جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

با وجود گذشت بیش از یک ماه و نیم از موعد مقرر برای ارائه لایحه بودجه سال 1389، دولت هنوز این لایحه را به مجلس ارائه نداده است.

این در حالی است که در فاصله کمتر از 2ماه مانده به پایان سال، مجلس با لایحه مهم برنامه پنجم توسعه هم روبه‌روست. درباره وضعیت بررسی این دو لایحه با عباسعلی نورا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تأخیر ایجاد شده در ارائه 2 لایحه برنامه و بودجه، چه مشکلاتی ایجاد کرده است؟

براساس قانون، دولت باید تا 15 آذر ماه بودجه را به مجلس تحویل می‌داد که البته حتی اگر تا 15 دی هم این کار را انجام می‌داد ما با توجه به فرصت بهمن و اسفند می‌توانستیم آن را به اتمام برسانیم.

اما متأسفانه تاخیر در ارائه لوایح بودجه و برنامه پنجم توسعه، مشکلاتی ایجاد کرده است. دولت با توجه به تاخیری که در ارائه لوایح برنامه پنجم و بودجه سال 89 انجام داده مجلس را به چالش کشانده است. مجلس از سوی دولت در تنگنای نامناسبی برای بررسی این دو لایحه مهم کشور قرار داده شده است و این موضوع جای گلایه دارد.

  • اولویت مجلس در بررسی 2 لایحه برنامه و بودجه کدام یک خواهد بود؟

هیچ راهکاری برای مجلس باقی نمانده است. ما باید برنامه پنجم را به سال بعد موکول کنیم و برمبنای اصول کلی برنامه پیشنهادی دولت، بودجه سال آینده را هم بررسی و تصویب نماییم. معمولا اصول کلی برنامه‌ها تغییری نمی‌کند، ما باید این اصول را به‌عنوان ملاک قرار دهیم و لایحه بودجه را براساس آن بررسی کنیم. امسال هم طی این دو ماه باقیمانده باید لایحه بودجه را بررسی کنیم. 

  • پس به اعتقاد شما احتمالا بررسی برنامه پنجم توسعه به سال بعد موکول خواهد شد؟

مجلس حداقل به 2 ماه زمان برای بررسی برنامه پنجم و 2 ماه هم برای بررسی بودجه نیاز دارد. قطعا برنامه پنجم در سال‌جاری قابل بررسی نخواهد بود و  بررسی آن به سال آینده موکول خواهد شد. این در حالی است که موکول کردن بررسی برنامه پنجم به سال آینده، قطعا مشکلاتی ایجاد می‌کند.

کد خبر 100029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز