دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نخستین جلسه محاکمه رادوان کارادزیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی به اتهام‌ جنایات جنگی و نسل کشی به‌علت امتناع او از حاضر شدن در دادگاه به تعویق افتاد.

روند رسیدگی به 11 مورد جنایات جنگی کارادزیچ در جریان جنگ بوسنی قرار بود روز گذشته در دادگاه بین‌المللی لاهه آغاز شود تا سلاخ سربرنیتسا  پس از سال‌ها فرار سرانجام در محضر عدالت قرار گیرد.

کارادزیچ اما روز گذشته اعلام کرد به وقت بیشتری برای آماده کردن دفاعیات خود نیاز دارد و در اعتراض به عدم‌رعایت عدالت در دادگاه لاهه جلسه شروع محاکمه خود را تحریم می‌کند. قاضی رسیدگی به جنایت کارادزیچ 15 دقیقه پس از آغاز رسمی این دادگاه اعلام کرد که به‌دلیل حاضر نشدن متهم و وکلای مدافع وی، محاکمه به وقت دیگری موکول می‌شود.

قاضی ارشد دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی تاکید کرد که دادگاه کار خود را امروز از سر می‌گیرد و چنانچه کارادزیچ و وکلای مدافع او بار دیگر با عدم‌حضور در دادگاه، رسیدگی به پرونده را مختل کنند، یک تیم قضایی تسخیری برای دفاع از وی در نظر گرفته می‌شود.

وکلای مدافع کارادزیچ اعلام کرده‌اند درصورتی که محاکمه وی به‌مدت 9 ماه به تعویق نیفتد، موکلشان در دادگاه حاضر نخواهد شد.کارادزیچ یکی از متهمان اصلی جنایات جنگ بوسنی است که مرگبارترین جنگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید.

این فرمانده صرب‌ دیروز با اقدام خود در حالی دادگاه لاهه را که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود به سخره گرفت که بازماندگان ده‌ها هزار نفر از قربانیان جنگ بوسنی از مدت‌ها قبل در انتظار آغاز این محاکمه بودند.

کارادزیچ یکی از مسئولان اصلی نسل‌کشی سربرنیتسا به حساب می‌آید. در ژوئیه ۱۹۹۵ نیروهای صرب به سربرنیتسا حمله کردند و با غافلگیر کردن اهالی به یکی از وحشیانه‌ترین کشتارهای جنگ داخلی دست زدند و حدود ۸ هزار مرد و پسر مسلمان را قتل عام کردند.

سربرنیتسا در آن زمان منطقه تحت حفاظت سازمان ملل متحد بود و نیروهای هلندی که فقط به سلاح‌های سبک مجهز بودند مسئولیت حفظ امنیت آن را بر عهده داشتند. رادوان کارادزیچ و راتکو ملادیچ فرمانده نظامیان صرب بوسنی مسئول اصلی این نسل کشی شناخته شدند.

کارادزیچ همچنین متهم به نسل کشی در جریان 44 ماه محاصره سارایوو است که باعث کشته شدن بیش از 10 هزار نفر شد. این فرمانده سابق صر‌ب‌های بوسنی جولای سال گذشته پس از 13 سال فرار در بلگراد دستگیر و تحویل دادگاه لاهه شد.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که وی احتمالا امروز هم در دادگاه حاضر نخواهد شد تا تلاش کند زمان بیشتری در اختیار داشته باشد. به احتمال زیاد رسیدگی به این پرونده به 3 سال زمان نیاز دارد. قضات دادگاه لاهه در تلاش هستند که به روش‌های مختلف از تعویق این دادگاه جلوگیری کنند.

پرونده اسلوبودان میلاسویچ یکی دیگر از متهمان جنگ بوسنی علت اصلی نگرانی‌ها از طولانی شدن روند محاکمه است. محاکمه میلاسویچ 4سال طول کشید اما پیش از آنکه حکمی صادر شود وی درگذشت.

کد خبر 93781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز