سبد مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل در ستاد مدیریت مصرف سوخت در‌حال بررسی بوده و قرار است به‌زودی تصویب شود.

برای آشنایی با اهمیت و جایگاه این سبد با عباس‌کاظمی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سبد سوخت برای خودروها و حمل‌ونقل در کشور چیست و با چه هدفی تدوین شده است؟

سبد سوخت حمل‌ونقل بنا به درخواست دولت در وزارت نفت تدوین شده و به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت ارائه شده است، در این سبد که برای حمل‌ونقل سبک تدوین شده و توسط وزارت نفت تدوین گردیده است، آینده مصرف سوخت و مصرف‌کنندگان سوخت در افق 1404 مشخص شده است.در واقع این طرح تدوین نقش‌راه و آینده انرژی در بخش حمل‌ونقل کشور است.

  • آیا این طرح باید در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور تصویب و به مراجع مربوطه ابلاغ شود؟

بله،‌ این طرح در ستاد باید بررسی و تصویب شود. در این طرح که در حال بررسی در ستاد است، آنچه ارائه شده این است که در آینده سوخت بخش حمل‌ونقل کشور فقط بنزین و گاز یا گازوئیل نیست. در بخش حمل‌‌‌ونقل علاوه براین باید برق و هیبرید نیز به‌عنوان سوخت استفاده شود.

امروز نقش گازوئیل نیز در حمل‌ونقل کشور مورد غفلت قرار گرفته است. امروز بنزین نقش اصلی را در مصرف خودرو دارد. تا‌کنون هیچ سهمی برای گازوئیل وجود نداشته است. براساس برنامه‌ای که در سبد ارائه شده باید گازوئیل هم در حد معقول در بخش حمل‌ونقل سبک کشور نقش داشته باشد. راندمان نفت گاز در موتور خودروها بیش از بنزین است.

گازوئیل هم از نظر محیط‌زیست خسارت کمتری دارد و هم اقتصادی‌تر از بنزین است.
به این دلیل از سال 86 شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مبلغ 20میلیارد تومان برای تولید موتور گازوئیل سوز به‌خودروسازها داده است و این به یک طرح برای تولید خودروی دیزلی تبدیل شده که در کشور به‌عنوان یک نوع وسیله حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گیرد.

  • این طرح از سال 86 تا حال آیا طبق برنامه پیش رفته است و تأخیر نداشته است؟

مجری این طرح و تامین‌کننده هزینه آن شرکت ملی پالایش و پخش است و گفته می‌شود که به مرحله تولید رسیده و باید منتظر باشیم که به‌زودی خودروهایی با موتور مصرف‌کننده گازوئیل در کشور عرضه شوند.

برای توزیع سوخت این خودروها نیز برنامه‌ریزی شده است تا خریداران آن بتوانند گازوئیل مورد نیاز را در مراکز عرضه سوخت با کارت دریافت کنند.

  • آیا در این طرح نقش مصرف‌کنندگان یعنی خریداران خودرو و صاحبان خودرو مشخص شده تا منافع آنان پس از افزایش نرخ سوخت حفظ شود و از امکان انتخاب و برگزیدن خودروهای کم مصرف در بازار برخوردار باشند؟

بله، این طرح یک نقشه راه است و هم بخش تولید سوخت کشور باید خود را با آن هماهنگ کند تا سوخت مناسب و با استاندارد بالا برای خودرو‌ها تولید کند و هم بخش تولید خودرو باید خود را با این نقشه راه هماهنگ کند تا مصرف‌کنندگان از حق انتخاب برخوردار باشند.پس از تصویب این طرح سیاست و آینده مصرف سوخت در کشور مشخص می‌شود و خودروسازان و تولید‌کنندگان سوخت برنامه خود‌را می‌دانند.

کد خبر 94410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز