شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

گروه ورزشی: انگلیس و اسپانیا صعودکنندگان خوشبخت بازی‌های چهارشنبه‌شب مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2010 در اروپا بودند

و از حالا می‌توان از این دو تیم در کنار برزیل به عنوان مدعیان قهرمانی در آفریقای جنوبی نام برد. انگلیس در ورزشگاه ومبلی با پیروزی 5 بر یک مقابل کرواسی انتقام سختی از بیلیچ و بازیکنانش گرفت و با کسب هشتمین پیروزی متوالی به جام‌جهانی صعود کرد. انگلیس که در زمان مربیگری مک‌لارن با شکست 3 بر 2 مقابل کرواسی نتوانست به یورو 2008 صعود کند، این بار با هدایت کاپلو و گل‌های لمپارد و جرارد (هرکدام 2 گل) و رونی نمایش مقتدرانه‌ای داشت.

سرمربی ایتالیایی از نمایش تیمش کاملا راضی است: «این بهترین 20 دقیقه ما (شروع بازی) در همه مسابقات مقدماتی بود. فوق‌العاده بودیم. ما توپ را به سرعت پاس می‌دادیم و کیفیت پاس‌ها خیلی خوب بود؛ روحیه تیم، تمرکز در طول بازی و حرکت‌های پا به توپ؛ از همه چیز کاملا خوشحالم.» کاپلو همچنین از نمایش آرون لنون تمجید کرد. گوش راست تاتنهام در غیاب والکات مصدوم، عملکرد بسیار خوبی داشت و مقابل کرواسی هم بازیکنی غیرقابل مهار بود. کاپلو اما به بازیکنانش هشدار می‌دهد که مغرور نشوند چراکه صعود به جام‌جهانی را تنها اولین قدم می‌داند.

اسپانیا هم با پیروزی آسان 3 بر صفر مقابل استونی که هشتمین پیروزی متوالی این تیم محسوب می‌شد به جام‌‌جهانی صعود کرد. فابرگاس، کاسورلا و ماتا گلزنان اسپانیا در این بازی بودند. دل‌بوسکه که به ندرت از تیمش تمجید می‌کند پس از این بازی گفت: «در مرحله مقدماتی بی‌نقص بودیم. روز خوبی بود.

هرچند این، بهترین بازی ما نبود ولی صعود کردیم.» در دیگر بازی حساس این گروه، بوسنی با تساوی خانگی یک بر یک مقابل ترکیه در یک قدمی صعود به پلی‌آف قرار گرفت. ترکیه که نیاز به پیروزی داشت، خیلی زود توسط امره به گل رسید، ولی ضربه ایستگاهی دیدنی ساکوویچ مردان فاتح‌تریم را از رفتن به آفریقای جنوبی تقریبا ناامید کرد. در آستانه 2 بازی تا پایان مرحله مقدماتی، بوسنی با 4 امتیاز برتری تقریبا به کسب رتبه دوم اطمینان دارد.

دستاورد فرانسه از بلگراد

هرچند فرانسه در بلگراد نتوانست به 3 امتیاز موردنیازش برسد ولی نمایش درخشان این تیم در تساوی یک بر یک با توجه به شرایط دشوار مسابقه هواداران این تیم را به صعود به جام‌جهانی حتی از مسیر پلی‌آف امیدوار کرد. اخراج دقیقه نهم هوگو لیوریس که روی زیگیچ مرتکب خطای پنالتی شد، بدترین سناریوی ممکن بود ولی فرانسه پس از آن با وجود برتری صربستان و یک بازیکن کمتر، بازی را در دست گرفت و توانست قبل از پایان نیمه اول توسط آنری به گل تساوی برسد. در نیمه‌دوم هم فرانسه به لطف انرژی بی‌پایان لاسانادیا را در میانه میدان و همکاری فوق‌العاده آنری و آنلکا که پس از مدت‌ها عملکرد بی‌تفاوتی در تیم ملی نداشت، میزبان را تحت فشار گذاشت. با این تساوی اختلاف 4 امتیازی دو تیم حفظ شد و صربستان در صورت پیروزی در یکی از دو بازی باقیمانده به جام‌جهانی صعود می‌کند.

فرانسه اما در صورت تکرار نمایش بلگراد، مشکلی برای عبور از پلی‌آف و رسیدن به جام‌جهانی نخواهد داشت. در حالی که خبر مشاجره آنری و دومنک قبل از بازی، جنجال زیادی به پا کرده بود، اتفاقات ورزشگاه ماراکانای بلگراد وضعیت را تا حدودی آرام کرد. دومنک که در پایان بازی در حرکتی تقریبا نمایشی آنری را در آغوش گرفت، گفت که به شاگردانش افتخار می‌کند. مهاجم بارسا هم که در این بازی پنجاهمین گلش را برای تیم ملی به ثمر رساند، حالا امیدوارتر از گذشته صحبت می‌کند: «این تیم روح دارد. حالا برای رتبه دوم تلاش می‌کنیم ولی باید از هر راهی که شده به جام جهانی برویم.»

پرتغال در بیم و امید

پرتغال در بوداپست توانست با تک‌گل په‌په به پیروزی برسد و جای سوم گروه را از مجارستان بگیرد، ولی این 3 امتیاز هم ممکن است نتواند مانع حذف این تیم شود. در‌حال حاضر دانمارک، سوئد و پرتغال به ترتیب با 18، 16 و 13 امتیاز در رده‌های اول تا سوم هستند و یاران رونالدو حتی در صورت پیروزی در دو بازی باقیمانده باید منتظر نتایج تیم‌های اول و دوم باشند. قطعا بهترین سناریوی ممکن برای پرتغال، پیروزی دانمارک در بازی خانگی مقابل سوئد است که راه رسیدن مردان کروش به پلی‌آف را هموار می‌کند.

سرمربی پرتغال پس از پیروزی مقابل مجارستان گفت که با وجود این شرایط پیچیده به صعود تیمش به جام‌جهانی اطمینان دارد: «خوشحالم، چون مهم‌تر از هر چیزی تیم توانسته تعادلش را پیدا کند. کار تیمی بهتر شده و از واکنش تیم با وجود مشکلات، خوشحالم. بازی‌های امشب یک بار دیگر نشان داد که تیم‌های گروه یک بسیار نزدیکند. دیدید که سوئد برای پیروزی در مالت چه مشکلاتی داشت و دانمارک در آلبانی امتیاز از دست داد. حالا رقابت پایانی بسیار حساس شده و تیمی موفق می‌شود که با بیشترین قدرت به خط پایان برسد.»

مسکو، منتظر آلمان

آلمان و روسیه هم در گروه چهار به پیروزی رسیدند تا سرنوشت سرگروهی به رویارویی حساس دو تیم در مسکو برسد. آلمان با گل‌های بالاک، کلوزه (دو گل) و پودولسکی آذربایجان را با نتیجه 4 بر صفر شکست داد. روسیه هم در خاک ولز به پیروزی 3 بر یک رسید تا 21 امتیازی شود و به یک امتیازی آلمان برسد.  بدین‌ترتیب آلمان در صورت تساوی در مسکو هم به جام‌جهانی می‌رسد، ولی یواخیم‌لو معتقد است که تیمش برای اجتناب از شکست باید با هدف پیروزی به زمین برود: «نمی‌توانیم برای تساوی بازی کنیم. باید حمله کنیم و برای گلزنی تلاش کنیم.»

کد خبر 90207

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز