علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای دیدار با برخی مراجع و علمای دین به قم سفر کرده بود، خبر داد دولت تا‌کنون یارانه نقدی ۲۰۰ هزار نفر از افراد ثروتمند را قطع کرده است.

یارانه

همزمان مراجع تقليد و علماي دين از اقدام دولت در قطع يارانه نقدي برخي ثروتمندان حمايت و اعلام كردند كه دريافت يارانه نقدي از سوي بي‌نيازان مشكل شرعي دارد و نبايد كشور را با شيوه كميته امدادي اداره كرد. وزير كار در شرايطي از حذف 200 هزار نفر يارانه‌بگير پولدار خبر داده كه هفته گذشته گزارش‌هايي در اين زمينه در روزنامه همشهري منتشر شد. البته همزمان كارشناسان اقتصادي هم از دولت مي‌خواهند با شجاعت به حذف يارانه پولدارها اقدام كند و به خود ترديدي راه ندهد.

متعاقب انتشار اين خبرها و تحليل‌ها هم وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ديدارش با مراجع تقليد با اشاره به اينكه حذف يارانه اقشار پردرآمد آغاز شده است، گفت: حذف يارانه افراد پردرآمد از 30هزار نفر شروع شده و اين ميزان اكنون به 200هزار نفر رسيده است. علي ربيعي در عين حال تأكيد كرد: يارانه حق همه نيست و حق نيازمندان است.

به گفته وي، بايد از طريق يارانه‌ و طرح هدفمندي يارانه‌ها در كشور شغل ايجاد كنيم و حوزه سلامت را ارتقا دهيم. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه رويكرد توزيع پول براي ايجاد رفاه در كشور تغيير كرده و دولت به‌دنبال ايجاد رفاه از راه‌هاي ديگر است، گفت: نيازمند نظريات فقهي علماي حوزه علميه براي كمك در بخش‌هاي فقهي مرتبط با حمايت از فقرا و نيازمندان و ترويج وقف در اين زمينه هستيم.

  • پرداخت يارانه از اول اشتباه بود

آيت‌الله مكارم‌شيرازي از مراجع عظام تقليد گفت: دليلي ندارد كساني كه درآمد كافي دارند با سوءاستفاده، كشور را متحمل هزينه‌ كنند. به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد در ديدار با وزير و مديران وزارت كار، رفاه و تأمين اجتماعي با اشاره به پرداخت يارانه‌ها افزود: متأسفانه پرداخت يارانه‌ها از اول نيز اشتباه بود و با شعارهاي غيرواقعي فعاليت‌هايي انجام شد كه نتيجه آن مشكلات عديده اقتصادي امروز كشور است. ما معتقديم كه بيش از نيمي از مردم كشور نيازي به يارانه 45000توماني ندارند و به‌جاي آن بايد كار، توليد و توسعه كشور را الگو قرار دهيم.

انتقاد از روش كميته امدادي

آيت‌الله جوادي‌آملي هم در ديدار مسئولان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تأكيد بر اينكه بخشي از مشكلات كشور به سبب بيكاري، بي‌عرضگي و اختلاس‌هاست، خاطرنشان كرد: وقتي كه كشور را با ستون يارانه‌ها اداره كنيم مردم ما به شكل كميته امدادي رشد مي‌كنند، درصورتي كه اين كشور با اين همه ظرفيت به هيچ عنوان نبايد به اين سمت حركت كند. وي افزود: كشور با روش كميته امدادي به‌جايي نمي‌رسد و امروز گراني طاقت‌فرسايي وجود دارد كه زندگي را براي مردم سخت كرده و اين بيكاري‌ها، تورم و ركود باعث مي‌شود كه دينداري مردم دچار خدشه شود و به خطر افتد و اين طبق تأكيدات دين اسلام از آثار فاصله افتادن ميان نان و مردم است. وي با تأكيد بر اينكه «جامعه بايد به شكلي باشد كه مردم براي خود كار كنند زيرا اسلام با مزدوري همخواني ندارد» خطاب به وزير تعاون گفت: سعي كنيد كرامت را در جامعه ترويج دهيد و مردم را به شكل كميته امدادي و يارانه بگيري اداره نكنيد.

  • 109 ميليارد تومان صرفه‌جويي سالانه

به گزارش همشهري، با حذف يارانه 200هزار نفر از ثروتمندان، برآورد مي‌شود بالغ بر 109ميليارد تومان از كسري بودجه دولت در دخل و خرج هدفمندي يارانه‌ها تا پايان سال كاهش يابد. دولت براي پرداخت يارانه نقدي تا پايان سال بالغ بر 39هزار ميليارد تومان بودجه در اختيار دارد كه با اين توصيف تا پايان سال بايد يارانه نقدي 5ميليون نفر قطع شود.همزمان رئيس كميسيون اصل 44قانون اساسي تأكيد كرد: قانون بودجه به دولت اختيار قطع يارانه افراد پردرآمد را داده است.

به گزارش ايسنا، حميدرضا فولادگر حذف مالكان خودروهاي لوكس، ايرانيان خارج از كشور و صاحبان صرافي‌ها از ليست افراد يارانه‌بگير را كاملا قانوني دانست و افزود: حذف اين افراد كاملا قانوني انجام گرفت، پس اعلام نارضايتي از سوي اين افراد و افراد پردرآمد ديگري كه در آينده حذف خواهند شد قابل‌قبول نيست.

کد خبر 293274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha