وبگاه گلوبال فایر پاور ( GlobalFirepower) در تازه‌ترین ارزیابی خود از قدرت نظامی کشورهای مختلف جهان، ایران را به‌عنوان ایران توانمندترین قدرت نظامی حوزه خلیج‌فارس معرفی کرده‌است.

نظامی

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: «گلوبال فایر پاور» از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون، قدرت نظامی ۱۴۵ کشور جهان را بررسی می‌کند. رده‌بندی این موسسه براساس توانمندی نظامی دریایی، هوایی و زمینی کشورها در هنگام وقوع جنگ‌های احتمالی انجام می‌شود. این وبگاه همچنین نتیجه رده‌بندی بخش‌های مختلفی همچون تعداد نیروهای نظامی، بودجه و وضعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک هر کشور را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و درمجموع می‌توان گفت بیش‌از ۶۰ فاکتور و شاخص در رده‌بندی «گلوبال فایر پاور» تاثیرگذار است که بی‌شک می‌تواند جمع‌بندی مناسبی از وضعیت قدرت نظامی هر کشور ارائه کند.

بررسی ۶۰ شاخص

این موسسه هرسال اقدام به رده‌بندی قدرت نظامی کشورهای جهان می‌کند و علاوه‌بر آن، خاورمیانه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیا، آسیا اقیانوسیه و... را نیز به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهد تا کشورها را از قوی‌ترین تا ضعیف‌ترین کشور معرفی کند.

تحلیلگران این وبگاه با بررسی بیش‌از ۶۰ شاخص، یک «شاخص قدرت» (PWrIndex) ارائه می‌دهند. دراین مطالعه و بررسی شاهدیم که گاه کشورهای کوچک‌تر، اما مجهز به فناوری‌های نوین، از نظر نیروی نظامی به رقابت با کشورهای بزرگ‌تر و کمتر توسعه‌یافته پرداخته‌اند.

سه قدرت نظامی برتر خلیج‌فارس

«گلوبال فایر پاور» با فرار سیدن سال جدید میلادی اقدام به رتبه‌بندی کشورهای حوزه خلیج‌فارس ازنظر نیروی نظامی کرده و در ارزیابی ۲۰۲۴ نیروی نظامی خلیج‌فارس (Perisan Gulf Military Powers (۲۰۲۴)) که به‌تازگی منتشر شده، ایران را قدرت نظامی نخست حوزه خلیج‌فارس معرفی کرده‌است.

در تازه‌ترین گزارش منتشر شده در چند روز اخیر ازسوی «گلوبال فایر پاور»، ایران ازنظر قدرت نظامی در جایگاه نخست منطقه خلیج فارس قرار گرفته که البته داده‌های این وبگاه، تحلیلگران را وادار کرده تا اذعان کنند قدرت نظامی ایران نسبت به سال گذشته (۲۰۲۳ میلادی)، رشد داشته و این مسیر توسعه ادامه دارد.

این درحالی است که عربستان‌سعودی همچون سال گذشته در رتبه دوم بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس قرار گرفته و عراق هم بدون تغییر رتبه، در سومین جایگاه ازنظر قدرتمندترین کشورهای حوزه خلیج‌فارس ایستاده‌است.

رتبه‌های بعدی

تازه‌ترین گزارش «گلوبال فایر پاور» همچنین نشان می‌دهد که وضعیت قدرت نظامی امارات متحده عربی بهبود یافته و در رتبه چهارم کشورهای حوزه خلیج‌فارس قرار گرفته است. پس‌از آن، کویت در رتبه پنجم منطقه دارد که البته وضعیت قدرت نظامی این کشور هم از دید تحلیلگران این وبگاه روبه پیشرفت است.

عمان و بحرین هم ششمین و هفتمین کشور دارای قدرت نظامی برتر در حوزه خلیج‌فارس هستند که البته در زمینه توسعه قدرت نظامی خود با پسرفت مواجه شده‌اند.

کد خبر 824362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • عادل IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    31 2
    درود به مردان ایران زمین اسلامی
  • زهرا IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    35 3
    ایران قدرت اول منطقه خلیج فارس
  • رضا IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    26 5
    پرچم مون بالاس
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    10 6
    اگر من میدانم قدرت ایران نوک قله معلوم است کسی نمیداند چقدر قدرت نهفته چه جوانانی عاشق شهادت هستن.این یعنی قدرت
  • عنایت IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    6 5
    سلام خوبه ولی مورد قبول نیست باید قدرت دردنیا اول یا دوم باشد....با اتم با قاره پیما با بمب اتم
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    14 4
    این کشورهای عربی در حد و اندازه ای نیستند که با ایران مقایسه شوند.فعلا باید برن سماخ بمکن.
  • افشین IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    4 1
    پس قطر چیشد؟؟ یعنی بحرین از قطر قویتر هست؟؟؟!
  • سرباز امام حسین IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    5 3
    پابنده باد تا ابد جمهوری اسلامی ایران کشور غیور و شجاع که هیچ وقت باج به دشمن نداده مثل کشورای عربی نون خور امریکا تروریست نیست
  • امید IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    5 4
    ایران باید جایگاه بهتری در جهان داشته باشه با این همه تحدید بین المللی تحریم بین المللی باید بریم به سمت سلاح های به روز مخصوصاً در بخش هوایی ساخت جت های جنگنده وقتی میتونیم مهمترین بخش که موتور جت هست رو بسازیم بقیه رو هم میتونیم