شاید باورتان نشود که یکی از ارزان ترین غذاهای جهان هم یک روز در تقویم به نام خودش داشته باشد غذایی که تا حالا به عنوان اولین غذای کمکی بچه های کوچک می شناختید.

فرنی

همشهری آنلاین- فاطمه عسگری نیا؛۱۰ اکتبر که مصادف است با ۱۸ مهرماه در تقویم به نام روز جهانی فرنی نامگذاری شده تا تمامی هواداران این دسر خوشمزه بین المللی با هم متحد شوند. درسته فرنی در بین ایرانیها هم طرفداران زیادی است اما تاریخچه این دسر بین المللی را که ورق می زنیم می بییم که زادگاهش در روسیه است. درواقع آنقدر روس ها روی این غذا حساسیند  که حتی یک ضرب المثل ویژه هم برایش دارند و می‌گویند" فرنی مادر ماست!»

فرنی در دنیا آنقدر طرفدار دارد که که حتی خیلی از کشورها در روز جهانی آن اقدام به برگزاری مسابقات آشپزی فرنی‌پزی یا فرنی خوری اقدام می‌کنند و یکی از گزینه‌های پایه ثابت لیست منوی رستورانها در دنیا همین فرنی خوشمزه است.

فرنی حتی سهم زیادی در امور خیرخوانه دنیا دارد. بسیاری از رویدادهای مربوط به روز جهانی فرنی، ماهیت خیرخواهانه دارند و بودجه ای که از آنها جمع می شود به بودجه هایی برای کمک به کودکان گرسنه و مبارزه با گرسنگی اختصاص می یابد

یکی دیگر از دلائلی که باعث شده فرنی در دنیا حسابی شناخته شده و پرطرفدار باشد شروع تغذیه کودکان ۶ ماه به بالا با این غذای مقوی است غذایی که تهیه آن برای هر خانواده با هر بودجه و امکانات اقتصادی بسیار راحت است.

درست است در کشور ما خیلی ها فکر می کنند فرنی غذای بچه هاست و آن را در لیست غذایی خود قرار نمی دهند اما اگر از خواص ان مطلع باشید مطمنا که بی خیالش نمی شوید.

قلب خود را با فرنی تقویت کنید

 این دسر ساده و خوشمزه در کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی حسابی موثر است این را نتایج تحقیقات محققان ثابت می کند محققان بر اساس یک مطالعه متاآنالیز و چند مطالعه در مورد مواد غذایی سبوس دارکه  بر روی ۷۸۶۰۷۶ نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف ۷۰ گرم غلات در طول روز موجب کاهش ۲۲ درصدی خطر مرگ ناشی از عوامل اصلی مرگ و میرهای مطرح شده است. بر اساس این مطالعات مصرف این مقدار غلات که برابر است با یک کاسه بزرگ فرنی، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. غلات سبوس دار شامل جودوسر، سبوس و بلغور و ... است که سرشار از پروتئین، آهن، اسیدفولیک و فیبر است.

پیشگیری از بیماریهای قلبی تنها هنر فرنی نیست بلکه شما با خوردن این غذا می توانید حتی خود را در برابر انواع سرطان ها هم ایمن کنید ان هم به خاطر خواص ضد سرطانی ترکیبات آن است  محققان در مطالعات خود ادعا می کنند که خوردن یک کاسه فرنی معادل ۷۰ گرم در صبحانه می تواند از بروز ابتلا به سرطان پیشگیری کند.

کاهش وزن با فرنی

از همه این ها که بگذریم فرنی برای آنها که حسابی دنبال کاهش وزن هستند هم موثر است تنها کافیه به جای شکر در فرنی از عسل استفاده کنید تا آن را به یک معجون لاغری و اهش وزن تبدیل کنید. کارشناسان به افرادی که تمایل به داشتن تناسب اندام دارند اما خوردن غذاهای رژیمی را دوست ندارند، مصرف فرنی در وعده صبحانه را به جای خوراکی های رایج حاوی بلغور جوی دوسر، توصیه می کنند. بر اساس تحقیقات، افرادی که از فرنی به جای بلغور جوی دوسر در صبحانه استفاده می کنند در طول روز کمتر احساس گرسنگی می کنند و در نتیجه غذای کمتری میل می کنند. این نکته را هم فراموش نکنید که از هول حلیم نباید تو دیگ افتاد چرا که زیاده روی یا عدم مصرف به موقع آن برای بدن ضرر هم دارد. فرنی به دلیل داشتن کالری زیاد موجب افزایش وزن و تری گلیسیرید خون می شود.

کد خبر 795662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    با این مخلفاتی که شما دور بشقاب چیدین، حتما یه غذای ارزونه