حمید درخشان، معتقد است که تیم ملی در جام ملت‌ها ثبات نداشت و برد مقابل ژاپن هم بیشتر احساسی بود تا منطقی.

تیم ملی

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش

در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ وقتی تیم ایران در یک‌چهارم نهایی حریف ژاپن شد، خیلی‌ها برنده این بازی را فینالیست و حتی قهرمان می‌دانستند. ایران که تا آن بازی، خیلی راضی‌کننده ظاهر نشده بود، با ارائه یک نمایش متفاوت نظرها را به‌خودش جلب کرد و مدعی قهرمانی شد اما شکست مقابل قطر در نیمه‌نهایی شیرینی پیروزی بزرگ را تلخ کرد و اجازه نداد ایران بعد از حدود ۵۰سال به فینال صعود کند. حمید درخشان ستاره سال‌های دور تیم ملی و پرسپولیس در گفت‌وگو با روزنامه همشهری به واکاوی و دلایل ناکامی ایران در جام ملت‌ها پرداخته است.

*عملکرد تیم ملی در جام ملت‌ها و شکست مقابل قطر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم ملی چه در بازی‌های تدارکاتی قبل از جام ملت‌ها و چه در خود این تورنمنت، فراز و نشیب‌های بسیاری داشت که در بازی با قطر به اوج رسید و باعث شکست و حذف تیم شد. شاید اگر به ژاپن می‌باختیم، می‌توانستیم توجیهات مختلفی بیاوریم اما شکست مقابل قطر جای هیچ توجیهی نگذاشت. تیم نوسانات زیادی داشت و در بازی با ژاپن اتفاقاتی رقم خورد که باعث پیروزی تیم ملی شد. یادمان نرود که هیچ‌وقت یک بازی تکرار نمی‌شود، مگر بازی حماسی با استرالیا تکرار شد که بازی با ژاپن تکرار شود؟ برد ژاپن مثل بازی با استرالیا بیشتر احساسی بود نه منطقی و با نتیجه گرفتن مقابل ژاپن نمی‌توان گفت تیم ملی ثبات داشت.

*تفاوت ایران و قطر برای رسیدن به فینال کجا بود؟

از لحاظ بازیکن و تعداد لژیونر و داشتن تجربه تیم ایران خیلی بالاتر از قطر بود اما تفاوت در همان ثبات و نوسان تیمی بود. قطر از شروع مسابقات رشد داشت و یک بازی بد نبود یک بازی خوب. نمی‌توانیم بگوییم قطر شانسی به فینال و قهرمانی رسید. یک فکر و منطقی پشت موفقیت قطری‌ها بود و با اقتدار قهرمان شدند.

*کادر فنی مدعی است که تیم از لحاظ فنی خوب بود اما در بازی با قطر دیدیم که اکرم عفیف یک نفره هر کاری خواست انجام داد. آیا نمی‌شد برای مهار این بازیکن تدبیری درنظر گرفت؟

ما همیشه مسائل اصلی را کنار می‌زنیم و به‌دنبال دور کردن افکار عمومی از واقعیت‌ها هستیم. این یک معضل بزرگ در جامعه فوتبال ماست و می‌خواهیم ناکامی‌ها را توجیه کنیم. یک مورد خیلی مهم در مورد مسائل فنی بازی با قطر را اینطور مطرح می‌کنم؛ تیم ما با ۲سانترفوروارد بازی کرد تا مثل بازی با ژاپن روی بازی هوایی نتیجه بگیرد اما سرمربی قطر خیلی هوشمندانه ۳تعویض در دفاع انجام داد و قدرت سرزنی تیم قطر را بالا برد تا حریف طارمی و آزمون در خط حمله باشد و به نوعی بازیخوانی کرد کاری که سرمربی ژاپن در مقابل ایران نکرد و تیم ژاپن از همانجا از ایران ضربه خورد.

*میانگین سنی بالای تیم که قبل از جام ملت‌ها مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته بود، چقدر در ناکامی تیم ملی تأثیر داشت؟

از مرحله حذفی به بعد و درست از آنجا که فرصت ریکاوری تیم‌ها کمتر شد، وضعیت تیم ما متعادل نبود و اشتباهات فاحش بازیکنان در دقایق پایانی به‌خاطر همین فاکتور قابل‌تصور بود و می‌توان گفت قدرت بدنی تیم در آن لحظات تحلیل می‌رفت.

*آیا می‌شد جام ملت‌ها را فدای جوانگرایی کرد یا نه؟

اصلا موافق جوانگرایی در جام ملت‌ها نبودم چرا که باید ۵- ۴سال قبل از جام ملت‌ها این اتفاق می‌افتاد.

*امید ابراهیمی از تیم ملی خداحافظی کرد اما ظاهرا برخی از بازیکنان کهنه‌کار تیم ملی همچنان قصد ماندن در تیم را دارند.

از این بازیکنان به‌خاطر لحظات شیرینی که برای ما و هواداران ساختند، تشکر می‌کنم اما باید قبول کنند که با این شرایط سنی دیگر نمی‌توانند به تیم ملی کمک کنند چرا که تیم به بازیکنانی نیاز دارد که انرژی و انگیزه بیشتری دارند. بازیکنان پا به سن گذاشته خوشبختانه به جایگاه خوب، اعتبار و پول رسیده‌اند و اشباع شده‌اند، بهتر است جای خود را به جوان‌ترها بدهند.

*درس بزرگ جام ملت‌ها به تیم ملی ایران چه بود؟

ما دور فوتبال را حصار کشیده‌ایم و تصور می‌کردیم که درحال پیشرفت هستیم و با اظهارات برخی از دوستان در لیگ داخلی خودمان که می‌گفتند این لیگ فراتر از آسیاست، خودمان را گول زدیم اما قطر با آن لیگ پویا ۳گل به تیم ملی ما زد.

*فدراسیون با ماندن قلعه‌نویی موافقت کرده است. شما هم موافق هستید؟

به‌نظر شما طارمی بهتر است یا عفیف؟ سردار آزمون بهتر است یا معزعلی؟ قطعا طارمی و آزمون سطح بالاتری نسبت به این دو بازیکن دارند و اصلا نمی‌توان این ۲ بازیکن را کنار ۲بازیکن قطر گذاشت. اما آمار گلزنی آنها را با آمار طارمی و آزمون مقایسه کنید تا متوجه شوید چطور سرمربی قطر از عفیف و معزعلی بازی گرفت ولی کادر فنی ما نتوانست از مهاجمان برجسته تیم ملی استفاده بهینه کند. این آمار نشان‌دهنده ناتوانی کادر فنی ما در استفاده از بازیکنان باکیفیت بود. حالا چه تضمینی وجود دارد که این ضعف فنی دوباره تکرار نشود و برگشت رو به عقب نداشته باشیم.

*کمی از شرایط پرسپولیس صحبت کنیم. به‌نظر شما اوسمار به‌عنوان جانشین یحیی گل‌محمدی موفق می‌شود؟

این مربی به این دلیل که دستیار یحیی گل‌محمدی بود و به‌خاطر ارتباطی که با بازیکنان داشت مورد توجه هیأت مدیره پرسپولیس قرار گرفت اما آقایانی که در باشگاه پرسپولیس با نگاه کارشناسی اوسمار را به‌عنوان جانشین گل‌محمدی انتخاب کردند، اگر فردا او نتیجه نگرفت باید پاسخگو باشند.

کد خبر 832350
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • حسین IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    24 20
    اینکه طارمی تو یه بازی ۳ فرصت صددرصد گل داشته و نتونسته گل بزنه یعنی ناتوانی خود طارمی نه سرمربی .یکی یه حرفی بزنه که یه کاری تو این فوتبال کرده باشه
    • علی رفیعی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      27 1
      اقای حسین بنده به عنوان بازی کن تویه بازی سه فرصت گلزنی رو از دست دادم ایا مربی تیم نباید من رو تعویض کنه واز مهره دیگه ای استفاده کنه؟یا اینکه دستورات مثبتی روبه من القاکنه؟یا اینکه پست منو تغییربده یا شرایط رو باچیدن ترکیب جدید تغییربده؟ اگربنده ناتوانم چرا به من بازی داده؟لطفا جواب منو بدید مرسی!!
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      6 4
      12:29 ببین با توجه به اشتباهات و کم کاری بیرو وطارمی بله باید این دو رو مربی تعویض کنه حتی بهشون بازی نده ولی با تعویض اینا شیرازه تیم بهم میخوره اونم از جهت تعصب یه عده بازیکنان که دنباله رو اینا هستن یعنی منافع ملی رو فدای منافع خودشون میکنند توی جام جهانی ما 6 گل از انگلیس خوردیم چونکه همین طارمی و بیرو و....باعث شدن اسکو اخراج و کیروش بازم سرمربی بشه و بقیه بازیکنان هم (مخالف تعویض سرمربی) از روی لج و لجبازي بازی خوبی ارائه نکردن
  • صادق ذوالفقاری IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    10 10
    آقای درخشان سکوت کن برادر بس .
  • محمد دینداری ثانی US ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    16 7
    قلعه نویی باید برود تیم بزرگ را بازیکنانش بزرگ میکنند تیم بزرگ مربی بزرگ میخواهد
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      6 1
      کلینزمن هم بزرگ بود چرا باخت مربی که توپ را به تیر دروازه نمیزنه گل را خراب کنه بازیکن ها باید عوض شوند جوان گرایی فقط چاره کاره حداقل پنجاه درصد تیم باید جوان باشند
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      2 3
      نمیدانم چرا همه ی کسانی که میان در مورد تیم ملی حرف میزنن خودشان وقتی مربی شدن همش ناکام بودن حرف زدن راحته اما عمل کردن سخت همه ی مردم الان کارشناس شدن ولی باید قبول کنیم که آقای قلعه نویی زمان زیادی برای این مسابقات نداشت بهترین بازیکنان ما الان پا به سن گذاشتن وقتی طارمی اخراج شد و بازی ژاپن از دست داد همه ی مردم و کارشناسان چه عذایی گرفتن بنظرم آقای قلعه نویی باید بیشتر از قائدی و بازیکنان جوان استفاده می‌کرد
  • حسین IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    16 3
    نمیدانم چرا نمیخوایم واقعیت راقبول کنیم که ضعف فنی باعث شکست تیم ملی شد جالب اینجاست خودکادرفنی منکرضعف خودشان شده وازبازی تیم راضی هستندحتی یک نوجوان کم سن وسال هم میتوانست ضعف راحداقل درعدم مهاراکرم عفیف ببینه اماکادرفنی عریض وطویل تیم ماکه تعدادشان ازاعضای تیم هم بیشتربودنتوانست ببینه وتازه ازخودش هم تعریف میکنه ،الهویی کجای فوتبال ایرانه تیموریان کجامربیگری کرده مطهری غیرازنیم فصل که تونساجی سرمربی بودچکارکرده ؟آخرین افتخارسرمربی ایران راکی یادش هست؟اگرکادرخوبی داشتیم این همه بازیکن سن بالاوبدون انگیزه درتیم ملی نبودکسی یادش میادآخرین بازی که حاج صفی خوب بازی کرده کی بوده یاانصاری فر وهرکدام دیگرازبازیکنان باتجربه تیم، چرانبایداین همه استعدادجوان درترکیب قراربگیرند؟فقط بخاطراینکه آماربازی عده ای بالاتربره ویاترس سرمربی ازباخت احتمالی؟اگربرای مردم ارزش قائل بودن تاج وقلعه نویی اول بایدعذرخواهی میکردن وبعداستعفامیدادن نه اینکه ازخودشان تعریف وتمجیدکنند
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    21 3
    قلعه نوعی برود
  • h IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    23 2
    چرا قبول نمیکنید ،بچه کوچک خانواده که ۷ سال سن دارد میفهمد تیم ملی فوتبال ناترازی داشت،نوسان ،ناهماهنگ ،بدون فن وتکنیک،بدون برنامه،بدون هدف،فوتبال نبود تو دهات وروستاها اینطوری بازی نمیکردن ،نمیدانم کی مقصره ولی اونیکه تیم بازی خوبی کرده یا کور کور هست با ذهن نارسایی دارد ،یا عقلرتو کله ندارد،درنهایت خودشو گول میزند ،دنیا فهمید تیم بدون دست وپا شنا میکرد وانهم غرق شد،چرا نمیپذیرید،،این تیم باز میبازد باز بالا نمیاییم ،مطمن باشد از یک هشتم فراتر نمیاییم،،مگر مربی سطح اول بیاد کار بلد ،،برابر قطر ترسو وبازی نکردن وتکنیک نداشتن قطر دربرابر این بازیکنان بزرگ ایران خیلی کم میاورد باید۵ گل میخوردن،،،،اولا ترسیدن دوما سبک بازی وناهماهنگی داشت سوما بازیکنان فقط الکی بدوبدو میکردن انگار گفته بودن استادیوم دارد منفجر میشه فرار کنید هربازیکن تیم ما یک سمت فرار میکرد،،خنده داشت،،،متاسفام نام بزرگ ایران جام نبرد تیم رده ۸۷ دنیا بیاد جام ازدست ما بگیرد،،مربیان ما انگار نه انگار مردم تا صبح نخوابیدن،نهم نبود بازیکن ودستیار وووو
  • اشنا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    6 6
    ایشان حرص سرمربی گری خودش رامی زندودنبال تخریب است یک نفرکارشناس غیرخودش راپیداکندکه بگویدبرددرمقابل ژاپن احساسی بوده وجزوچهارتیم اول شدن هم تصادفی بوده ویک سابقه بدون هیچ دستاوردی هم ازخودش ارایه کندهرچه فوتبال ماضربه خورده ازاین افرادپرمدعای بی سواداست!
  • عبدالله IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    12 1
    دریتع کادر فنی تیم ملی خوب کار نکرد ولی نباید از بازی بد مدافعین و هافبک ها و دروازه بان و برخی مهاجمین مانند طارمی چشم پوشی کرد بازی با قطر وقتی ایران جلو افتاد تیم کلا رفت تو فاز دفاعی و اینکه تیم ایران تیم قطر را دست کم گرفت و پاس های ناشیانه بین هافبک و دفاع و بین دفاع و دروازه بان رد و بدل میشد که که در همون دقایق ابتدایی داشت کار دستمون میداد پاس رو به عقب حاج صفی و امید ابراهیمی و حتی پاس ها بیرانوند افتضاح بودند در این بازی باید از قائدی و قلی زاده و محبی استفاده میشد چرا که طارمی اصلا در سطح خودش نبود و بهتر بود نیمه دوم بیاد و قدوس هم در این بازی پر اشتباه بود و حتی پاس سالم کمی داشت و حملات را خراب میکرد ولی سردار آزمون و جهانبخش جز بازیکنان خوب ما بودند و رامین رضاییان با اینکه مدافع بود ولی به تیم کمک میکرد در خط حمله دست بالا را داشته باشد ما میدونستیم که قطری ها شوت زن هستند ولی اجازه دادیم قطری ها به راحتی شوت برنند ما میدونستیم باید دو بازیکن را برای مهار اکرم عفیف تکنیکی بگذاریم ولی چنین نکردیم باید ستاره های تیم مقابل را مهار کرد
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 11
    اگر بهترین بازی کهکشان راه شیری را هم تیم ایران رو کرده بود وقتی قطری ها داورها را خریده بودند هیچ کاریش نمیشد کرد
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      7 0
      مدوم تصمیم داور به ضرر ما شد
  • ابوالفضل ابراهیمی AT ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 3
    به نظر من افرادی مثل دیتا و آمار ها بروند بهتر است
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    8 0
    آقای قلعه نوئی باید کادر فنی پخته وباتجربه رو بکاربگیره نه چندتا فوتبالیست که بازنشست شدن رو
  • ع ق QA ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    8 0
    احسنت مربیان و سرمربی ما کارائی این دو و ترابی را فدای باند بازی کردند با وجود دوست نداشتن رفتارهای قایدی در بازی با قطر هم به او ظلم کرد و از همان مهره های استفاده کرد که قطریها می توانستند کنترلشان بکنند
  • داریوش IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    12 0
    مربیان ایرانی از نظر مدیریتی و علم فوتبال از دنیا عقب هستند و به جای افزایش سواد مربیگری به فکر پول در آوردن هستند حالا از هر طریقی باشد و در بازی‌ها مردم به خوبی متوجه شدند که آقای قلعه نوئی هیچ کاری نکرد حتی تعویض و...بدین جهت باید مثل سامرائیها از مردم عذر خواهی نماید و استعفایش را اعلام کند
  • ایوب IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 13
    آقای درخشان شما کجای این فوتبال هستی که نظر میدی ۲سال هم مربیگری نکردی..بهتره بگی طارمی و سردار ما بازی نکردن این بازیکنا بدون مربی هم باید زهر خودشون رو میریختن..مربی گناهی نداره
  • علی کریمی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    7 0
    برود چون. ترابی و قائدی رو پارتی بازی کرد گذاشت بیرون
  • Mansour IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    10 0
    تو بازی با قطر دوتا اکرم عفیف داشتیم(قائدی با قلی زاده) چسبوندنشون رو نمیکت اصرار به بازی هوایی دارن دریغ از یه ضربه سر 80 دقیقه توپ سانتر کردن جواب نداد باز بازیکن سر زن داره میاره تو مدافعهای قطر استاد بازی هوایی بودن
  • آشنا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    12 0
    مربی ای که نتواند از بهترین بازیکن بهترین نتیجه را بگیرد بهتر است برود . اکرم عفیف را دیدید در تمام مدت ۹۰ دقیقه فقط دور و بر محوطه جریمه ایران اطراق کرده بود .
  • اهل جنوب IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 1
    درسته قلعه نویی درجه یک وشاید دو نباشه ولی به نظرم باید بنویسی که عفیف و معز علی خوب برای مربیشون کار کردن تا طارمی و آزمون برای قلعه نویی.اگه خودشون بودن نیاز به مربی بزرگ هم نداشت یه چیزی اضاف میکردن
  • ارسطو IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 2
    برود برود برود بیراوند هم برود عقاب آسیا گنجشک شد
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    5 0
    طارمی در بازی با قطر اصلا خوب بازی نکرد ' باید نیمه دوم ' ترابی یا قائدی به جای طارمی میومدن
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 0
    نظرمن اینکه یه ۱۰درصد ازاختلاساتون کم کنید یه مربی خوب خارجی بیارید بهتره
  • امیر IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 1
    به نطر مم اصل بازیکن دراین دوره مطرح است اوسمارزیاد نمی‌توان گفت مدیریت دارد یانه
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اقایی درخشان.این جواب تو چه ربطی به این موضوع داشت.اصلا.طارمی با قطر نباید بازی بکرد.شما ها کجا مربی شدین.پدر جنگ بسوزد
  • ناشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام طارمی نباشه بهتر بازی میکنیم اگه باشه هی می‌خوان به اون پاس بدن خراب میشه چرا به سردار نمی‌دن چون تبعیض قائل میشن ...
  • خودم IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    فوتبال ایران مرده
  • سردار بلوچ IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    ایران سرمربی نداشته