شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

مرتضی حنانه، آهنگساز موسیقی به یاد ماندنی هزاردستان در بیستمین سالگرد درگذشت، صاحب تمبر یادبود شد.

امیرعلی حنانه، پسر مرتضی حنانه به فارس گفت: به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت پدرم، برای نخستین‌بار تمبر یادبود حکیم و سخنور بزرگ ایران و سپس مرتضی حنانه توسط شرکت پست به چاپ رسیده است.

این اتفاق خود یک تحول بزرگ در زمینه موسیقی است؛ چرا که بعد از گذشت 20 سال از فوت پدرم برای او اقدامی صورت داده‌اند. امیرعلی که خود نوازنده پیانوست، ادامه می‌دهد: این تمبر کلکسیونی است و شرکت پست آن را در کنار فردوسی قرار داده و با مبلغی که در کنار بلوک تمبر قرار گرفته به فروش می‌رود. مرتضی حنانه آهنگساز و نوازنده چیره‌دست هورن بود که در 24 مهر 1368 بر اثر سرطان درگذشت.

ادبیات معاصر

فیروز زنوزی جلالی در نظر دارد به‌زودی برنامه‌ای تحلیلی درباره ادبیات معاصر ایران و چالش‌های آن در رادیو گفت‌وگو راه‌اندازی کند. زنوزی جلالی به مهر گفت: در رادیو گفت‌وگو مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی به‌طور جدی به بحث و نقد گذاشته می‌شود ولی جای برنامه‌ای چالشی و کارشناسانه در زمینه ادبیات ایران خالی بود به همین دلیل ما پیشنهادی به این رادیو ارائه کردیم که مقبول افتاد.

پیشنهاد ما این بود که برنامه‌ای مستقل با موضوع تحلیل و نقد ادبیات معاصر ایران به‌صورت هفتگی تدارک دیده شود که در این برنامه با حضور اهل قلم چند و چون ادبیات، جوایز ادبی، وضعیت نقد ادبی، مشکلات و مسائل نشر کشور، کم‌و‌کاستی‌های ادبیات معاصر و... به‌طور جدی به بحث گذاشته شود. 

بهرام چوبینه

فریبرز عرب‌نیا پس از 6 سال دوری از صحنه تئاتر، از 8 دی ماه با نمایش «بهرام چوبینه» به کارگردانی «شکرخدا گودرزی» روی صحنه تالار قشقایی ظاهر می‌شود. به گزارش ایران تئاتر، عرب‌نیا که آخرین بار در نمایش «تولد» به کارگردانی سیروس ابراهیم‌زاده در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت، ‌با ایفای نقش در «بهرام چوبینه» سومین کار خود را در عرصه تئاتر تجربه می‌کند.

به جز عرب‌نیا، پردیس افکاری، حمید ابراهیمی، افشین زارعی، نادیا فرجی، داوود فتحعلی‌بیگی، سیروس همتی، طوفان مهردادیان، عبدالرضا فریدزاده، سیروس اسنقی، علی برجی و... نیز در این نمایش بازی می‌کنند.

سیزده، پنجاه و نه

سامان سالور فیلم سینمایی سیزده، پنجاه‌ و نه را نیمه بهمن‌ماه کلید می‌زند. سالور در این‌باره به مهر گفت: هم‌اکنون مشغول بازنویسی فیلمنامه سینمایی سیزده، پنجاه‌ و نه هستم و بازنویسی این فیلمنامه اواخر هفته به پایان می‌رسد.

با مهیا شدن شرایط لازم، این فیلم نیمه بهمن کلید می‌خورد. سالور درباره ویژگی‌های فنی فیلم نیز گفت: این فیلم بسیار پرهزینه است و تعدد لوکیشن و بازیگر از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. مذاکرات اولیه با همه دوستان بازیگر که از ستاره‌های سال‌های اخیر و سال‌های قبل هستند و عوامل پشت دوربین صورت گرفته است و همه این دوستان از همکاری در این پروژه استقبال کرده‌اند. 

دزد آب

هادی مرزبان درصورت فراهم شدن شرایط، نمایش دزدآب نوشته امیر دژاکام را در یکی از سالن‌های حرفه‌ای تئاتر تهران به روی صحنه می‌برد. این کارگردان تئاتر در این باره به مهر گفت: نمایش دزدآب نوشته امیر دژاکام را پیش از این در هفتمین جشنواره تئاتر رضوی به صحنه بردیم.

البته در آن مقطع زمان کمی برای تمرین داشتیم و از اجرای نمایش راضی نبودم.  قرار است این هفته با مدیرکل هنرهای نمایشی گفت‌وگویی برای تعیین زمان و مکان اجرای عمومی نمایش دزدآب داشته باشیم. مرزبان افزود: احتمال تغییرات در گروه بازیگری، اجرا و نمایشنامه وجود دارد و نمایش را بعد از یک یا 2 ماه تمرین به صحنه خواهیم برد و به‌طور حتم با اجرای جشنواره‌ متفاوت خواهد بود. 

پرنسیب

تهمینه میلانی که پیش از این گفته می‌شد قصد دارد «تنهایی پرهیاهو» را براساس کتاب موفق «دا» کارگردانی کند، اوایل بهمن، پرنسیب را در تهران کلید می‌زند.

«محمد نیک‌بین»، تهیه‌کننده پرنسیب به فارس گفت: با توجه به کندی حرکت دوستان در حوزه هنری، تولید تنهایی پرهیاهو در سال‌جاری منتفی شد و اگر قرار باشد این کار ساخته شود مراحل تولید آن در سال آینده خواهد بود.

البته از آنجایی که بنده به‌عنوان تهیه‌کننده با این پروژه همکاری ندارم حوزه هنری باید خودش به‌دنبال گرفتن مجوزهای ساخت فیلم باشد که این کار برای حوزه چندان مشکل نیست. نیک‌بین درباره پرنسیب نیز گفت: فیلم سینمایی «پرنسیب» اوایل بهمن‌ماه در تهران کلید می‌خورد اما تا این لحظه هیچ قراردادی با عوامل این کار امضا نشده است.

اسامی متعددی در مدت اخیر به‌عنوان بازیگرانی که حضورشان در «پرنسیب» قطعی شده  در رسانه‌ها مطرح شده است که بنده به‌عنوان تهیه‌کننده کار این موضوع را نمی‌توانم تایید کنم چرا که تا این لحظه با هیچ فردی قرارداد امضا نکرده‌ایم.

پوکی استخوان و افسردگی

اصغر شاهوردی، صدابردار باسابقه سینمای ایران از ظهر روز چهارشنبه به‌دلیل شکستگی پا بر اثر پوکی استخوان در بیمارستان بستری شده است و به‌علت افسردگی شدید، دوباره قدرت تکلمش را از دست داده است.

«مانیا شاهوردی» دختر «اصغر شاهوردی» به فارس گفت: عدم‌تحرکت باعث پوکی شدید استخوان پدرم شده است و به همین دلیل پای راستش روز چهارشنبه شکست و او را به بیمارستان پارسیان انتقال دادیم.

بلافاصله بعد از انتقال به بیمارستان پدرم مورد عمل جراحی قرار گرفت و در حال حاضر در پایش پلاتین قرار داده‌اند اما به‌دلیل اینکه دچار پوکی شدید استخوان شده است جابه‌جایی او بسیار خطرناک است.

مانیا شاهوردی درباره روحیه پدرش نیز گفت: متأسفانه به‌دلیل افسردگی شدیدی که پدرم پیدا کرده همان مقدار کمی هم که قدرت تکلم پیدا کرده بود از بین رفته است و فقط سکوت می‌کند. 

قصه پریا

بیژن امکانیان و ستاره اسکندری نیز به جمع فیلم سینمایی «قصه پریا» جدیدترین فیلم فریدون جیرانی پیوستند. به گزارش فارس، علاوه بر امکانیان و اسکندری، مهناز افشار، مصطفی زمانی و باران کوثری نیز در این فیلم حضور دارند.

«قصه پریا» دومین همکاری بیژن امکانیان با فریدون جیرانی محسوب می‌شود. آخرین فیلم سینمایی که از امکانیان روی پرده رفت،  «تقاطع» ساخته ابوالحسن داوودی بود که منجر به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد  شد. «قصه پریا» که به روزهای آغاز فیلمبرداری نزدیک می‌شود، همچنین پس از سریال «مرگ تدریجی یک رویا»، دومین همکاری ستاره اسکندری با جیرانی است.

در این  فیلم،  اسکندری یکی از نقش‌های اصلی را ایفا  می‌کند. این فیلم که به موضوع اعتیاد می‌پردازد، به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته ساخته می‌شود. بیژن امکانیان 22 سال پیش در فیلم «صعود» نخستین ساخته بلند همکار قدیمی‌اش فریدون جیرانی بازی کرده بود.

کد خبر 97707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز