دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

فاطمه سراجی: یکی از گروه‌های متصل به شبکه سفر کارت ملی هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها هستند که با نام مراکز اقامتی از آنها یاد می‌شود.

بیش از 800 مرکز اقامتی متصل به شبکه سفر کارت ملی اقدام به ارائه تخفیف‌هایی از 5 تا 60 درصد به دارندگان این کارت‌ها کرده‌اند. مدیران آن با امضای قراردادی با ستاد سفر کارت ملی موظف می‌شوند تا بنا به خواست خود، میزان تخفیفی را اعلام کنند.

اما آنها همانند دیگر مراکز تفریحی و پذیرایی متصل به این شبکه می‌بایست غیراز تخفیف، خدمات استاندارد و مناسبی نیز به دارندگان کارت، ارائه کنند؛ عدم‌ارائه این خدمات جریمه خواهد داشت. اما نکته مهم برای هتلدارانی که شرایط پیوستن به شبکه سفر کارت را قبول کردند؛ این بود که مسافران سفر کارتی را هم داشته باشند.

چرا که قرار است در این کارت‌ها اعتبار تسهیلات رفاهی افراد از جمله کارمندان واریز شود تا آنها بتوانند خدمات گردشگری دریافت کرده یا آن را در مراکز اقامتی مصرف کنند.در مراحل بعدی شرکت‌های خصوصی و مردم عادی، دارندگان این کارت می‌شوند. بنابراین مسافران سفر کارتی از هتل‌هایی که بیشتر تخفیف می‌دهند به تبع بیشتر استقبال خواهند کرد.منتها اگر به گفته مسئولان ستاد سفر کارت؛ این کارت‌ها شارژ شود!

بسیاری از سازمان‌های دولتی هنوز برای شارژ این کارت‌ها اقدامی نکرده‌اند بنابراین از 3 میلیون سفر کارت داده شده به کارمندان دولتی؛ تعداد زیادی کارت خالی و بلااستفاده وجود دارد؛ خالی است چون مسئولان اداره‌های رفاه، آن را شارژ نکرده‌اند. بلااستفاده است چون کارمندان، به تنهایی کارتی را که فقط بتوان خدمات گردشگری خریداری کرد را شارژ نمی‌کنند.

بنابراین مراکز اقامتی مرتبط با دارندگان سفر کارت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار CHN یا از نبود مسافر سفرکارتی خبر می‌دهند یا اعلام می‌کنند که تعداد کارت‌های شارژ شده کم است.به‌عنوان مثال علی نجفی، مدیرهتل 3 ستاره صفوی در استان اصفهان می‌گوید:« در پایان سال 86 دستگاه پایانه فروش در هتل نصب شد اما مشکل اساسی این سفرکارت‌ها این بود که مسافران از شهرهای دور می‌آمدند به امید اینکه از سفر کارت خود برداشت کنند. اما زمانی که از دستگاه پایانه فروش استفاده می‌کردند متوجه می‌شدند؛ کارت آنها توسط مسئولان رفاه سازمان خود شارژ نشده است و تنها شایعه شده بوده که کارت آنها مثلا500 هزار تومان شارژ دارد!»

وی ادامه می‌دهد:« این عدم‌اطلاع از میزان اعتبار کارت سفر کارمندان باعث می‌شد تا برخی از مسافران از ادامه یا حتی آغاز سفر خود پشیمان شده و به شهر خود بازگردند. حتی نوروز امسال هم شاهد این مشکل بودیم اما تعداد مسافرانی که کارت آنها شارژ نشده بسیاری کمتر از سال‌های گذشته بود.»

علی نجفی، میزان استفاده از سفر کارت را در سال گذشته 200 تراکنش و در ایام عید 30 تراکنش اعلام کرد.نجفی، بیان کرد:«در بسیاری از موارد پیش آمده که مسافران هتل خواستار نقد کردن اعتبار سفر کارت خود هستند که این خلاف مقررات است. با وجود تمام این مشکلات، من به عنوان هتلدار از طرح سفر کارت ملی استقبال می‌کنم و به‌طور حتم در جلسات با مدیران هتل‌های دیگر هم متصل شدن به شبکه سفر کارت را به آنها پیشنهاد می‌کنم.»

از گفته‌های مدیر هتل صفوی چنین برمی‌آید که کارمندان دولتی دارای سفر کارت ملی نمی‌دانند که از کجا و به چه صورتی می‌توانند از میزان اعتبار موجود در سفر کارت خود مطلع شوند. شاید چون اطلاع ندارند کدام هتل‌ها پایانه فروش سفر کارت دارند!

هتل 3ستاره صفوی در ایام عید، تخفیفی به دارندگان سفر کارت نمی‌دهد؛ به معنای دیگر پذیرنده سفر کارت است  اما به خاطر استقبال مردم از این هتل، 5 درصد تخفیف به مسافرانش می‌دهد. این مسافران شامل مسافران عادی و دارای سفر کارت هستند. البته این هتل در حال حاضر ارائه تخفیف خود را در سایت سفر کارت ملی هنوز به روز نکرده است.امیرعباس ریزه وندی، مدیر هتل 2ستاره کربلا در استان ایلام هم اعلام می‌کند که از عملکرد سفر کارت راضی نیست.او می‌گوید:« مبلغی که از طریق سفر کارت به حساب هتل واریز می‌شود 2 یا 3 روز و حتی شده 2 هفته پول به حساب ریخته نشده است.»

امیرعباس ریزه وندی که از کارکرد سفر کارت احساس نارضایتی می‌کند؛ می‌گوید:« سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ما قول داده بود به هتل مسافر بفرستد تا از تخفیف ما بهره‌مند شوند. اما بعد از مدتی متوجه شدیم این وعده به سفر کارت تغییر شکل پیدا کرده و هیچ نفعی برای یک هتلدار ندارد و من با این درآمد وطولانی شدن مدت واریز پول به حساب هتل نمی‌توانم هیچ سرمایه‌گذاری‌ای انجام دهم. بنابراین از مسافرانی که در هتل کربلا اقامت دارند می‌خواهم که به‌صورت نقدی وجه اتاق را پرداخت کنند.»

سیروس خسروانی، مدیر بازاریابی هتل ملل در تهران هم می‌افزاید:« سفر کارت در هتل‌های تهران که بیشتر مسافران هتل‌های آن خارجی هستند زیاد کاربرد ندارد.»دستگاه پایانه فروش از آبان ماه سال 87 در هتل ملل نصب شده است و تا‌کنون تعداد محدودی از مسافران (زیر 5 نفر)از این سفر کارت‌ها استفاده کرده‌اند. این هتل در تمام ایام سال 20 درصد تخفیف می‌دهد.

دستگاه پایانه فروش هتل آزادی ارگ بم در استان کرمان 20 تراکنش را نشان می‌دهد.
به گفته برخی از مسئولان این هتل، کارمندان آموزش و پرورش دارای سفر کارت و مراجعه‌کننده به این هتل فکر می‌کردند، کارتشان 500 هزار تومان اعتبار دارد درصورتی که خالی از اعتبار بوده است. این مشکل از آنجا ناشی می‌شد که به شایعات اعتماد کرده و نمی‌دانستند، برای اطلاع از موجودی کارت به کجا مراجعه کنند.

هتل آپارتمان کیان اقلید در استان فارس یکی دوماه قبل از عید، دستگاه سفر کارت را نصب کرده است اما تاکنون مسافر دارای سفر کارت به آن  مراجعه نداشته است. این هتل در ایام پاییز و زمستان 50 درصد، ایام نوروز 10 و بهار 20درصد تخفیف می‌دهد. مهمان پذیر مرکزی در قزوین از سال 86 عضو شبکه شده است. این هتل در ایام نوروز و بهار 20 درصد، در فصل تابستان 15 درصد و پاییز 25 درصد و زمستان 30 درصد تخفیف به دارندگان سفر کارت می‌دهد.

عباس نوروزی، مدیر هتل با بیان اینکه تاکنون مسافر دارنده کارت نداشته؛ طرح سفر کارت را ناموفق ارزیابی می‌کند.در این میان شاید بیشترین هتلدارانی که از نحوه اجرای طرح سفرکارت ملی اظهار خرسندی می‌کنند؛ مدیران گروه مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی باشند. این گروه زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی به‌عنوان متولی سفر کارت هستند. بنابراین دور از انتظار نیست که بیشترین تعداد مسافران دارای
 سفر کارت را داشته باشند چرا که در تمام ایام سال نیز تخفیف 40 درصدی را ارائه می‌دهند.

 مسئول ستاد سفر کارت استان چهارمحال و بختیاری ادامه می‌دهد:« هدف از ایجاد کارت سفر همه مکانی و همه زمانی است؛ یعنی مسافرت‌ها نباید تنها در ایام نوروز و تابستان باشد. مزیت سفر کارت این است که مسافران برای سفر‌های خودبرنامه‌ریزی و مدیریت کنند که متأسفانه مسافران ما نتوانسته‌اند این برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهند و فکر می‌کنند بدون هماهنگی با هتل مورد نظر می‌توانند در آنجا اقامت داشته باشند.»

کد خبر 81072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز