سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

گروه سیاسی: بنابر گزارشی که در اواخر سال 2001 درست 3ماه پس از حادثه یازده سپتامبر و حمله به برج‌های نیویورک، ‌به مجلس سنای آمریکا ارائه شد، امکان دستگیری بن‌لادن توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان وجود داشت.

 اما به‌دلیل تصمیم نادرست ارتش، نیروی کافی برای تعقیب اسامه بن‌لادن فرستاده نشد و در نتیجه بن‌لادن و محافظانش فرصت فرار یافتند!

زمانی که آمریکا به بهانه دستگیری رهبر القاعده به افغانستان حمله کرد نتوانست او را در کوه‌های ترابورا دستگیر کند و شاید هم اصراری بر این کار نداشته است. برای نیروهای القاعده که خروج از افغانستان در آن زمان مهم‌ترین کار جهت حفظ نیروهایشان بود، فرار به کشورهای همسایه افغانستان را آسان‌تر و حیاتی می‌کرد. خروج از افغانستان زمانی توجیه بیشتری یافت که آمریکا به عراق نیز حمله کرد و خط‌مشی القاعده بر مبارزه با آمریکا در داخل خاک عراق متمرکز شد. در همان زمان خبرهای غیررسمی حاکی از فرار برخی فرماندهان القاعده هم منتشر شد که از سوی مقامات تأیید نشد.

اخیرا خبری منتشر شد مبنی براین که یکی از زنان بن‌لادن به همراه 6 فرزند و 11 نوه خود در تهران زندگی می‌کند و طبیعتا تحت نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.رفتن یکی از دختران وی  به سفارت عربستان آغازی بر اعلام خبر حضور خانواده بن لادن در ایران بود.
گزارش‌ها حاکی از آن بود که ایران چند عضو خانواده بن‌لادن از جمله یکی از همسران او را در سال 2001 بازداشت کرده است.

رهبر شبکه القاعده، که تحت تعقیب نیروهای اطلاعاتی تعدادی از کشورهای جهان است، 19فرزند از چند همسر خود دارد که نیمی از آنان هم‌اکنون در عربستان و سوریه زندگی می‌کنند.

اوایل دی‌ماه روزنامه عربی زبان الشرق‌الاوسط، چاپ لندن، مغرضانه و در خبری که هیچ منبع موثقی آن را تایید نکرد، نوشت که دختر اسامه بن‌لادن به همراه برادرانش طی 8سال گذشته در ایران تحت بازداشت خانگی بوده است.

این روزنامه نوشت که کاردار سفارت عربستان در تهران این خبر را تأیید کرده است.
عمر بن لادن، پسر اسامه بن‌لادن که در لندن زندگی می‌کند به روزنامه الشرق‌الاوسط که توسط یکی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان منتشر می‌شود و همواره موضعی ضد ایرانی داشته است گفت که خواهرش در تماس تلفنی از سفارت عربستان در تهران گفته است که برادرانش از جمله سعد بن‌لادن که چندی پیش خبر کشته شدن او منتشر شده بود، زنده است.

عبدالله بن‌لادن، پسر دیگر رهبر القاعده نیز در اظهارات مشابهی به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که خواهرش از سفارت عربستان در ایران تماس گرفته و گفته که در تهران است. وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که خواهرش امان، یکی از نامادری‌هایش و 5تن از برادرهای وی از سال 1997 در تهران و در بازداشت به سر می‌برند.

عبدالرحمان که در سوریه اقامت دارد همچنین مدعی شد از حدود یک ماه پیش که خواهر وی با او تماس گرفته و وی به خواهرش توصیه کرده که به سفارت عربستان برود، از سرنوشت خواهر خود و دیگر اعضای خانواده‌اش خبری ندارد.

وی همچنین ضمن درخواست آزادی خواهر و برادرانش ادعا کرد که در سال‌های گذشته نمی‌دانستند که یک دختر و چند پسر از خانواده بن‌لادن از همسر اولش که یک زن سوری است و در سوریه اقامت دارد، زنده هستند تا اینکه حدود یک ماه پیش دختر خانواده با اعضای خانواده در سوریه تماس گرفت‏ و آنها از این موضوع آگاه شدند.

روزنامه تایمز لندن نیز با انتشار خبری در مورد حضور برخی اعضای خانواده بن‌لادن در خارج از عربستان  مطالبی در همین مورد نوشت.

پس از پخش این اخبار مقامات رسمی ایران خبر پناهنده شدن دختر رهبر شبکه القاعده به سفارت عربستان سعودی در تهران را تأیید کردند.

روز جمعه، 4 دی، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در مورد حضور خانواده اسامه بن لادن، رهبر القاعده در ایران، گفت که مدتی قبل سفارت عربستان خبر داد که یکی از دختران بن لادن در سفارت عربستان است.

آقای متکی افزود که وزارت امور خارجه به اداره اتباع و سفارت عربستان اعلام کرده که طبق کنوانسیون، درصورت احراز هویت این فرد، او می‌تواند با برگه از ایران عبور کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در عین حال گفت که برای ما هویت او محرز نشده است اما سفارت عربستان به این موضوع اذعان دارد.

اظهارات متکی یک روز پس از آن پخش شد که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی، از مکاتبه سفارت سعودی در مورد حضور دختر اسامه بن‌لادن در این سفارتخانه خبر داده بود.

مهمانپرست در مصاحبه با این شبکه جهانی جمهوری اسلامی، گفت که سفارت عربستان سعودی رسما از دولت ایران خواسته است تا مدارک لازم را برای خروج فردی که گفته می‌شود دختر بن لادن است صادر کند.

وی افزود که سفارت عربستان سعودی اطلاع داده است که این زن به‌طور غیرقانونی و بدون داشتن مدارک رسمی سفر، از مرز شرقی جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شده بود.
مهمانپرست گفت که براساس قوانین ایران، چنین فردی موظف است تا شخصا به بخش اتباع خارجی مراجعه و درخواست صدور مدارک خروج را تسلیم و مقصد سفر خود را نیز قید کند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود که عربستان سعودی دلیلی ارائه نکرده که نشان دهد زنی که به سفارت عربستان سعودی در تهران پناه آورده است دختر رهبر شبکه القاعده است. اما سفارت عربستان در تهران اعلام کرده که ایمان دختر بن‌لادن  مایل است کارت ویژه خروج از ایران را به دست آورد. این کارت عبور شبیه گذرنامه است و شامل مشخصات سجلی دارنده است تا بتواند به وسیله آن به عربستان سعودی سفر کند.  منابع خبری گزارش دادند که مادر این دختر دارای ملیت سوری است و هم‌اکنون در دمشق زندگی می‌کند.

الشرق الاوسط هم گزارش داد سفارت عربستان سعودی در تهران در نامه‌ای به مقامات ایرانی درخواست صدور کارت عبور را برای دختر بن لادن کرده بود.

با توجه به روابط کنونی ایران و عربستان که به واسطه سرکوب شیعیان حوثی یمن توسط ارتش عربستان و انتقال شهرام امیری از عربستان  به اروپا تیره شده است فرار دختر بن‌لادن و انتشار اخبار مربوط به حضور خانواده بن‌لادن در ایران بر پیچیدگی رابطه ایران و عربستان و به گمانه‌زنی در مورد آنچه در  پی این اخبار نهفته بسیار افزوده است.

اسامه در یکی از ثروتمندترین خانواده‌های عربستان سعودی متولد شد اما برخلاف سایر برادرانش مدارج ترقی خاصی را طی نکرد. اسامه، هفدهمین فرزند از ۵۷ فرزند محمد بن لادن است. برخی منابع او را متولد سال ۱۹۵۵ و برخی دیگر متولد سال ۱۹۵۷ می‌دانند. تعداد زیادی از برادرانش برای ادامه تحصیلات دانشگاهی یا تجارت، راهی آمریکا شدند، اما به‌نظر می‌رسید اسامه تمایل و انگیزه‌ای برای تحصیلات دانشگاهی نداشت.

پدر اسامه بن لادن اصلا یمنی بوده که به یکی از بزرگ‌ترین مقاطعه‌کاران عربستان‌سعودی تبدیل شد. یکی از پروژه‌هایی که وی را صاحب ثروت فراوانی کرد، پروژه گسترش مجموعه مساجد مکه بود. اسامه نیز همچون سایر برادرانش، از سنین کم مشغول به کار در شرکت پدر شد.  یکی از برادران اسامه در آمریکا مدیریت سازمان خیریه‌ای را برای اسلامگرایان به‌عهده داشت. اسامه در جوانی کششی نسبت به انجمن‌ها و اتحادیه‌ها از خود نشان نمی‌داد. او در پایان دهه 70میلادی شروع به خواندن و تحقیق در نوشته‌های اسلامگرایان کرد و خیلی زود مجذوب آنها شد.

همزمان با دگرگونی او در سال ۱۹۷۹، با تشکیل جنبش مقاومت علیه شوروی اشغالگر در افغانستان بسیاری از مجاهدان عرب رهسپار پاکستان شدند تا به مجاهدین افغان بپیوندند.
اسامه بن لادن در سال ۱۹۸۰، در پاکستان مستقر شد؛ البته به جبهه نرفت بلکه به شهر لاهور در شمال پاکستان کوچ کرد. در دوران اقامتش در لاهور، با عبدالله اعظم آشنا شد.
 اعظم از اسلامگرایان فلسطینی بود که دردانشگاه بین‌المللی اسلام آباد تدریس می‌کرد. آشنایی آنها به دوستی صمیمی بدل شد و اسامه به واسطه اعظم به صف مجاهدین افغان راه یافت. تشکیل بریگاد افغان - عرب مرهون تلاش‌های اسامه و اعظم و درنهایت تشکیل شبکه تروریستی القاعده در سال 1988 بود.

بن لادن و فرزندانش

اسامه زمانی که 19 سال داشت با دختری به نام نجوا ازدواج کرد. بزرگ‌ترین فرزندش محمد نام دارد و به این دلیل در حلقه دوستانش «ابومحمد» نامیده می‌شود. طبق آیین اعراب نام او ابومحمد اسامه بن محمد بن‌لادن است. اسامه پدری سختگیر و خشک برای فرزندانش بود که نمی‌گذاشت فرزندانش از اسباب بازی استفاده کنند و همچنین اجازه نمی‌داد وسایل مدرن در خانه‌اش مورد استفاده قرار گیرد.به‌رغم مخالفت بن لادن با استفاده از وسایل مدرن در خانه، وی به‌شدت به‌خودرو‌های سریع و پرسرعت علاقه دارد. گفته می‌شود وی حداقل یک خودروی مرسدس بنز طلایی داشته و یک قایق پرسرعت نیز خریداری کرده بود. می‌گویند هیچ‌چیزی به اندازه رانندگی سریع در کل روز در صحرا به اسامه بن لادن لذت نمی‌دهد.

اسامه بن لادن به طبیعت نیز علاقه دارد و پس از اینکه به خاطر مخالفتش با حضور نیروهای آمریکایی در عربستان به سودان تبعید شد به کشاورزی و پرورش گل‌های آفتاب گردان روی آورد. این در حالی است که همزمان، وی شروع به طراحی حمله و تأسیس شبکه القاعده کرد. فرزندان اسامه بن لادن می‌گویند که وی خانواده‌اش را مجبور می‌کرد تا شب‌ها را در صحرا بگذرانند و فرزندانش را مجبور می‌کرد که از کوه‌های مناطق کوهستانی بدون آب بالا بروند تا خود را با شرایط سخت سازگار کنند.

زنان وفرزندان بن لادن

«نجوا غانم» اهل شهر «لاذقیه» سوریه است. اسامه بن لادن در سال ۱۹۷۴ زمانی که «نجوا» فقط ۱۷ سال داشت، با وی ازدواج کرد. «نجوا» دختر دایی بن لادن به حساب می‌آید (مادر بن لادن اهل لاذقیه است).

زن دوم بن لادن با لقب «ام‌علی» معروف شده است. این زن به خاندان «شریف» در عربستان سعودی تعلق دارد. «ام علی» همراه بن لادن به سودان رفت اما از زندگی در این کشور بیزار و نسبت به سختی معیشت در آن وادی گله مند بود. زن سوم بن لادن به «ام خالد» شناخته می‌شود. این زن خواهر یکی از همرزمان رهبر القاعده و زنی تحصیل‌کرده و دارای مدرک دکتری در رشته «شریعت اسلامی» است. ‌ام حمزه زن چهارم بن لادن است. او زنی تحصیل‌کرده در رشته ادبیات عرب است. زن پنجم بن لادن «امل صداح» نام دارد و از کوچک‌ترین زنان وی به حساب می‌آید. امل اهل یمن است و ۱۷ سال داشت که در سال ۲۰۰۰ به عقد اسامه بن لادن درآمد.

فرزندان اسامه بن لادن

درباره تعداد فرزندان ذکور رهبر القاعده گفته می‌شود: تا سال ۲۰۰۰ اسامه بن لادن ۱۱ پسر داشت که ۹ تن از آنها در افغانستان بودند و  2تن دیگر به نام عبدالله و علی دور از پدرشان به سر می‌بردند. عبدالله بزرگ‌ترین پسر بن لادن به حساب می‌آید که از زن اول رهبر القاعده «نجوا غانم» در دهه ۱۹۷۰ به دنیا آمد. این پسر در سال ۱۹۹۵ پدر خود را در سودان ترک کرد زیرا از زندگی مشقت بار در این کشور آفریقایی بیزار بود.

عبدالرحمن پسر دیگر نجوا اکنون همراه با مادر خود در دمشق زندگی می‌کند. عمر فرزند دیگر بن‌لادن که در فاصله ۱۹۸۳-۱۹۸۲ به دنیا آمد اکنون نزد برادر بزرگ خود عبدالله در عربستان سعودی به سر می‌برد. نام پسران دیگر بن لادن به‌ترتیب محمد، خالد، حمزه، سعد، علی و عثمان است. محمد با دختر یکی از همرزمان بن‌لادن به نام «ابوحفص مصری» در سال ۲۰۰۱ در شهر قندهار ازدواج کرد. عثمان در سرتاسر حمله آمریکا به افغانستان و مراکز مهم سازمان القاعده در این کشور در کنار پدر خود بود و به‌عنوان گارد شخصی وی عمل می‌کرد.

عمر بن لادن نیز اکنون درلندن زندگی می‌کند. وی برخلاف پدرش مخالف جنگ و تروریسم و موافق صلح است. وی اخیرا درحالی که 35 سال دارد با یک زن انگلیسی 51‌ساله ازدواج کرده است. ازسایر فرزندان و تعداد دختران وی خبری دردست نیست.

کد خبر 98799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز