همشهری آنلاین: پاساژ علاءالدین بامداد یکشنبه، دچار حریق شد و نیمی از مغازه‌های طبقه چهارم آن در آتش سوخت.

 

 

در ساعت 3:43 بامداد یکشنبه، آتش‌نشانان ایستگاه‌های 1، 46، 40 و 18 از طریق تماس تلفنی در جریان وقوع آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، نبش خیابان حافظ قرار گرفتند.

به گزارش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ، فتح‌الله تیموری، معاون عملیات سازمان حاضر در محل درباره این حادثه گفت: آتش‌سوزی از یکی فروشگاه‌های طبقه چهارم این مجتمع شروع شده و از طریق فضاهای زیر سقف که برای عبور سیستم تاسیساتی در نظر گرفته می‌شود به سرعت در حال گسترش و سرایت به دیگر فروشگاه‌ها بود.

آتش‌نشانان با بکارگیری تجهیزات خاموش کننده و ایمنی و تلاش زیاد موفق شدند شعله‌های آتش را مهار و آتش‌سوزی را در کمتر از 30 دقیقه کاملا خاموش کنند.

تیموری، ساختمان این مجتمع را ناایمن خواند و گفت: از نظر کارشناسان ایمنی سازمان آتش‌نشانی این ساختمان ناایمن است و سامانه‌های اعلام و خاموش کردن آتش‌سوزی موثری برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به بروز سه آتش‌سوزی در این مرکز در سال‌های اخیر، افزود: با توجه به اینکه در این مجتمع تجاری فروشگاه‌های کوچک وجود دارد و انبوهی از لوازم جانبی گوشی تلفن همراه، رایانه و لوازم صوتی به صورت ناایمن در آنها انباشته شده است، بروز یک حادثه بسیار کوچک می‌تواند به فاجعه بزرگ با تلفات انسانی و خسارت‌های مالی تبدیل شود.

علاوه بر بحث چیدمان کالاها در فروشگاه‌های این مجتمع، نمای کاذب شیشه‌ای فروشگاه‌ها بر ناایمنی این ساختمان افزوده است.

نمای کاذب موجب می‌شود هر گونه آتش به صورت افقی و عمودی گسترش یابد و باعث سرایت شعله‌های آتش به صورت ناگهانی شود.

به گفته تیموری، در این حادثه، آتش‌سوزی در بخش میانی ساختمان رخ داده بود و چنانچه از فروشگاه‌های کناری مشرف به نمای کاذب رخ می‌داد آثار تخریبی آن به علت وجود نمای کاذب یقینا بیشتر می‌شد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه حدود 25 درصد از فروشگاه‌های طبقه چهارم این مجتمع تحت تاثیر دود، شعله و حرارت ناشی از این آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند و کمتر از نیمی از آنها با زیان‌های مالی جدی روبرو شده‌اند افزود: با تلاش آتش‌نشانان از گسترش شعله‌های آتش به فروشگاه‌های طبقات دیگر این مجتمع جلوگیری و آتش‌سوزی در نطفه خاموش شد.

البته در جریان فعالیت آتش‌نشانان دو تن از مسئولان منطقه یک و معاون فرمانده یکی از ایستگاه‌ها دچار دود گرفتگی شدند و بر اثر برخورد اجسام سنگین به گردن آنان آسیب دیدند که بلافاصله به مرکز درمانی اعزام شدند.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۶