قطع گسترده و پرتعداد درختان پارک جنگلی چیتگر و تصاویر مربوط به آن این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود و برخی با تیتر و عنوان هایی چون قلع و قمع درختان پارک جنگلی معروف تهران به این موضوع واکنش نشان داده اند!

پارک جنگلی چیتگر

همشهری- مهدی اسماعیل پور: قطع گسترده و پرتعداد درختان پارک جنگلی چیتگر و تصاویر مربوط به آن این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود و برخی با تیتر و عنوان هایی چون قلع و قمع درختان پارک جنگلی معروف تهران به این موضوع واکنش نشان داده اند و با ارتباط دادن این موضوع به خبرهای جنجالی که در روزهای گذشته از قطع درختان کاخ سعدآباد منتشر شده بود، از موج به راه افتاده برای قطع درختان کهن سال پایتخت انتقاد هایی را مطرح کرده اند. برخی هم به کل موضوع بیمار بودن و لزوم درختان قطع شده را زیر سوال بردند! پیگیری موضوع ۸۲۰ درخت بیمار بوستان چیتگر که باید به فوریت قطع شوند نشان می دهد که اصل ماجرا آن چیزی نیست که برخی افراد به اصطلاح حامی و علاقه مند به محیط زیست به خورد مخاطبان خودشان می دهند. هرچند حفظ درختان به ویژه درختان کهنسال اهمیت ویژه ای دارد و شهرداری و شورای شهر تهران هم روی این موضوع بسیار حساس هستند، اما زمانی که درختان به بیماری مهلک و به شدت واگیر دار سوسک چوب خوار مبتلا می شوند، اگر حذف کامل فیزیکی صورت نگیر، این بیماری نه تنها می تواند جنگلی به وسعت چیتگر که چنگلی به وسعت شمال کشور را نابود کند.

در این رابطه محمد حسن فصیح معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ به همشهری می گوید:«قبل از اینکه قطع درختان بیمار بوستان جنگلی چیتگر آغاز شود، این موضوع از طریق رسانه ها اطلاع رسانی کردیم و همه چیز کاملا روشن و شفاف است. علاوه بر شهرداری، کارشناس‌هایی از بخش‌های مختلف و مرتبط از جمله جهاد کشوری و قوه قضاییه و محیط زیست از این درختان بازدید و ضمن تایید ابتلای درختان به بیماری مهلک سوسک چوبخوار، بر لزوم قطع هرچه سریع‌تر این درختان برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگر درختان تاکید کردند.»

او افزود: «حتی خبرنگاران رسانه های مختلف را برای بازدید از درختان به پارک جنگلی چیتگر آوردیم و آنها از نزدیک شاهد وخامت اوضاع بودند؛ به شکلی که با دست زدن به درختان مشخص می شد پوک و توخالی شده اند. این بیماری شبیه به بیماری ایدز در انسان است که می‌تواند به سرعت دیگر درختان سالم را هم مبتلا کند و هیچ چاره و راه درمانی غیر از حذف فیزیکی درختان بیمار وجود ندارد.»

معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ با بیان اینکه این بیماری به اندازه‌ای خطرناک و میان درختان واگیر دار و مسری است که بعد از قطع درخت بیمار، شاخ و برگ و پوست به جا مانده از آنها نیز کاملا جارو شده و سوزانده می شود تا مبادا دیگر درختان را آلوده نکند.» گفت: «قطع درختان بیمار بوستان چیتگر تمام مراحل و مبادی قانونی از محیط زیست تا قوه قضاییه را طی کرده و دارای مجوز است. این درختان علامت گذاری و شماره گذاری و میخ کوبی شده اند. اگر تمام درختان بیمار شناسایی شده قطع نشوند تمام جنگل چیتگر از بین می‌رود و در مورد چنین بیماری مهلکی اگر حذف کامل فیزیکی انجام نشود، می‌تواند تمام درختان جنگل های وسیع تر از چیتگر را هم درگیر کرده و به نابودی بکشاند.»

کد خبر 812779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • FR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    خب علت این بیماریشون چی بوده؟!
  • احمد IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    سر‌گاو‌ درخمره‌ گیر‌کرده‌ و نمیدانند‌چکار‌کنند
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    به جای این توجیهات مصوبه ای را نشان دهید که خیال مردم راحت شود . به هیچ‌عنوان تغییر کاربری و ساخت و سازی در پارک چیتگر رخ ندهد.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    همش دورغه،،آب ندادن خشک شده