شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

گروه ورزشی: رویارویی روسیه و آلمان در ورزشگاه لوژینکی مسکو، حساس‌ترین بازی امشب مرحله مقدماتی جام جهانی در اروپاست.

 در فاصله 2 بازی تا پایان، آلمان با 22 امتیاز صدرنشین است و روسیه با تنها یک امتیاز کمتر در رده دوم است. در شرایطی که سایر تیم‌های گروه، امیدی به کسب رتبه اول یا دوم ندارند این بازی جدالی برای سرگروهی و صعود مستقیم به جام جهانی محسوب می‌شود. روسیه در صورت پیروزی می‌تواند حریف نامدارش را به پلی‌آف بفرستد، ولی تساوی هم‌، خیال آلمان را برای رسیدن به آفریقای‌جنوبی راحت می‌کند. گاس هیدینک سرمربی هلندی روسیه، سعی می‌کند حساسیت مسابقه را کمتر کند و می‌گوید: «نتیجه بازی شنبه هرچه باشد، مطمئنم هر دو تیم به آفریقای‌جنوبی می‌روند.

فقط موضوع این است که یکی از تیم‌ها باید از در پشتی وارد شود.»آلمان که در بازی رفت با نتیجه 2 بر یک به پیروزی رسید، تمریناتش را روی چمن مصنوعی انجام داده تا به شرایط بازی در لوژینکی عادت کند. در حالی که یوری ژیرکف تنها مصدوم روسیه برای این بازی آماده شده، یواخیم‌لو نمی‌تواند از سردار تاسکی، مدافع و سامی خدیرا هافبک تیمش  استفاده کند. سرمربی آلمان بیش از همه نگران حرکات غیرقابل‌پیش‌بینی آرشاوین است: «او کارهای فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد و واقعا موثر است. بنابراین باید در تمام لحظات مراقب باشیم و او را رها نکنیم.» روسیه (و حتی شوروی) هرگز در مسابقه رسمی نتوانسته آلمان یا آلمان غربی را شکست دهد.

نگاه پرتغال به کپنهاگ

دانمارک و سوئد، تیم‌های اول و دوم گروه یک امشب در کپنهاگ مسابقه حساسی دارند که می‌تواند روی سرنوشت صعود پرتغال هم تاثیر بگذارد. دانمارک بدون شکست که 18 امتیازی است در صورت پیروزی مقابل همسایه 15 امتیازی‌اش صعود به جام جهانی را جشن می‌گیرد. این نتیجه برای پرتغال 13 امتیازی هم بهترین اتفاق است و می‌تواند در صورت پیروزی مقابل مجارستان به رتبه دوم صعود کند. سوئد اما تنها در صورت پیروزی می‌تواند به سرگروهی و صعود مستقیم امیدوار شود.

بزرگترین مشکل سوئد در این مسابقات، گلزنی بوده و آنها امیدوارند آمادگی بالای زلاتان گره‌گشا شود. ابراهیموویچ در 5 بازی نخست بارسا در لالیگا 5 گل زده. او درباره بازی امشب می‌گوید: «دانمارک در بهترین موقعیت است، ولی ما هم شانس خوبی داریم و سعی می‌کنیم از آن استفاده کنیم.» بنتنر، مهاجم دانمارک درباره همتای سوئدی‌اش می‌گوید: «زلاتان یکی از بهترین‌هاست. او در بارسلونا آمادگی فوق‌العاده‌ای دارد ولی به معنی این نیست که در سوئد هم آن عملکرد را تکرار کند.»

دانمارک به دلیل مصدومیت مدافعانش در این خط مشکل داشت، ولی دنی آگر مدافع لیورپول پس از بهبودی به ترکیب اصلی برمی‌گردد.پرتغال که ماه گذشته مجارستان را در بوداپست شکست داد، امشب در خانه امیدوار به تکرار این نتیجه است. پرتغال برای رسیدن به سکوی دوم باید هر دو بازی باقیمانده‌اش را ببرد و منتظر لغزش سوئد یا دانمارک باشد. رونالدو که در شکست هفته گذشته رئال‌مادرید مقابل سویا به دلیل مصدومیت غایب بود به بازی امشب می‌رسد.

ایتالیا و اسلواکی در یک قدمی صعود

ایتالیا که با 20 امتیاز صدرنشین گروه هشت است، امشب در دوبلین با یک تساوی هم به جام‌جهانی صعود می‌کند. با این وجود مارچلو لیپی می‌گوید که تیمش مقابل ایرلند برای پیروزی بازی می‌کند: «بازی برای تساوی یک اشتباه خواهد بود. می‌دانیم که دو حالت از سه حالت به نفع ماست، ولی ما باید آنطور که می‌توانیم بازی کنیم.»

مارکیزیو، هافبک ایتالیا که در بازی قبلی مقابل بلغارستان نمایش خوبی داشت، در تمرین روزهای اخیر مصدوم شده و به این بازی نمی‌رسد. ایرلند که 15 امتیازی است در صورت پیروزی به یک قدمی ایتالیا می‌رسد تا کار صعود به چهارشنبه بکشد، هر چند مردان لیپی در بازی آخر گروه میهمان قبرس هستند و به نظر نمی‌رسد کار سختی برای پیروزی داشته باشند. آنچه ایتالیا را در این بازی تهدید می‌کند، حضور تراپاتونی روی نیمکت ایرلند است که شناخت کاملی از تیم کشورش دارد.اسلواکی، صدرنشین غیرمنتظره گروه سوم هم امشب در براتیسلاوا مقابل اسلوونی تنها به یک تساوی نیاز دارد تا اولین صعودش به جام‌جهانی را جشن بگیرد.

اسلواکی که در سال 1993 از تجزیه چکسلواکی به وجود آمد، 19 امتیاز دارد و با 5 امتیاز اختلاف نسبت به اسلوونی، تیم دوم گروه در موقعیت ایده‌آلی برای صعود است. ولادیمیر وایس، سرمربی اسلواکی درباره موقعیت خوب تیمش و اسلوونی می‌گوید: «یک سال قبل هیچ‌کدام از ما مدعی صعود نبودیم، ولی حالا همه چیز تغییر کرده. در مرحله مقدماتی تنها اسلوونی توانسته ما را شکست دهد، ولی انتظار دارم تیم ما امشب شایستگی‌اش را به آنها ثابت کند.» پیروزی اسلواکی به نفع چک خواهد بود که در صورت پیروزی مقابل لهستان می‌تواند جای اسلوونی در رتبه دوم جدول را بگیرد.

فرانسه در فکر پلی‌آف

پس از دو تساوی ماه گذشته مقابل رومانی و صربستان که شانس سرگروهی فرانسه را به حداقل رسانده،‌ این تیم امشب به فکر یک پیروزی پرگل مقابل جزایر فارو است تا حداقل عنوان دومی و رسیدن به پلی‌آف را تضمین کند. فرانسه 15 امتیازی در صورتی می‌تواند سرگروه شود که صربستان از دو بازی‌اش تنها 2 امتیاز بگیرد. این در حالی است که صربستان 19 امتیازی امشب در خانه میزبان رومانی است و در صورت پیروزی به جام‌جهانی صعود می‌کند. در گروه پنج که اسپانیا صعود کرده، بوسنی و ترکیه برای کسب رتبه دوم مبارزه می‌کنند.

بوسنی که 4 امتیاز بیشتر از ترکیه دارد، در صورت پیروزی در خانه استونی مقام دومی‌اش را تضمین می‌کند و مردان فاتح‌تریم که میهمان بلژیک هستند برای دومین دوره متوالی باید در حسرت صعود به جام‌جهانی بمانند. در گروه شش، اوکراین امیدوار است در لندن بتواند انگلیس را که به جام‌جهانی صعود کرده شکست دهد و به جای کرواسی به رتبه دوم صعود کند. این در حالی است که کاپلو می‌خواهد تیمش پس از هشت پیروزی متوالی در دو بازی باقیمانده هم به 3 امتیاز برسد.

کد خبر 92423

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز