ابوالفضل ظهره‌وند گفت: اسرائیل به عنوان یک رژیم جعلی، با کمک کشورهای غربی سعی کرده بود یک تکیه‌گاه از طریق اقتصاد و شرکت‌های تجاری دست و پا کند. اما حقیقت ماجرا این است که طوفان‌الاقصی نظام اقتصادی آنان را با چالش جدی روبه‌رو کرده است که امروزه حشم داخلی در سرزمین‌های اشغالی را به همراه داشته است.

ابوالفضل ظهره وند

به گزارش همشهری آنلاین، بیش از ۶ ماه از نبرد اخیر غزه می‌گذرد و منطقه خاورمیانه در این مدت شاهد تحولات و اتفاقات بی‌سابقه‌ای بوده است که تحلیل درباره آینده منطقه و کشورها را سخت کرده. در این بین رژیم صهیونیستی اسرائیل که به مثابه یک ماشین جنگی تمام عیار به جان زنان و کودکان فلسطینی افتاده است و شعار پیروزی سر می‌دهد، در حقیقت و واقعیت میدانی با مشکلات و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. مهاجرت نزدیک به یک میلیون اسرائیلی از سرزمین‌های اشغالی، بن‌بست نظامی در جنگ غزه، فشارهای رسانه‌ای بر سیاست‌های سران صهیونیستی و... همگی موجب شده است که این دولت آپارتاید در مرز یک فروپاشی قرار بگیرد. برای بررسی بهتر موضوع، با ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید.

بزرگ‌ترین ضربه به صهیونیست‌ها

ظهره‌وند در ابتدا گفت: عملیات طوفان‌الاقصی بزرگ‌ترین ضربه به دولت صهیونیستی در اسرائیل و اساسا خسارتی سنگین به نظام صهیونیسم جهانی در سطح بین‌الملل بود که پس از گذشت ۶ ماه حقیقت زشت و دروغین اسرائیل را برملا کرد و نشان داد برخلاف شعار همیشگی صهیونیست‌ها مبنی بر قدرتمند بودن، آنان حتی از پس یک گروه مقاومت هم برنیامدند. این درحالی است که در آن سوی میدان مردمان فلسطین و گروه‌های مبارز به خوبی نشان دادند که تا چه حد مقاوم بوده و در برابر صهیونیست‌ها پا پس نمی‌کشند.

حتی آمریکا هم درحال فاصله گرفتن از اسرائیل است

وی افزود: همچنین گفتنی است، تحولات اخیر به خوبی نشان داد که اسرائیل درحقیقت یک پادگان بزرگ نظامی برای آمریکاست و آنان نقشه‌های خود را از طریق این پادگان بزرگ پیگیر می‌شوند، اما در طول این مدت ضعف‌های سیستم نظامی اسرائیل به حدی زیاد شد که در تأمین نیروی نظامی پیاده هم با چالش روبه‌رو شدند و ساختار سازمانی ارتش این رژیم تز نظم و انظباط تشکیلاتی دیگر برخوردار نیست. اسرائیل قصد داشت با حمله به کنسولگری ایران در دمشق با درگیرسازی ایران و کشورهای غربی و متحدانش، راه فراری برای خود مهیا سازد که این نقشه تا اینجای کار محقق نشده است و آنان ناکام هستند. حتی نتانیاهو با سیاستی که در پیش گرفته فاصله‌اش با آمریکا را که تا الآن کمک‌های بی‌دریغی به اسرائیل داشته است را بیشتر و بیشتر نیز کرده است.

ضربه اقتصادی به اسرائیل

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: اسرائیل به عنوان یک رژیم جعلی، با کمک کشورهای غربی سعی کرده بود برای خود یک تکیه‌گاه از طریق اقتصاد و شرکت‌های تجاری دست و پا کند. اما حقیقت ماجرا این است که طوفان‌الاقصی نظام اقتصادی آنان را با چالش جدی روبه‌رو کرده است که امروزه حشم داخلی در سرزمین‌های اشغالی را به همراه داشته است. بسته شده راه ورود مواد غذایی توسط مقاومت یمن، بالا رفتن اجناس در این کشور، تحریم کالاهای مختلف اسرائیلی، بالا بردن ریسکِ فعالیت تجاری در این کشور و... از جمله مواردی بود ضربات زیادی را به اقتصاد اسرائیل وارد ساخت و کار را برای آنان دشوار کرد.

کد خبر 842532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha