مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه شهری: درحالی‌که به‌نظر می‌رسید به‌دلیل از دست رفتن زمان و فراهم نشدن امکان برداشت متروی تهران از حساب ذخیره ارزی، این فرصت به‌طور کامل از دست رفته باشد

روزنه‌های امید گشوده شده که حکایت از وجود امکانات قانونی برای برداشت مترو از این حساب دارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیروز در بررسی مشکلات مربوط به تامین مالی و اعتباری مترو اعلام کرد: با توجه به مصوبه مجلس در مورد اعطای تسهیلات ارزی حساب ذخیره ارزی به مترو تهران، نیازی به مصوبه جدید از سوی دولت نیست و منابع در نظر گرفته شده باید طبق قانون مصوب و هر چه سریع‌تر در جهت احداث و توسعه خطوط ریلی درون شهری تهران و رفع مشکلات موجود تخصیص یابد.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این مطلب که عدم‌ایفای تعهدات و بعضا تفاوت نگرش‌ها در الزام به توسعه هر چه سریع‌تر مترو تهران، از جمله عوامل کاهش سرعت در روند احداث خطوط ریلی (درون شهری) بوده است، اعلام کرد: با توجه به عدم‌تکافوی منابع درآمدی، تدارک منابع جدید امری ضروری است و این ضرورت در مصوبات متعدد مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و شورای اقتصاد، مشهود بوده و مورد تاکید قرار گرفته است.

مرکز پژوهش‌ها تصریح کرد: عدم‌اجرای مصوبات یا تاخیر در اجرای تکالیف قانونی در این بخش، تاکنون ضمن تحمیل خسارات فراوان اقتصادی، اجتماعی و... بر مردم و بیت‌المال، موجب نقض قوانین و مقررات (و عدم‌تحقق اهداف مورد انتظار در زمان مقرر) شده است در حالی که هیچ دلیلی نمی‌تواند توجیه‌کننده اجرا نکردن تکالیف مصوب باشد، به‌ویژه اینکه با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد اعطای تسهیلات ارزی حساب ذخیره ارزی به شرکت مترو تهران، نیازی به مصوبه جدید از سوی دولت یا تشکیلات وابسته به آن نیست و منابع در نظر گرفته شده باید طبق قانون مصوب و هر چه سریع‌تر در جهت احداث و توسعه خطوط ریلی درون شهری تهران و رفع مشکلات موجود تخصیص یابد؛

چرا که تعلل در تخصیص منابع مذکور می‌تواند دستیابی به اهداف تبیین شده در برنامه‌ها را در زمان مقرر غیرممکن کند و تبعات منفی بسیاری را به‌دنبال آورد.

بررسی متمم بودجه؛ زمان مناسب

از سوی دیگر، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: درصورت اعلام نیاز مسئولان مترو تهران، این آمادگی وجود دارد که در زمان بررسی متمم بودجه 88 تبصره برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی به متن بودجه سال‌جاری اضافه شود.

محسن نریمان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در بودجه سال 88 دولت تبصره برداشت مترو تهران از حساب ذخیره ارزی را حذف کرد، گفت: این قید در بودجه سال 87 وجود داشت اما دولت این بخش از مصوبه مجلس را در سال گذشته اجرایی نکرد و در سال 88 هم این بند را در بودجه پیشنهادی حذف کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با این حال اگر مسئولان مترو تهران اعلام کنند که عدم‌استفاده از بودجه‌های ارزی برای توسعه مترو دردسرساز شده این آمادگی در کمیسیون عمران مجلس وجود دارد که در زمان بررسی متمم بودجه 88 این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

نریمان تاکید کرد: متأسفانه موضوعات دیگری در میان است وگرنه مصوبه مجلس که وجود دارد، در حساب ذخیره ارزی هم که پول هست اما دولت هنوز از دادن اعتبارات ارزی به مترو تهران امتناع می‌کند.

در بودجه سال 88، دولت تبصره برداشت مترو تهران از حساب ذخیره ارزی را حذف کرد. این قید در بودجه سال 87 وجود داشت اما دولت این بخش از مصوبه مجلس را در سال گذشته اجرایی نکرد. دولت تا پایان تیرماه مهلت دارد تا مصوبه مجلس در سال 87 در مورد برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی را اجرایی کند.

کد خبر 85538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز