هکرهای کلاه سبز حماس با استفاده از ساده ترین ابزار به یکی از قدرتمندترین نیروهای سایبری خاورمیانه تبدیل شده اند.

هكرهاي حماس

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: هکرهای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با ساده‌ترین ابزار به یکی از قدرتمندترین نیروهای سایبری در خاورمیانه تبدیل شده‌اند. اما چطور این کار را کردند؟ محمد یوسف در مقاله‌ای در شبکه الجزیره به هکرهای کلاه سبز پرداخته، نیروی سایبری حماس که در موقعیت‌های مختلف نقش عمده‌ای در غیرفعال کردن یا کنترل شبکه‌های فناوری ارتباطی اسرائیل داشته‌اند.

اپلیکیشن جام طلایی

در این گزارش به اپلیکیشن «جام طلایی» اشاره شده که به صورت رایگان از فروشگاه گوگل دانلود شده و برای گوشی‌های اندرویدی طراحی شده است. این اپلیکیشن ساده در تابستان سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد و اعلام کرد که سریع‌ترین منبع برای دسترسی به اطلاعاتی چون تاریخ مسابقات، گل‌ها و آمار مربوط به هر بازهای جام جهانی است. این برنامه به سرعت توسط بسیاری از مردم در سراسر جهان دانلود شد.

هکرهای کلاه سبز حماس با استفاده از این اپلیکیشن که در واقع یک بدافزار بود توانستند کنترل کامل آن را به دست گرفته، وقعیت جغرافیایی کاربران را شناسایی کرده، به دوربین و میکروفن تلفن‌ها دسترسی پیدا کرده، عکس ها را آپلود کرده، تماس ها را شنود کرده و فایل ها را از تلفن استخراج کنند.

وب‌سایت خبری تحلیلی فلسطین کرونیکل به نقل از الجزیره نوشته، هکرهای حماس با این اپلیکیشن توانستند حجم گسترده‎ای داده از تلفن‌های همراه متعلق به هزاران سرباز اسرائیلی را جمع‌آوری کنند.


بیشتر بخوانید:

درباره ماشین تبلیغاتی اسرائیل چه می‌ دانیم؟

اسرائیل برنامه «هانیبال» را اجرا کرد + جزئیات


هکرهای کلاه سبز

اولین بار سال 2022 بود که بنیاد شورای آتلانتیک اصطلاح هکرهای کلاه سبز را برای واحد سایبری حماس استفاده کرد. آنطور که محمد یوسف در گزارش خود اشاره کرده، واحد سایبری کمتر شناخته شده حماس برعکس اغلب گروه‌های هکری در جهان به هیچ دولتی وابسته نیست و تا حد زیادی متکی بر هوش انسانی است تا زیرساخت‌های تکنولوژیکی.

به‌گفته یوسف، واحد سایبری حماس مشهور در جهان نیست، و نه به دولت وابسته است، که اغلب اینگونه است. در عوض، این استعدادی است که بیشتر به هوش انسانی متکی است تا زیرساخت های تکنولوژیکی.

اولین حمله بزرگ سایبری این گروه در سال ۲۰۱۲ انجام شده با این حال حماس تا اکتبر 2022 وجود چنین واحدی را علنی نکرده است. شاید هم دلیلش این بوده که دیگر نیازی به مخفی نگه داشتن هویت «جمعه الطحله» بنیانگذار این واحد نبوده چرا که رژیم صهیونیستی او را در ماه می 2022 ترور کرده است.

اولویت؛ جمع‌آوری اطلاعات

یک منبع مطلع در گردان‌های ا لقسام به الجزیره گفته تأسیس این واحد با هدف سازماندهی حملات فنی مقاومت و توسعه بیشتر آنها، به ویژه در استفاده از اطلاعات، چه از نظر عملیات تهاجمی در میدان و چه برای خنثی کردن عملیات دشمن بوده است.

در واقع، از ابتدای عملیات طوفان الاقصی و حتی پیش از آن یک میدان جنگ موازی نیز وجود داشته که موفقیت فلسطینی‌ها در آن نیز به توانایی های هکرهای کلاه سبز نسبت داده شده است.

اگرچه حملات سایبری به زیرساخت‌های صهیونیست ها در سرزمین‌های اشغالی یکی از استراتژی‌های هکرهای کلاه سبز است اما اولویت این واحد سایبری حماس عملیات‌های تجسسی و جمع‎آوری اطلاعات است.

کد خبر 824197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha