عمل‌های جراحی زیادی در خصوص کمر وجود دارد که با توجه به نوع آن‌ها همیشه نگرانی‌هایی برای مراقبت‌های بعد عمل و چگونگی انجام فعالیت‌های روزانه وجود دارند که در بهبود حال بیمار بسیار مهم هستند و حتماً هم باید به آن‌ها توجه شود.

مراقبت‌های ضروری پس از جراحی ستون فقرات

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: به طور کلی نوع جراحی مراقبت‌های بعد آن را هم تعیین می‌کند. پس از جراحی، افراد به خانه بازمی‌گردند و باید دستورالعمل‌های خاص خودمراقبتی را برای تسریع روند بهبودی دنبال کنند. اما فرد پس از عمل جراحی ستون فقرات برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از ترخیص از بیمارستان حتماً باید استراحت و از خم شدن، چرخاندن، هل دادن، کشیدن یا بلند کردن اجسام هم خودداری کند.

در صورت اجازه پزشک هم می‌تواند دو بار در روز به مدت ۳۰ دقیقه با استفاده از واکر یا عصا در صورت نیاز پیاده روی داشته باشد.

مراقبت‌های ضروری پس از جراحی ستون فقرات | از چه زمان رانندگی مجاز است؟
پروفسور کامران آزما

خودداری از نشستن طولانی مدت

پروفسور کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه در مورد مراقبت‌های ضروری پس از جراحی ستون فقرات می‌گوید: برای افرادی که تحت عمل جراحی ناحیه ستون فقرات کمری قرار گرفته‌اند رانندگی و نشستن طولانی مدت حتی به عنوان مسافر هم می‌تواند فشار زیادی بر ستون فقرات و ماهیچه‌های پشتی وارد کند. بنابراین نشستن طولانی مدت برای این افراد مجاز نیست و حتماً باید با نظر پزشک فعالیت‌های خود را شروع کنند.

از چه زمان رانندگی مجاز است؟

 یک سؤال مهم برای این افراد آن است که رانندگی در چه زمانی و به چه میزانی برایشان امن و بی‌خطر است. برای شخصی که کمرش را جراحی کرده قوانینی وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان زمان مناسب برگشت به رانندگی را تعیین کرد. در واقع نگرانی اصلی در مورد رانندگی و مسافرت پس از جراحی ستون فقرات، فشاری است که می‌تواند در طول سفر بر ناحیه عمل شده وارد شود و علاوه بر اختلال در روندترمیم، منجر به درد و یا آسیب جدید شود.

مراقبت‌های ضروری پس از جراحی ستون فقرات | از چه زمان رانندگی مجاز است؟

جلوگیری از هر گونه چرخش در کمر

به گفته این استاد دانشگاه، حتی سوار شدن و خارج شدن ساده از ماشین هم می‌تواند خطر پیچش یا چرخش ناخواسته در زاویه نامناسب برای کمر را به دنبال داشته باشد. بنابراین در مواقعی که راننده مجبور به نشان دادن واکنشی سریع مثلاً ایست آنی یا افزایش سرعت ناگهانی شود این فشارها برای ناحیه عمل شده می‌تواند مشکل زا باشد.

علاوه بر آن، کاهش عکس العمل فرد در مراحل اولیه جراحی خطر تصادف را بالا می‌برد. بنابراین زمان شروع رانندگی به مدت زمان بهبودی از جراحی بستگی دارد که خود این موضوع هم وابسته به عوامل متعددی است؛ از سلامت کلی و میزان فعالیت‌های فیزیکی و آمادگی جسمانی و سن فرد گرفته تا نوع نشانه‌ها و عوارضی که قبل ازعمل وجود داشته و همچنین اینکه آسیب در چه سطحی و در چند سطح بوده و چه نوع جراحی برای فرد انجام شده باشد.

تا دو هفته بعد عمل رانندگی نکنید

دکتر آزما می‌گوید در کل رانندگی در ۱۰ روز تا ۲ هفته اول بعد از جراحی ستون فقرات نیست. و بازگشت به رانندگی در ۳ ماه پس از عمل بی‌خطر به نظر می‌رسد. بیمارانی که تحت عمل جراحی فیوژن کمری؛ یعنی اتصال دومهره به هم در یک سطح قرار گرفته‌اند ممکن است بتوانند تا دو هفته پس از جراحی ستون فقرات و به میزان نیم ساعت رانندگی کنند.

البته این زمان معمولاً ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی لامینکتومی (نوعی عمل جراحی برای کاهش فشار بر ریشه‌های عصبی خارج شده از ستون مهره‌ها) و دیسکوتومی (عمل تزریق به بخشی از دیسک آسیب دیده به منظور کاهش فشار و درمان دیسک کمر) است.

مراقبت‌های ضروری پس از جراحی ستون فقرات | از چه زمان رانندگی مجاز است؟

توجه به مصرف داروهای تأثیر گذار بر هوشیاری

به گفته این استاد دانشگاه در صورت مهیا نبودن دیگر معیارهای برگشت به رانندگی، ممکن است این زمان‌ها طولانی‌تر شود. به عنوان مثال فرد نباید بعد از گذشت این زمان از داروها یا مسکن‌هایی که بر سطح هوشیاری ومسائل شناختی او اثر بگذارد، استفاده کند؛ در غیر این صورت حتی با وجود گذشت این زمان‌ها هم مجاز به رانندگی نخواهد بود.

ضعف در پاها و نداشتن تعادل

به گفته این متخصص طب فیزیکی، احساس ضعف در پاها و نداشتن تعادل حسی حرکتی برگشت هم رانندگی را به تأخیر می‌اندازد. توجه به این نکته ضروری است که افراد باید در زمان شروع رانندگی؛ سوار و پیاده شدن بدون دردی داشته باشند؛ چرا که در غیر این صورت و به احتمال زیاد سفر خوشی را به پایان نخواهند رساند.

ضمن آنکه در جراحی فیوژن کمری (کاهش دردهای مزمن در ناحیه کمر) در طول سفر باید از انجام حرکاتی که وضعیت را بدتر می‌کند نظیر خم شدن، چرخیدن یا بلند کردن وسایل خودداری شود.

کد خبر 803266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha