مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

آیدا ابوترابی: صبح شده است. ساعتی که روی 7 کوک کرده‌ای زنگ می‌زند.

اما وقتی بیدار می‌شوی، می‌بینی که ساعت 6:45 است.
خیلی تعجب نمی‌کنی؛ چرا که جای ساعت‌های قدیمی زمان مادربزرگت را ساعت‌های جدیدی گرفته که کمتر از یک کامپیوتر نیستند. ساعت به اینترنت وصل است و گزارش یک تصادف در مسیر مدرسه و ایجاد ترافیک، باعث می‌شود تا ساعتت به طور خودکار تو را 15 دقیقه زودتر بیدار کند تا دیرت نشود!

تعجب نکن! ‌الان سال 2020 میلادی است، یعنی 10 سال دیگر. دانشمندان پیش بینی می‌کنند که رشد سریع علم در سال‌های آینده، باعث به وجود آمدن تغییرات بزرگی در زندگی ما خواهد شد. بد نیست نگاهی به برنامه یک روز کاری در سال 2020 میلادی بیندازیم و ببینیم که زندگی ما چه تغییراتی می‌تواند بکند؟!

ساعت 7:15 صبح

زمان خوردن نوشیدنی است. با استفاده از یک سرنگ وی‍ژه، مواد لازم و ویتامین‌های مورد نیاز بدنت را به نوشیدنی اضافه می‌کنی. میزان آن توسط کامپیوتر به تو گفته می‌شود. به جای خوردن نان، یک سیب انتخاب می‌کنی. این سیب در کیسه مخصوصی قرار داده شده است که در آن گاز اتیلن وجود دارد و باعث رسیدن میوه می‌شود. درست مثل این که سیب را تازه از درخت چیده باشی. هسته سیب و ضایعات بقیه صبحانه شما به سطل بازیافت انداخته می‌شود. کامپیوتر شما به راحتی می‌تواند محاسبه کند که با انداختن هر ماده طبیعی در سطل بازیافت، ‌چه‌قدر از هزینه‌های مالیاتی شما کاسته می‌شود.

ساعت 7:50 صبح

باید سوار وسیله نقلیه شوی. برای این کار از ماشین‌هایی استفاده می‌کنی که تنها شکل و سوخت آنها متفاوت شده است. پس اگر فکر کرده‌ا‌ی که سال 2020 ماشین‌های پرنده را خواهی دید، سخت در اشتباهی! به گفته «مارک جاکوبسون»، استاد عمران دانشگاه استنفورد ،در آن سال، بیشتر اتومبیل‌ها الکتریکی شده‌اند و تعداد کمی از آنها هم چندگانه‌سوز هستند. به دلیل قیمت سرسام‌آور فرآورده‌های نفتی،‌ بیشتر مردم از خودروی کوچک برقی استفاده می‌کنند که بخش‌های زیادی از آنها کامپیوتری است و توانایی اتصال به اینترنت را دارند. 

ساعت 9 صبح

تو در مدرسه هستی. این قسمت زندگی هنوز فرق زیادی نکرده است! جز این که کامپیوتر و اینترنت بخش جدایی ناپذیر آموزش در بیشتر مدرسه‌های دنیا شده است. پدر و مادرت هم سر کار هستند. البته وضعیت آنها کمی متفاوت است. از آنجا که بیشتر کارها و خریدهای روزانه از طریق اینترنت انجام می‌شود،‌ تعداد زیادی از والدین در خانه پشت کامپیوتر هستند و از آنجا به وضعیت کاری‌شان نظارت می‌کنند. البته ممکن است برای گرد‌همایی، مشاوره و یا بازدید از محل کارشان مجبور شده باشند خانه را ترک کنند!

ساعت 3 بعداز ظهر

زمان استراحت و تفریح است. برای این کار به یک کافی‌شاپ رفته‌ای و همین‌طور که مشغول خوردن نوشیدنی هستی، کتاب مورد علاقه‌ات را هم که تازه دیروز به بازار آمده، بر روی دستگاه کتاب‌خوان الکترونیکی دانلود می‌کنی.

ساعت 5 عصر

اگر دوست داشته باشی هوایی بخوری و قدمی بزنی، می‌توانی به خیابان بروی. در غیر این صورت تمام خریدهایت را از طریق اینترنت می‌توانی انجام دهی. برای انجام تکالیف مدرسه‌ات هم باز کامپیوتر است و تایپ و گشت‌وگذار در دنیای شگفت‌آور اینترنت.

ساعت 8 شب

همین‌طور که شام می‌خوری، می‌توانی فیلم‌ها و تصویرهایی را که امروز ضبط کرده‌ای نگاه کنی و اگر دلت خواست برای دوستانت بفرستی. این کار را به کمک دوربین مخصوصی انجام می دهی که بالای عینکت است و به راحتی با آن می‌توان عکس گرفت و فیلم ضبط کرد. در همین حال، به‌طور خودکار نور مورد نیاز خانه‌ات تنظیم می‌شود و میزان سرمایش و گرمایش هم کنترل می‌شود. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2020، بیشتر خانه‌ها مجهز به سیستم‌های خودکار هستند.

ساعت 11 شب

زمان خواب است، اما بیشتر وسیله‌های خانه بیدار هستند و از ساعت تا سیستم‌های گرمایش، اوضاع را بررسی می‌کنند. بالش الکتریکی تو امکان پخش موسیقی و رادیو را دارد و دمای بدن و وضعیت قرار گرفتن سر و گردنت را هم کنترل می‌کند. به علاوه منبع‌هایی هم در خانه وجود دارند که انرژی باد را ذخیره می‌کنند تا بخشی از سوخت برقی موردنیاز تأمین شود. پیش‌بینی می‌شود که بیش از 15 درصد انرژی‌های موردنیاز برای زندگی در سال 2020، از سوخت‌های سبز فراهم خواهد شد.

کد خبر 100763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز