همشهری آنلاین: یک واکسن جدید ضدایدز برای اولین بار در جهان در یک بررسی بزرگ در تایلند توانسته‌است از هر سه نفر یک نفر را در برابر این بیماری محافظت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس  پژوهشگران می‌گویند این میزان محافظت آنقدر کافی نیست که این واکسن را هم اکنون به کار برد، با این وجود ساخته شدن واکسنی تاحدی موثر نقطه عطفی تاریخ 26 ساله کشف ویروس ایدز است.

سازمان جهانی بهداشت و و برنامه ایدز سازمان ملل می‌ گویند این نتایج  "امید جدیدی را در این زمینه" برمی‌انگیزد،گرچه که ممکن است ممکن است سال‌ها طول بکشد تا واکسنی بد ست آید به طور گسترده در دسترس باشد.

 این برای اولین بار بود که دانشمندان سعی کردند از به همان طریقی که ویروس ایدز را درمان می‌کنند،‌ از  آن پیشگیری کنند- یعنی با رویکردی ترکیبی.

دانشمندان می‌گویند  در این بررسی از  دو واکسن استفاده شد که به دو  شیوه مختلف عمل می‌کردند، و شاید یک دلیل موفقیت این بررسی هم این باشد که این راهبرد موثر واقع شد، هر چند که هیچکدام از این واکسن‌ها به طور انفرادی در کارآزمایی‌ بالینی قبلی مورد آزمایش قرار گرفته بودند.

پژوهشگران روز پنجشنبه 24 سپتامبر (2 مهر) در تایلند اعلام کردند که این روش ترکیبی واکسیناسیون بر روی بیش 16000 داوطلب خطر آلوده شدن به ویروس ایدز را بیش از 31 درصد کاهش داده است.

 به گفته پژوهشگران این مقدار کاهش، خیلی زیاد نیست اما برای اولین بار است که نشان داده می‌شود که یک واکسن ایمن و موثر در مقابل ایدز می‌تواند ساخته شود.

دانشمندان تاکید می‌کنند واکسنی در بررسی تایلند به کار برده شد، از گونه‌های شایع ویروس ایدز در این کشور ساخته شده بود، و معلوم نیست چنین واکسنی در مقابل سایر گونه‌های ویروس ایدز در آمریکا،‌ آفریقا و سایر کشورها هم موثر باشد. حتی یک واکسن با میزان تاثیر کم می‌تواند تاثیر بزرگی در پیشگیری از ایدز داشته باشد. برنامه سازمان ملل تخمین می‌زند که  هر روز 7500 در سراسر جهان به ویروس ایدز  مبتلا می‌شوند و در سال 2007 دو میلیون نفر به علت این بیماری در جهان فوت کردند.

در این بررسی، ترکیب دو واکسن با رویکرد"تقویت اولیه" ("prime-boost") را مورد آزمایش قرار دادند که در آن واکسن اول دستگاه ایمنی را برای حمله ویروس ایدز تحریک می‌کند و و واکسن دوم  این واکنش ایمنی را تقویت می‌کند.

این بررسی این واکسن ترکیبی را بر روی مردان و زنان تایلندی 18تا 30 سال که د رمعرض خطر متوسط آلوده شدن به ویروس ایدز بودند  مورد آزمایش قرار گرفت. نیمی از این افراد چهار واکسن اولیه و  در فاصله شش ماه بعدی دو واکسن تقویت‌کننده دریافت کردند و نیمی دیگر تزریق بی‌اثر دریافت کردند. هیچکس تا انتهای بررسی  نمی‌دانست واکسن واقعی یا دروغین دریافت کرده است.

افراد به صورت داوطلبانه در این آزمایش شرکت کرده بودند و به آنها در مورد خطرات بالقوه دریافت واکسن آزمایشی پیش از کسب موافقب آنها توضیح داده شده بو د.
 به همه این افراد کاندوم داده شد و مشاوره و درمان برای هر عفونت مقاربتی را دریافت کردند و هر  شش ماه از لحاظ ویروس ایدز مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. هر کدام از این افراد که به ویروس ایدز مبتلا می‌شد، درمان رایگان ضدویروسی دریافت می‌کرد. همه مشارکت‌کندگاه تا سه سال پس پایان واکسیناسیون هر شش ماه مورد آزمایش ویروس ایدز قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که در 8197 نفری که واکسن دریافت کرده بودند 51 مورد  و در 8198 نفری که تزریق بی‌اثر دریافت کرده بودند،‌ 74 نفر به ویروس ایدز مبتلا شده بودند. این به معنای 31 درصد کاهش خطر ابتلا به ویروس ایدز در گروهی بود که واکسینه شده بودند.

دانشمندان نمی‌دانند که این واکسن ترکیبی دقیقا چگونه عمل می‌کند. اما تصورشان بر این است که واکسن اولیه تولید پادتی‌ها را بر ضد ویروس ایدز برمی‌انگیزد و واکسن تقویتی سلول‌های ایمنی را به حمله مستقیم به ویروس برمی‌انگیزد. به عبارت دیگر این واکسیناسیون ترکیبی  دو بازوی هورمونی و سلولی دستگاه ایمنی را به هم پیوند می‌دهد.

دانشمندان اکنون می‌خواهند بدانند که حفاظت ناشی از این واکسن تا چه مدتی طول خواهد کشید. اینکه  واکسن‌های تقویتی همچنان باید به افراد تزریق شود،  بالاخره  اینکه آیا این واکسن در مردان همجنس‌گرا و معتادان تزریقی هم موثر است. یا نه، چرا که آزمایشی که در تایلند انجام شده بود عمدتا در افراد غیرهمجنس‌گرا انجام شد

کد خبر 91165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز