک سوم رسیده است. آن‌طور که سید ابراهیم رئیسی توضیح داد، اعتبار مورد نیاز این پروژه با پیگیری وزیر نیرو از سوی دولت تامین خواهد شد و تا امروز هم به همت استاندار اصفهان و وزیر نیرو، کارها در حال اجراست و به خاطر کمبود منابع اعتباری، متوقف نشده است. به گفته او، گزارش مدیر پروژه و استاندار درباره پروژه انتقال آب نشان می‌دهد کاری که باید در مدت 3 سال انجام می‌شد، ظرف یک سال انجام شده است. وزیر نیرو هم گفت که حجم آب انتقالی از دریای عمان به اصفهان پس از تکمیل پروژه در مقام مقایسه معادل حدود ۷۰ درصد از آب آشامیدنی یا بخش قابل توجهی از آب بخش کشاورزی استان است. به گفته علی اکبر محرابیان، با اجرای این پروژه، منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اصفهان بیشتر می‌تواند در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب گشایشی در منابع و مصارف منطقه رقم می‌خورد.

مزایای انتقال آب عمان به اصفهان

پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان  به طول 1000 کیلومتر تا ساحل در 2 فاز اجرا می‌شود و با تکمیل هر دو فاز آب انتقالی از عمان به اصفهان را به 400 میلیون مترمعکب می‌رسد.  آن‌طور که مسئولان اصفهان توضیح داده‌اند، نیاز آبی امروز صنایع اصفهان 50 میلیون مترمکعب و نیاز آینده‌شان 70 میلیون مترمکعب است و بقیه این آب انتقالی قرار است به مصرف کشاورزی، آشامیدنی و احیای زاینده‌رود اختصاص یابد. در واقع با این خط انتقال کشاورزی‌های گلخانه‌ای و کشاورزی‌های با توجیه اقتصادی در اصفهان و همچنین روستاها و مناطق محروم طول مسیر در 4 استان هرمزگان، کرمان، یزد و اصفهان بهره‌مند می‌شوند.  به غیر از کشاورزی و آشامیدنی، زاینده‌رود در این طرح دیده شده و قرار است، در فاز نخست برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع شود و در مرحله دوم، بخشی از این آب به عنوان حقابه محیط‌زیست به مصرف برسد.

گزارش کامل را در صفحه ایرانشهر روزنامه همشهری (13) شنبه، 8 مهر بخوانید.

کد خبر 792116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    4 7
    به علت عدم شستشوی معبر بزرگ و کوچک از طرف شهرداری اصفهان و وجود الودگی بیش از حد ناشی از کثیفی روغن ماشین های ریخته شده بر روی اسفالت امراض - ویروس ها و میکروب ها و ( رجس شیطان ) زیاد شده و به دنبال ان امار مرگ و میر و عدم بهداشت و نظافت های عمومی در اصفهان زیاد می شود.
    • علیرضا IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 1
      باید به این طرح بزرگ و ملی افتخار کرد. این طرح عظیم هزینه زیادی به دولت و مردم تحمیل می‌کنه ولی ارزش بسیاری دارد. ما مردم اصفهان قدر دان این زحمات هستیم. البته فراموش نمی کنیم زمانی که یزدی ها به آب نیاز داشتند ما از خود گذشتگی کردیم و کشاورزی شرق اصفهان تا حد زیادی آسیب دید ولی متاسفانه شهرهای دیگر مثل خوزستان اجازه انتقال آب به اصفهان ندادند و این که لطفی در حق اصفهان صورت گرفت. ما یک ملت هستیم همیشه در سختی ها کنار هم بوده ایم.
  • فریبرز IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    18 5
    آب شور بدرد چه کاری میخورد؟ مسئله فقط انتقال آب نیست بلکه مهمتر شیرین سازی آن است!
  • جاودان احمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    16 10
    میزان آبی که از اصفهان به یزد میرود چقدر است ؟ آب دریای عمان به یزد بدهند آب اصفهان از خودش باشه کافی نیست در پروژه صرفه جویی نمیشه؟ مشکل حل نمیشه؟
    • رامین دکی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 4
      عشقم، منظور همون انتقال آب دریا و تصفیه کردن اونه، شما به بزرگی خودت حلال کن
  • فرهاد داودی مبارکه IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 15
    سلام الحمدالله رب العالیمین فی کل النعمه،برملت ایران اثبات گردید تفاوت مدیر خائن و مدیر خادم مومن تا چه اندازه در جامعه اسلامی موثر است،ملت ایران باید با این تجربه ،بسرعت ایران را تبدیل به پایتخت جهان اسلام نماید و قوی و عزتمند متحد باشیم و دوست و پشتیبان تک تک مظلومیندجهان،هزار دوست کم و یک دشمن بسیار،هر یک دوست که ایران در دنیا با ملت ایران پیمان برادری و برابری میبندد چمون ستون های پایرجا ،چهارچوب جهان اسلام را میسازد تا انشأالله دنیا محیای ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف گردد
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    10 7
    به علت خشکی زاینده رود اصفهان اصفهان از مزایای توریستی و گردشگری و جذب توریسم و درامد توریستی محروم شده است. و این خشکی روی کلان شهر صنعتی اصفهان و بدی اب و هوا و الودگی هوا بسیار موثر بوده است.
  • ‌صادقی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    12 0
    انشاالله خیره حیفه که زاینده رودخشک باشه ازبودجه کشوربایدبرای رفاه وپیشرفت کشورمون استفاده بشه به امیدروزی که ایران عزیزمون دررفاه وآبادی باشه عزت وپیشرفت کل کشورمون روزافزون باشه انشاالله🙏🏼
  • حمید راشدی فر IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    6 1
    آوردن آب از خلیج فارس ۳۰۰ کیلومتر است از دریای عمان ۱۲۰۰ کیلومتر نزدیکترین فاصله است بنظر شما کدام مسیر ارزان‌تر است همه مردم می‌توانند نقشه را بیاورند و اندازه گیری و قضاوت کنند
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 1
    صنایع فولاد اصفهان زورش بیشتر از سازمان اب اصفهان بود به همین علت چندین سال است که زاینده رود اصفهان خشکیده است هر که زورش بیشتر بام اش بیشتر
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 4
    کلام الله می فرماید : کل شی حی من الما همه چیز از اب زنده می شود و بی ابی همه چیز را از بین می برد نظافت کو؟؟؟ بهداشت کو؟؟؟ سلامتی کو؟؟؟؟ اسلام کو؟؟؟؟ تمیزی کو؟؟؟؟ طیب کو؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 1
    اصفهان عاری از درامد تورستی و گردشگری بی المللی شد به علت خشکی زاینده رود و یا زنده رود اصفهان. یعنی زاینده رود واقعا" روی ارز نیز اثرات بسیار گذاشته است چیزی که خیلی ها نمی فهمند. شاید دراینده بفهمند.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 2
    واقعا" برای من خیلی مهم است که یک اب باریکه زاینده رود اصفهان تا چه قدر روی ارز های بین المللی در ایران اثر گذار بوده است. و در تصعیف ایران و در امد ارزهای جذب شده خیلی اثر گذاشته است.
  • حمید راشدی فر IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 1
    نزدیکترین محل شهر اصفهان تا خلیج فارس ۳۰۰ کیلومتر است و تا دریای عمان حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و در واقع ۱۲۰۰ کیلومتر اما این انتقال آب چند مشکل دارد اول فاصله زیاد است و هزینه زیادی دارد دوم املاح تصفیه شده به آب دریا ریخته شده و موجب شوری و افزایش املاح اب دریا می‌شود که این چنین هم شده سوم اینکه آب از روش اسمز معکوس تصفیه می‌شود که فلزات سنگین محلول در آب تصفیه نشده و موجب بیماری سرطان در انسان‌ها می‌شود چهارم املاح اب زیر سطحی زمین زیاد شده و امکان تصفیه آب زیر سطحی نیست و در اینده سرطان زیادتر ميگردد. برای انتقال آب و تصفیه شدن علمی آن باید از روش حرارت زیر زمینی استفاده کرد
    • Masih IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 1
      دقیقا موافقم باهاتون .کاملا درسته
  • سید IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 0
    بایدانتقال آب اصفهان را به یزد قطع کنید آب دریا واصه یزد باید این چپاوال پایان یابد
  • ابراهیمی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 0
    رعایت موارد زیست محیطی فراموش نشود.منافع و مضرات احداث کانال کشتیرانی از دریای عمان تا نواحی مرکزی ایران بررسی شود.
  • عباسی IT ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    4 0
    سلام دوستان یکی از بزرگترین اشتباهات راهبردی اقتصادی وشورتوسعه ی صنعتی در استان های کویری اصفهان و یزد و کرمان است ، صنعت می بایستی در جوار دریا و آب‌های آزاد به دلیل صادرات و واردات ارزان و سهل الوصول گسترش یابد !
  • سیدحسین IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    6 0
    جز این که اب اصفهان بد مزه و ته شور میشه هیچ خاسیتی نداره.به جای این کار اب اصفهان را نفرستند جایی ..همین اب دریا را کلا بدهند به یزد
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    خدایا به داد مون برس دیگه حالا..... از
  • رضا DE ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    انتقال اب خوبه اما مسعول اصفهان زیاد خواهی دارن می کنند این بدونید که دارن اصفهان نابود می کنند شاید این همه اب های که از شهرکرد از دریا می بیرد اولش خوب باشه اما به وقتش عوارش خواهید دید .
  • ناشناس IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    کی گفته نیاز آبی صنایع اصفهان پنجاه میلیون متر مکعب هست. این پنجاه میلیون متر مکعب فقط نیاز مجتمع فولاد و ذوب آهن را تامین می کنه. و بقیه صنایع چیکار کنند.
  • ناشناس IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا خیلی عالیه. چقدر عادلانه هست. که بهترین آب از اصفهان به یزد بره. اونوقت آب دریا و بی کیفیت بیاد اصفهان. عجب دنیایی گیر کردیم. ما. همه دنیا ما را مسخره خواهند کرد.