همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت محدودیت‌های اعزام به حج تمتع امسال را اعلام کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مصطفی خاکسار قهرودی که روز یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها سخن می گفت هدف از اتخاذ این تصمیم را جلوگیری از گسترش شیوع ویروس آنفلونزای نوع A در کشور ذکر کرد.

وی با بیان اینکه در فصل حج شهروندان همه کشورهای اسلامی برای ادای فریضه حج در عربستان حضور پیدا می کنند جلوگیری ار تشرف افراد آسیب پذیری را گامی در جهت پیشگیری از بروز این بیماری و گسترش آن دانست و افزود بر اساس نظر کمیته های تخصصی و سپس تصمیم کمیته کشوری پیشگیری از گسترش این آنفلونزا مقرر شده که همه محدودیت های عمره در حج نیز اعمال گردد که دراین جهت نظرات مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری نیز در یافت شده است.

خاکسار قهرودی این محدودیت ها راشامل افراد بالای 65 سال و زیر 12 سال ، خانم های باردار، بیماران کلیوی ، قلبی ، ریوی ، دیابت کنترل نشده – چاقی مفرط – سرطان های پیشرفته بیماران نخاعی و خونی برشمرد و اضافه کرد از همین امروز اینگونه افراد باید به کاروان هامراجعه و بدون پرداخت هیچ خسارتی از سفر انصراف دهند.

به گفته رییس سازمان حج تمامی کسانی که به دلایل فوق از سفر منصرف می شوند اولویت آنها برای سال بعد محفوظ می ماند و می توانند در آینده مشرف شوند.

وی افزود از امروز ادامه ثبت نام از زایران در کاوان ها متوقف می شود و از این پس نقل و انتقال اسناد حج نیز در دفاتر زیارتی انجام نمی شود.

خاکسار قهروددی در این گفت و گو با اشاره به پایان عمره سال جاری افزود : سازمان حج و زیارت در سال جاری برای اعزام 835 هزار زایر برنامه ریزی کرده بود که در نهایت پس از اعمال محدودیت سنی و بیماری و تعطیلی عمره رمضانیه به دلیل جلوگیری از شیوع آنفلونزای نوع A  792 هزار نفر به عمره مشرف شدند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این نکته که عمره سال جاری با همه محدودیت های پیش آمده نسبت به سال گذشته بهتر برگزار شده نحوه بر خورد مأمورین سعودی با زایران ایرانی را به عنوان آزار دهنده ترین نقطه عمره امسال توصیف کرد.

وی در همین زمینه افزود: بر خوردهای انجام شده با عمره گزاران این تردید را ایجاد کرده است که اگر این رویه بخواهد از سوی سعودی ها ادامه پیدا کند در اعزام عمره سال آینده تجدید نظر شود.

قهرودی در عین حال اظهار امیدواری کرد که زمینه انجام سفر عمره آینده به گونه آرام ، کم تنش و محترمانه با رعایت حقوق زایران برگزار شود و ما شاهد بر خورد های مناسب خادمان زایران در کشور عربستان باشیم.

کد خبر 89060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز