روند نزولی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و این شاخص با یک درصد افت بار دیگر به مرز ۲میلیون واحد رسید این برای سومین بار در سال‌جاری است که شاخص کل بورس تهران در این محدوده قرار می‌گیرد.

بورس

به گزارش همشهری، روند نزولی بورس به یک موضوع فرسایشی برای سهامداران تبدیل شده و تحت‌تأثیر همین موضوع ظرف چند هفته گذشته شاهد خروج مداوم سهامداران از بورس بوده‌ایم.

در چنین شرایطی محدوده ۲ میلیون واحد با دلیل واکنش‌های متعددی که شاخص به این محدوده در سال‌جاری نشان داده است به یک منطقه مهم از نظر روانی برای بازار سهام تبدیل شده است. شاخص کل بورس تهران یک‌بار در ابتدای سال از این محدوده عبور کرد اما نتوانست موقعیت خود را در این منطقه حفظ کند و در تیرماه به زیر این مرز نزول کرد.

یک‌ماه بعد از آن شاخص کل بورس تهران بار دیگر تا محدوده۲میلیون واحد صعود کرد اما نتوانست از این محدوده عبور کند و تا یک میلیون و ۹۳۰هزار واحد نزول کرد. در شهریورماه امسال بار دیگر شاخص کل بورس تهران توانست از مرز ۲میلیون واحد برای دومین بار عبور کند اما شکست این مرز فقط مدت اندکی دوام داشت و شاخص کل بورس تهران بار دیگر شروع به نزول کرد. حالا در تازه‌ترین رویداد با توجه به نزول سنگین شاخص بورس در مبادلات دیروز این شاخص بار دیگر در آستانه سقوط به زیر مرز ۲میلیون واحد قرار گرفته است.

احتمال نزول بیشتر

در مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین یک درصدی مواجه شد و درست در محدوده ۲میلیون واحد قرار گرفت. نزول روز گذشته نگرانی برای سقوط شاخص به زیر این مرز را تقویت کرد. آنطور که داده‌های آماری نشان می‌دهد با توجه به کاهش شدید ارزش معاملات و میزان خروج پول از بازار احتمال سقوط شاخص به زیر این مرز وجود دارد. از ۱۷اردیبهشت تاکنون ۴۵هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد از بازار خارج شده است و ارزش معاملات خرد که مهم‌ترین نماگر برای رشد بازار است نصف شده است. در این دوره همچنین ارزش کل بازار سهام ۳۰۰۰هزار میلیارد تومان کاهش یافته وفقط در۴۵روز گذشته بیش از ۷۳۰هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شده است.

دلایل نزول

شاخص کل بورس تهران متاثر از عوامل مختلفی است که بخشی از این عوامل اقتصادی و بخشی دیگر حتی می‌تواند سیاسی باشد. با این حال بررسی روند خروج پول از بازار سهام و کاهش شدید ارزش معاملات نشان می‌دهد که تردید مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس بسیار افزایش یافته و به‌نظر می‌رسد این موضوع ناشی از افزایش ریسک‌های موجود در بازار است.

به زعم تحلیلگران دلایلی ازجمله ثبات قیمت دلار، اجرای سیاست‌های انقباض پولی، تغییر مصوبات، افزایش ریسک‌های سیاسی و تنش‌های دیپلماتیک ازجمله عواملی هستند که این روزها به افزایش ریسک‌های بازار منجر شده و سهامداران نیز تحت‌تأثیر همین عوامل با ابهام‌ها و تردیدهای جدی برای سرمایه‌گذاری در بورس مواجه‌اند.

با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که علت اصلی نزول شاخص‌های بورس اجرای سیاست‌های انقباضی در بازار پول است که مانع ورود نقدینگی به بازار سهام شده است.

موضوعی که روز گذشته بانک مرکزی در واکنش به یک رسانه آن را تکذیب و اعلام کرد: رکود بازار سهام و نقدشوندگی این بازار، تحت‌تأثیر مولفه‌های متعددی قرار دارد که این مولفه‌ها عمدتاً ریشه در قیمت‌گذاری‌های دستوری، نا اطمینانی‌های ناشی از مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، گمانه‌ زنی‌ در خروج فولاد و سیمان از بورس کالا و نوسان قیمت کالاها در بازار جهانی است.

با وجود این موضع‌گیری به زعم اغلب تحلیلگران اجرای سیاست‌های انقباض پولی و افزایش برخی تنش‌های سیاسی ازجمله دلایل نزول بورس است.

کد خبر 801006
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha