سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: ملی شدن غنی سازی آرد با توجه به شیوع بالای کمبود آهن و کم‌خونی در مناطق مختلف کشور، روزانه 2 تا 3 ریال به ازای هر نفر قیمت نان را افزایش می‌دهد که سالانه مبلغ 730 ریال می‌شود.

 در حالیکه یک فرد کم‌خون هزینه‌های بسیار بالاتری را با بیماری‌اش به خانواده و جامعه وارد می‌کند که  با جایگزینی غنی‌سازی مواد غذایی به جای مکمل یاری، ضمن تامین  آهن مورد نیاز افراد جامعه، صرفه جویی اقتصادی نیز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش همشهری، دومین نشست مشورتی  برنامه ملی غنی‌سازی مواد غذایی با تاکید بر "غنی سازی آرد" توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت برگزار شد.

صفوی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه در وزارت  بهداشت در خصوص  طرح ملی غنی‌سازی آرد گفت: غنی‌سازی یعنی افزودن یک یا چند ماده مغذی  به مواد غذایی به منظور  جبران کمبود آنها در جامعه.

وی افزود: غنی‌سازی روش جدیدی برای پیشگیری از کمبود مواد مغذی نیست و بیش از 100سال است که از این روش استفاده می‌شود و کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس 60 سال است که این طرح را اجرا می‌کنند، ضمن اینکه ریزمغذی‌های دیگر مثل آهن، کلسیم و ویتامین‌های گروه B را نیز به آهن افزوده‌اند.

بر اساس نتایج بررسی مصرف مواد غذایی که در سال 1379 تا 1381 توسط انستیتو تحقیقات تغذیه انجام شده، متوسط مصرف روزانه نان برای هر نفر در حدود 320 گرم است. بنابراین نان یک حامل مناسب برای غنی‌سازی  با آهن و سایر ریزمغذی‌ها در کشور محسوب می شود.

اما از علل مهم غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک آن است که تولید آرد  غنی شده به صورت متمرکز انجام می‌شود، تکنولوژی  غنی‌سازی آرد آسان و کم هزینه بوده، درصد بالایی از مردم آن را به طور مرتب  مصرف می‌کنند و جالب‌تر اینکه پس از غنی‌سازی هیچ تغییری  در طعم، رنگ و مزه نان ایجاد نمی‌شود به علاوه، با توجه به متوسط مصرف نان در کشور، آهن و اسید فولیکی  که به آرد اضافه می‌شود، خطر اضافه مصرف و احتمال مسمومیت ناشی از دریافت زیاد این دو ماده مغذی را به همراه ندارد.

طی بررسی‌های کشوری 10 درصد از زنان باردار و 14 درصد از کودکان 15 تا 25 ماهه دچار کم‌خونی بارز هستند که تمامی شاخص‌های خونی‌شان نیز از این حقیقت حکایت می‌کند.

وزارت بهداشت در گزارشی تغییرات رفتاری  مثل خستگی  و بی تفاوتی، افزایش  ابتلا به بیماریها، افزایش  غیبت از مدرسه، افزایش  شیوع و شدت کم‌خونی فقر آهن در دوران بارداری و به دنبال آن افزایش مرگ و میر مادران و افزایش و تولد نوزادان کم‌وزن و نارس را از دیگر عوارض فقر آهن اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، مصرف قرص آهن  و غنی‌سازی مواد غذایی در پیشگیری از کمبود  آهن و کم خونی ناشی از آن موثر است.

کد خبر 8983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز