محققان از مدت‌ها قبل در مورد قرار گرفتن مداوم در معرض صداهای بسیار بلند در کنسرت‌ها و آسیبی که از این طریق به شنوایی وارد می‌شود، هشدار داده بودند. اما بر اساس تحقیقات جدید، بازی‌های ویدیویی نیز می‌توانند گوش و اجزای آن را را در معرض آسیب بسیار شدید یا حتی ناشنوایی قرار دهند.

مجموعه عکس های ناشنوایی و بازی های کامپیوتری

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: این تحقیق که اولین بررسی در نوع خود از ۱۴ تحقیق دیگر است که در مجموع روی ۵۴ هزار بزرگسال و کودک در سراسر جهان انجام شده بود، نشان داد که شرکت کنندگانی که در این تحقیق‌ها بازی‌های ویدیویی انجام می‌دادند و میانگین سطح صدا را اغلب از حد مجاز یا حد طبیعی بالا می‌بردند، در معرض خطر ایجاد وز وز دائمی در گوش قرار می‌گرفتند و هر چه آن‌ها زمان بیشتری را با صدای بالا صرف بازی‌های ویدئویی می‌کردند، شنوایی‌شان بیشتر در معرض خطر و آسیب قرار می‌گرفت.

به گزارش سی ان ان، دکتر لورن دیلارد، متخصص شنوایی‌شناس و اپیدمیولوژیست، و نویسنده اصلی این تحقیق که در نشریه «بی ام جی پابلیک هلت» انتشار یافته، گفت: این تحقیق همچنین نشان داد: کسانی که به طور منظم بازی می‌کنند، در مقایسه با کسانی که بازی نمی‌کنند، بیشتر در معرض وزوز گوش، کاهش شنوایی اندازه‌گیری شده با فرکانس بالا و مشکلات شنوایی خود ادراک شده هستند. وزوز گوش به احساس درونی صدای زنگ، وزوز یا غرش در یک یا هر دو گوش اشاره دارد. مشکل شنوایی ۱۰ تا ۲۵ درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد.

بر اساس این تحقیق، بازی‌های ویدئویی یکی از محبوب ترین فعالیت‌های اوقات فراغت نوجوانان، در سراسر جهان است و طرفداران آن اغلب ساعت‌ها با بالا بردن صدا بازی می‌کنند. در ابتدا نویسندگان این مطالعه متعجب بودند که چه رابطه‌ای بین بازی‌های ویدئویی با کاهش شنوایی و وزوز گوش ممکن است وجود داشته باشد اما آن‌ها در بررسی‌های خود متوجه شدند که این رابطه غیر عادی نیست، به ویژه که بسیاری از بازی‌ها صداهای ناگهانی بلندی مانند شلیک گلوله یا چرخش موتور دارند. گوش دادن به صدای بازی‌های ویدیویی از طریق هدفون، به جای بلندگوهای دستگاه، نیز رایج است و صدای بلند را به گوش نزدیک می‌کند. این عمل در محیط‌هایی که گیمرها ممکن است صدا را افزایش دهند تا صدای جمعیت در مراکز بازی برای بازی آن‌ها تاثیر نگذارد بیشتر رایج است.

حمله بازی‌های ویدئویی به گوش ؛ از ناشنوایی تا وز وز دائمی

دکتر دی وت سوانپول، استاد بخش آسیب شناسی گفتار-زبان و شنوایی شناسی در دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی نیز درباره نتایج این تحقیق نظر داد: این مطالعه چشمان ما را در برابر مساله اغلب نادیده گرفته شده از دست دادن شنوایی جوانان به دلیل صدای بلند بازی‌های ویدئویی باز می‌کند.

سوانپول، گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱ میلیارد جوان در سراسر جهان به دلیل عادات ناایمن گوش دادن در معرض خطر کم شنوایی هستند. در حالی که شواهد پزشکی هنوز در حال تکامل هستند . نتایج این تحقیق یک مکمل مهم برای درک ما از خطراتی است که سلامت شنوایی را در زندگی دیجیتال مدرن تهدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آمار جالب گرفتاران وزوز گوش در کشور!

سمعک‌ هایی که جانتان را بیشتر نجات می دهند | تاثیر منفی کم‌ شنوایی بر سلامت جسم و روان

کد خبر 825367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha