گروه سلامت - سمیه شرافتی: نزدیک به 2 هفته از زمانی که سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز تولید و توزیع واکسن آنفلوانزای نوع A را صادر کرد،می‌گذرد

با این حال ظاهرا این واکسن در اروپای غربی و آمریکا در حال توزیع است ولی هنوز وارد ایران نشده چون چند روز پیش رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تصمیم‌گیری برای خرید واکسن آنفلوانزای نوع A به‌عهده کمیته کشوری آنفلوانزاست.

دکتر رسول دیناروند با اشاره به اینکه اگر زودتر اقدام می‌کردیم، ممکن بود در فهرست فروش قرار بگیریم، اعلام کرد: گر‌چه دیر شده اما هنوز امکان خرید کاملاً منتفی نشده است.

دکتر دیناروند با اشاره به اینکه ما خیلی تلاش کردیم که زیرساخت تولید واکسن آنفلوانزا را در کشور ایجاد کنیم اما متأسفانه هنوز این کار انجام نشده است، گفت: اگر زیرساخت تولید واکسن آنفلوانزا را در کشور داشته باشیم، واکسن هر گونه از آن را اعم از آنفلوانزای نوع A، پرندگان یا فصلی می‌توانیم تولید کنیم، زیرا زیرساخت تولید ‌آن مشترک است و فقط نوع ویروس تفاوت دارد.

با این حال در شرایطی که 2 پروژه برای تولید واکسن ‌آنفلوانزا یکی در بخش دولتی و دیگری در بخش خصوصی در کشور تعریف شده است اما هنوز هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده‌است ، کارشناسان معتقدندبه هرحال این واکسن وارد کشور ما خواهدشد و چون این واردات به‌صورت محدود است، بنابراین از الان باید افراد برای دریافت آن اولویت‌بندی شوند.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در این باره به خبرنگار همشهری این‌طور توضیح داد: این واکسن تولید و توزیع شده ولی کمیته‌ای از کارشناسان بهداشتی مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا در حال بررسی اولویت‌های دریافت این واکسن است تا مشخص شود که چه کسانی باید این واکسن را دریافت کنند؟ وی در این باره به اولویت‌های افراد نیازمند واکسن در کشور خودمان اشاره کرده وگفت: با جمعیت 70 میلیونی کشور ما، می‌توانم شما را مطمئن کنم که بیشتر از 70 هزار واکسن در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

پس افراد در معرض خطر در خط مقدم دریافت واکسن هستند.به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی افراد نیازمند دریافت واکسن یعنی تمامی کارکنان بهداشتی و درمانی، خانم‌های باردار، کودکان بالاتر از 6 ماهی که مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند، بیماران قلبی – عروقی، ریوی، کلیوی،سرطانی‌ها و ایدزی‌ها و کسانی که دوزهای بالای کورتون را دریافت می‌کنند و بالاخره افراد عادی 15 تا 49 سال واجد شرایط هستند.

وی به این نکته نیز تاکیدکرد که بالغین سالم 65 سال به بالا در این اولویت‌‌ها قرار ندارند چون این آنفلوانزا در میان این افراد مرگ و میر کمتری دارد.

کد خبر 92200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز