نخستین دارویی که علت زمینه‌ای بیماری آلزایمر را هدف قرار می‌دهد و پیشرفت این زوال عقل لاعلاج‌ تحلیل‌برنده مغز کُند می‌کند، در سال ۲۰۲۳ به تأیید رسید.

Leqembi

به گزارش همشهری آنلاین داروی جدید به نام «لکمبی» ‍(Leqembi) که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ آن را مود تایید قرار داد، بیماری آلزایمر در مراحل انتهایی را علاج نمی‌کند یا علائم آن را بهبود نمی‌بخشد، بلکه در صورتی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر - هنگامی دچار بودن بیماران به ناتوانی‌های شناختی خفیف- جویز شود، پس از ۱۹ ماه درمان با آن سرعت روند نقصان حافظه و تفکر را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

لکمبی یک آنتی‌بادی مونوکلونال یا پادتن تک‌دودمانی است که با هدف قرار دادن پلاک‌های آمیلوئید در مغز – یعنی ویژگی شاخص بیماری آلزایمر- عمل می‌کند. هنگامی که میزان‌های غیرطبیعی یک پروتئین طبیعی به نام بتا آمیلوئید با هم کلاف می‌شوند، پلاک‌های چسبنده‌ای در مغز ایجاد می‌کنند که التهاب و آسیب به اتصالات سلول‌های عصبی را باعث می‌شوند. تجمع پلاک‌های آمیلوئیدی به از دست رفتن حافظه و توانایی‌های فکری می‌شود و بیماری‌ آلزایمر ایجاد می‌شود.

کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهند که داروی لکمبی پلاک‌های آمیلوئید را از مغز می‌زداید و به این ترتیب پیشرفت بیماری آلزایمر را کند می‌کند.

البته این دارو در برخی از بیماران ممکن است باعث تورم و خونریزی مغزی شود که در اغلب موارد خفیف یا متوسط است و خود به خود رفع می‌شود، اما در موارد اندکی این عارضه ممکن است جدی باشد و در موارد نادری به مرگ منجر شود.

هشدار درباره این عارضه جانبی در باکس جداگانه‌ای روی بسته دارویی درج شده است. افرادی که دارای یک عامل خطرساز ژنتیکی (حاملان هوموزیگوت ژن آپولیپوپروتئینمی E به خصوص در معرض خطر دچار شدن به این عارضه هستند و بیماران قبل از تجویز این دارو باید از لحاظ داشتن این ژن آزمایش شوند.

داروی لکمبی که شرکت داروسازی ژاپنی ایسائی (Eisai) و شرکت داروسازی آمریکایی بیوژن (biogen) ساخته‌اند، درمانی ساده نیست، بلکه باید ماهی دوبار به صورت انفوزیون (تزریق تدریجی) داخل‌وریدی تجویز شود و اسکن‌های مکرر مغزی با ام‌آرآی از بیماران انجام گیرد تا اطمینان حاصل شود خطری از لحاظ عوارض جانبی مغزی متوجه بیماران نیست.

کد خبر 820487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha