چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: بار دیگر، مشکلات سهام شرکت مخابرات و تصمیم‌های خلق‌الساعه، زمینه کاهش شاخص‌های بورس تهران را فراهم کرد و جو بی‌اعتمادی به سیاست‌های اصل 44، بازار سهام را فرا گرفت.

به گزارش همشهری، در شرایطی که نزدیک به یک سال از زمان عرضه سهام شرکت مخابرات ایران در بورس می‌گذرد مصائب و مشکلات سهام شرکت مخابرات، هزینه‌های هنگفتی را به بورس تهران تحمیل کرده و در طول 3 روز گذشته سناریوی جدیدی از سوی شرکت مخابرات ایران، دولت و بورس تهران علیه سهامداران حقیقی این شرکت کلید خورد.

فقط 50 روز از روند رشد شاخص‌های بورس تهران گذشته بود که انتشار خبر پرداخت حق بیمه 300 میلیارد تومانی از سوی شرکت مخابرات به کارگزاران روستایی، که بار دیگر منشا آن از درون دولت برمی‌خیزد، باعث تشکیل صف‌های فروش برای سهام مخابرات شد و این شرکت روز گذشته به تنهایی 40واحد شاخص بورس تهران را پایین کشید.  البته بروز چنین حوادثی در دولت نهم، سابقه دارد.

سال گذشته نیز درست زمانی که ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و سنگ آهن در حال رشد بود، انتشار خبر افزایش قیمت سنگ‌آهن، بازار سهام را به کما فرو برد. 

در چنین شرایطی ظرف 3 روز گذشته انتشار خبر پرداخت حق بیمه کارگزاران روستایی بار دیگر بازار سهام را شوکه کرد و این موضوع، جو بی‌اعتمادی گسترده‌ای را در بورس تهران نسبت به واگذاری‌های اصل44 به‌وجود آورد. 

بر این اساس در تازه‌ترین تحول، روشن شده است، شرکت مخابرات پیش از واگذاری سهامش در بورس تهران، متعهد شده است به 10 هزار نفر از کارگزاران روستایی مبلغی در حدود 300 میلیارد تومان بابت حق بیمه پرداخت کند،  درحالی‌که مدت‌هاست مسئولان شرکت مخابرات، سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس تهران از این موضوع مطلع هستند اما پنهانکاری در انتشار این خبر بار دیگر زمینه کاهش ارزش دارایی‌های سهامداران حقیقی این شرکت را به‌وجود آورد؛

چون شرکت‌های حقوقی با دسترسی به رانت اطلاعاتی در طول روز‌های گذشته اقدام به فروش سهام خود در بورس تهران کرده‌اند.

در واقع منتشر نکردن اطلاعات کافی و روشن درباره سهام شرکت مخابرات باعث شد سهامداران حقیقی که در پی تبلیغات گسترده تلویزیونی اقدام به خرید سهام این شرکت کرده‌اند با زیان تازه‌ای مواجه شوند.

براساس قوانین، همه تعهدات شرکت‌ها پیش از واگذاری سهام و اجرای خصوصی‌سازی‌ برعهده دولت است و دولت موظف به پرداخت حق بیمه کارگزاران روستایی است که هنوز برآورد دقیقی از تعداد آنان وجود ندارد و در برخی آمار‌ها رقم این تعداد تا 40 هزار نفر برآورد می‌شود، درصورت پرداخت این مبلغ توسط شرکت مخابرات، سود سالانه این شرکت به‌شدت کاهش خواهد یافت و ارزش سهام این شرکت با نزول زیادی در بورس مواجه می‌شود.

علی صحرایی، مدیر بازار شرکت بورس اوراق بهادار درباره این موضوع به همشهری گفت: براساس قوانین، همه تعهدات گذشته شرکت مخابرات برعهده دولت است و این موضوع در قوانین پذیرش این شرکت نیز آورده شده است. 

او افزود: در زمان پذیرش شرکت‌ها در بورس یکی از مواردی که لحاظ می‌شود، موضوع تعهدات این شرکت پیش از واگذاری است و با توجه به آنکه شرکت مخابرات پیش از عرضه سهامش در بورس یک شرکت دولتی محسوب می‌شود همه این تعهدات بر عهده دولت است.

روز شمار مصائب سهام مخابرات

سال گذشته درست یک ماه پس از واگذاری سهام شرکت مخابرات در بورس و در پی تبلیغات وسیع رادیو و تلویزیونی، خبری منتشر شد که هر چند مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ و دولت آن را تکذیب کردند اما رویداد‌های یک سال گذشته، مهر تاییدی است بر این خبر.

ماجرا از این قرار بود که در کمتر از یک ماه پس از واگذاری سهام شرکت مخابرات در بورس، برخی مراجع ذیصلاح با تشکیل یک نشست اضطراری موضوع واگذاری سهام شرکت مخابرات را در تضاد با مباحث امنیتی تشخیص داد و واگذاری مابقی سهام این شرکت در بورس را ممنوع اعلام کرد.

هر چند این خبر بلافاصله از سوی مراجع مختلف تکذیب شد اما سابقه یک سال گذشته و صادر نشدن مجوز واگذاری مابقی سهام شرکت از سوی هیات واگذاری، خود دلیلی بر صحت این خبر است.

از سوی دیگر هنوز چند ماه از زمان حضور این شرکت در بورس تهران نگذشته بود که موضوع برداشت سود 40درصدی ابرازی شرکت مخابرات از سوی دولت، منجر به توقف نماد این شرکت برای ماه‌های متمادی در بورس تهران شد. پس از آنکه مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران با ابهام‌های زیادی به پایان رسید بحث‌های متفاوتی در مورد میزان تخصیص سود به سهامداران مطرح شد.

این بحث‌ها باعث شد تا موضوع تقسیم یکنواخت سود حتی به نشست رئیس‌جمهوری با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز کشیده شود.

در این نشست با دستور رئیس‌جمهوری قرار شد تا سود سهام شرکت مخابرات به‌صورت یکنواخت پرداخت شود.

بر همین اساس خزانه دولت نیز مبلغی را که از شرکت مخابرات برداشت کرده بود بار دیگر به حساب‌های این شرکت بازگرداند اما ماجرا به همین جا ختم نشد زیرا خزانه دولت بار دیگر همزمان با تصویب لایحه بودجه سال 88 در مجلس، تفسیر جدیدی از پرداخت سود به دولت ارائه کرد و به‌صورت خودکار، اقدام به برداشت200 میلیارد تومان از حساب شرکت مخابرات کرد. این موضوع بار دیگر زمینه جنجال بر سر پرداخت سود را باعث شد و سهامداران را به هیجان واداشت. 

انتشار گزارش‌های مالی 9ماهه و یکساله این شرکت نیز در سال گذشته باعث شد تا نماد این شرکت ماه‌ها در بورس متوقف بماند و سهامداران زیادی در طول این مدت با بلوکه شدن دارایی‌هایشان مواجه باشند.

کد خبر 81310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز