پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

دوچرخه: داستان بی‌پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد.

همان‌طور که در 33 شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی» سیروس برزو، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه، برای شما گاه‌شمار سفر انسان را می‌نویسد

28 فوریه 1990

«فضاپیمای آتلانتیس» برای انجام یک مأموریت نظامی به فضا پرتاب شد. در این سفر «جان کرایتون»، «دیوید هیلمرز»، «ریچارد مولین»، «پیر تاوت» و «جان کاسپر» شرکت داشتند. آنها ضمن انجام مأموریت پیش‌بینی‌شده، ماهواره جاسوسی«یو.اس.آ-53» را در مدار قرار دادند.

24 آوریل 1990

«فضاپیمای کلمبیا» یکی از مهم‌ترین مأموریت‌‌های خود را آغاز کرد. در این سفر «لورن شرایور»، «چارلز بولدن»، «بروس مک کاندلس»، «استیون‌‌هاولی» و «کاترین سولیوان» شرکت داشتند. آنها در جریان این پرواز، «تلسکوپ فضایی‌‌هابل» را از مخزن بار فضاپیما خارج کردند و در مدار قرار دادند. حمل و استقرار تلسکوپ فضایی‌‌هابل در فضا،یکی از نقطه‌‌های درخشان خدمات فضاپیما‌‌های شاتل به حساب می‌آید.‌‌هابل توانست عکس‌ها و اطلاعات بی نظیری از جهان هستی در اختیار علاقه‌مندان به نجوم قرار دهد. این سفر کلمبیا 5 روز ‏ و یک‌ساعت و 16 دقیقه طول کشید.

اول اوت 1990

«سفینه سایوز تی.ام-10» با دو کیهان نورد به نام‌‌های «گنادی ماناکف» و «گنادی استرکالف» به فضا پرتاب شد. این سفینه حدود دو شبانه روز به طور مستقل در مدار به سر برد و در پایان این مدت به «ایستگاه مداری میر» پیوست. سرنشینان سایوز تی.ام-10، ایستگاه فضایی میر را از «سالاویف» و «بالاندین» تحویل گرفتند و مأموریت خود را در مدار آغاز کردند. آنها در جریان اقامت 130 روز و 20 ساعت و 35 دقیقه ای در ایستگاه مداری میر به پژوهش‌‌های مختلفی دست زدند و در پایان کار آن را به دو نفر از سه کیهان نورد سایوز
تی. ام- 11 تحویل دادند و با سرنشین سوم این ناو در 10 دسامبر به زمین بازگشتند.

6 اکتبر 1990

«فضاپیمای دیسکاوری» با پنج کیهان نورد به نام‌‌های «ریچارد ریچاردز»، «ویلیام شفرد»، «رابرت کابانا»، «بروس ملنیک» و «تامس اکرز» راهی مدار شد. این گروه ضمن سفری که 4 روز ‏ و 2 ساعت و 10 دقیقه به طول انجامید، کاوشگر « اولیس» را از مخزن بار فضاپیما خارج کردند و در فضا قرار دادند.

این کاوشگر اروپایی برای پژوهش در بخش قطبی خورشید به کار گرفته شد.

کد خبر 97064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز