گروه اجتماعی- مینا شهنی: دولت زنان خانه‌دار را تنبیه می‌کند؟ اینکه دولت نخواسته و نمی‌خواهد از زنان خانه‌دار کشور حمایت کند حالا دیگر کاملا باور پذیر است.

تنها روزنه امیدی که زنان خانه‌دار تا پیش از این داشتند اجرای طرح «‌بیمه زنان خانه‌دار» ‌بود که آن هم با تصمیم دولت منتفی شد.امسال 5 سال از شروع این طرح گذشته و درست از نخستین روز امسال دولت این طرح را باطل کرده‌است.

و درست از همین امسال زنان خانه‌داری که عضو این صندوق بودند درصورت دارا بودن شرایطی خاص می‌توانستند مستمری دریافت کنند.برای اثبات این حرف بخشی از آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار را ببینید: «زنان بیمه شده مطلقه، بی‌سرپرست و بدسرپرست، از کار افتاده، زنان بیمار و صدمه دیده دارای سرپرست که کمتر از ۵۰ سال سن داشته و حق‌السهم بیمه خود را کمتر از ۵‌سال پرداخت کرده باشند می‌توانند از مستمری بیمه‌ای طرح بهره‌مند گردند.

همچنین درصورتی که زن خانه دار دارای شرایط اعلام شده حداقل ۵ سال حق‌السهم بیمه خود را به حساب مربوطه در بانک واریز کرده باشد، و حداقل سن او هم ۵۰ سال باشد می‌تواند از حداقل مزایای مستمری بیمه‌ای طرح بهره‌مند شود.»

اما با زمزمه‌های برنامه‌ریزی شده‌‌، چندی پیش وزارت رفاه که بخشی از دولت است، بنا به دلایلی تصمیم گرفت که ادامه و گسترش طرح بیمه زنان خانه‌دار را ناممکن بداند و اعلام کند که تمامی مشترکان این طرح بیایند پول‌هایشان را پس بگیرند و از این پس دولت همین آب‌باریکه را هم از زنان خانه‌دار دریغ خواهد کرد.

بیمه زنان خانه‌دار در سال ۱۳۸۱ با اختصاص ردیفی خاص از قانون بودجه به مبلغ 2میلیارد ریال تصویب شد و اجرای آن بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفت.

سازمان بهزیستی نیز با تدوین آیین نامه اجرایی طرح ۶ شهرستان از ۶ استان کشور شامل شهرستان‌های ارومیه از استان آذربایجان غربی، کاشمر از استان خراسان، نوشهر از استان مازندران، اردستان از استان اصفهان، رودبار از استان گیلان، یاسوج از استان کهگیلویه و بویراحمد را به‌عنوان مناطق اجرای آزمایشی طرح تعیین کرد.

زنانی تحت پوشش این نوع بیمه قرار می‌گرفتند که شاغل، دانشجو یا دانش‌آموز نباشند و سن‌شان کمتر از 22‌و بیشتر از 60 سال نباشد.

به این ترتیب زنان خانه‌دار با پرداخت ماهانه 5‌هزار تومان پس از 20‌سال می‌توانستند از مستمری پرداختی به کارکنان بازنشسته مشمول قانون استخدامی کشوری برخوردار شوند.با تصمیمی که دولت گرفت و سناریویی که اجرا کرد به‌نظر می‌رسد که زنان خانه‌دار را می‌خواهد تنبیه کند.

سناریوی دولت

در نخستین روزهای مهر 1385 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت که ادامه بیمه زنان خانه‌دار توسط شرکت خصوصی امکان پذیر است.

خباز با اشاره به اینکه تا آن زمان 30 هزار زن از این نوع بیمه برخوردارند، گفته‌بود: مهم‌ترین مشکل طرح بیمه زنان خانه‌دار این بود که با هیچ شرکت بیمه گری در رابطه با بیمه زنان مذاکره نشده بود؛

به همین دلیل ما با شرکت‌های گوناگونی در این زمینه مشاوره کردیم و شرایط پیشنهادی این شرکت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. شرکت‌های طرف مذاکره بهزیستی درباره بیمه زنان خانه‌دار پیشنهادهای متفاوتی داشته‌اند که در نهایت از نظر کارشناسان سازمان بهزیستی یک شرکت بیمه خصوصی بهترین شرایط را پیشنهاد داده است.

از همین رو پیشنهاد این شرکت را پذیرفته‌ایم و درصورت توافق وزارت رفاه و امور اجتماعی بیمه زنان خانه‌دار از این پس توسط این شرکت با مشارکت بهزیستی ادامه خواهد یافت؛ حرفی که در حد گفت‌وگوهای خبری ماند و هرگز جامه عمل به تن ندید.

وزیر، وارد گود می‌شود

یک سال بعد دهم مهرماه سال‌ 1386 وزیر رفاه بالاخره ناچار شد برای وضعیت بیمه زنان خانه‌دار توجیهی دست و پا کرده و به خبرنگاران تحویل دهد. عبدالرضا مصری گفت: با تکمیل بخش‌هایی از بانک اطلاعاتی افراد کشور، بیمه زنان خانه‌دار ادامه می‌یابد.به گفته وزیر در شرایط کنونی(1386) درباره زنانی که واجد شرایط برای قرار گرفتن زیر پوشش بیمه زنان خانه‌دار باشند اطلاعات صحیحی در دست نیست، به همین دلیل ادامه این طرح امکان‌پذیر نخواهد بود.

به این ترتیب تنها با ثبت و ضبط وضعیت و شرایط زندگی زنان و با درج کد ملی در پرونده‌هاشان می‌توان تعیین کرد که چه تعداد از زنان در شرایطی به سر می‌برند که نیازمند استفاده از شرایط بیمه زنان خانه‌دار هستند.بانک افتتاح شد و اتفاقا آقای وزیر هم از کارکرد بانک اطلاعاتی راضی و خشنود بوده و هست اما این حرف هم عملی نشد.

ورق برگشت

8 آذر پارسال سرنوشت بیمه زنان خانه‌دار از زبان دیگری بیان شد.این بار حسینعلی ضیایی، رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی، زنان خانه‌دار را همچون صاحبان حرف و مشاغل آزاد مختار دانسته تا نسبت به بیمه خویش اقدام کنند.

این حرف ضیایی چیزی شبیه جوک یا شوک بود، آنچه او نتوانست تشریح کند این بود که: آیا زنان‌ خانه‌دار و صاحبان حرف و مشاغل آزاد نقاط اشتراک زیادی دارند؟ تنها تشابهی که وی در این میان یافته این است که شرایط سنی برای این 2 گروه یکسان در نظر گرفته خواهد شد.

ضیایی آن‌روز اعلام کرد که‌ این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است و اگر تصویب شود ممکن است تسهیلاتی برای بیمه این قشر از سوی دولت ارائه شود. وی اعلام کرد که ارائه تسهیلات بیشتر در دستور کار دولت است.

شکست، پایان کار است

سال نو شده‌، دولت آب پاکی روی دست زنان خانه‌دار ریخت تا آنها دیگر امیدی به بیمه شدن نداشته باشند.

حق بیمه برای صاحبان حرف و مشاغل آزاد در کمترین حالت برای امسال 26 هزار تومان در ماه است در حالی‌که در طرح بیمه زنان خانه‌دار حق بیمه 5 هزار تومان بود.

چه کسی ممکن است فکر کند که زنان خانه‌دار می‌توانند هر ماه 26‌هزار تومان از خرج خانه بزنند و بیمه شوند؟ بالاخره کسی قرار هست از زنان خانه‌دار این مملکت حمایت کند؟

کد خبر 80130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز