یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

گروه حوادث: با گذشت 17 روز از سقوط هواپیمای توپولف در زمین‌های کشاورزی اطراف قزوین که منجر به مرگ تمامی 268 سرنشین آن شد، نقص فنی در موتور هواپیما علت این سقوط اعلام شد.

پیش از این مسئولان هواپیمایی کشور گفته بودند هواپیمای توپولف هیچ‌گونه نقص فنی نداشته است.

براساس این گزارش، حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری درخصوص علت وقوع حادثه توپولف شرکت کاسپین تاکید کرد: این هواپیما ابتدا از تبریز وارد فرودگاه مهرآباد در تهران می‌شود و بعد از پیاده کردن مسافران جهت انجام پرواز تهران - ایروان به فرودگاه امام خمینی می‌رود.
وی با بیان اینکه تمامی تست‌های فنی و ایمنی در فرودگاه‌ امام خمینی روی این هواپیما انجام شده بود، افزود: هواپیمای توپولف 3 موتور دارد که در این سانحه ظاهرا موتور شماره یک این هواپیما دچار مشکل می‌شود و تکه‌ای از قطعات آن به محل هیدرولیک بال عقب و قطعه‌ای دیگر به موتور شماره 2 اصابت می‌کند و به آنها آسیب می‌رساند.

وزیر راه و ترابری اظهار داشت: این اتفاق موجب عدم‌کارایی موتور شماره یک، قفل شدن فعالیت موتور شماره 2 و بی‌حرکت شدن بال عقب شده است که هواپیما در آن زمان شروع به چرخیدن کرده و سپس با دو برابر شتاب معمولی با زمین برخورد می‌کند؛ به‌طوری‌که سر جلو هواپیما مقدار زیادی داخل زمین فرو می‌رود.

وی با بیان اینکه متخصصان و کارشناسان روسی و ایرانی در حال بازسازی نوار مکالمات خلبان (سی‌وی‌آر) هواپیمای توپولف هستند، افزود: در نوار پارامتر‌های موتور، برخورد قطعات موتور شماره یک با موتور شماره 2 و بال عقب سمت چپ و نیز برخورد قطعات موتور به بدنه هواپیما ثبت شده است. 

وزیر راه و ترابری ادامه داد: خلبان هیچ‌گونه فرصت تصمیم‌گیری نداشته است و بنابراین هواپیما با سرعت زیاد به سمت پایین می‌چرخد و در نهایت به زمین برخورد می‌کند.
وی تصریح کرد: پس از تشکیل کارگروه ویژه و گروه‌های 11گانه کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی، قطعات هواپیمای توپولف برای آزمایش احتمال بمب‌گذاری به آزمایشگاه‌های شیمی معتبر کشور فرستاده شد که کارشناسان پس از بررسی اعلام کردند که سانحه به‌علت تخریب قطعات هواپیما رخ داده و احتمال بمب‌گذاری در هواپیما کاملا اشتباه است.

وزیر راه‌وترابری تاکید کرد: یکی از موتور‌های این هواپیما 1085 ساعت کار از عمرش باقی مانده بود، موتور دیگر 4776 ساعت کار و موتور سوم 4500 ساعت کار از عمرش باقی مانده بود. وی اظهار داشت: این هواپیما در سال 2005 میلادی تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته بود و مجوز پرواز تا سال 2011 را داشته است.

کد خبر 86871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز