گروه ادب‌وهنر: اعضای هیأت انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر در حالی معرفی شدند که شایعه تعویض معاونت سینمایی، همچنان در محافل سینمایی به گوش می‌رسد؛ شایعه‌ای که با وجود انتشارش در برخی رسانه‌ها، هنوز واکنشی را از سوی مدیران سینما به دنبال نداشته است.

بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در چنین شرایطی، کار خود را آغاز می‌کند. علیرضا رضاداد- مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره- هیأت انتخاب را با توجه به وضعیت موجود، انتخاب کرده است. شاید به همین خاطر است که در فهرست اعضای هیأت انتخاب، مدیران دولتی حضور پررنگی دارند.
امسال قرار است حسین کرمی (مدیر شبکه4 سیما)، مجتبی مشیری (مدیرکل بازرگانی سیما) محمدحسین نیرومند (مشاور هنری وزیر ارشاد) و مجیدرضابالا (مشاور فرهنگی معاون امور سینمایی و معاون فرهنگی بنیاد فارابی) در کنار چهار کارگردان و یک منتقد و مدرس سینما، فیلم‌های جشنواره را انتخاب کنند. انتخاب فیلم‌های مناسب حضور در جشنواره، گلوگاه حساسی است که می‌تواند جلوی بسیاری از التهابات احتمالی را بگیرد؛ به‌خصوص این‌که در میان سینماگران عضو هیأت انتخاب هم چهره‌هایی چون جمال شورجه و حسن برزیده به چشم می‌خورند که به عنوان کارگردانان سینمای دفاع مقدس شهرت دارند.
با چنین ترکیب هیأت داوران، خیال برگزارکنندگان جشنواره تا حد زیادی می‌تواند راحت باشد. این به واقع، تدبیری است برای این‌که جشنواره به جای اینکه موفقیت مدیران سینما را متزلزل کند، به تقویت جایگاه آنها بپردازد.
این فقط یک‌سوی ماجراست، چون راه‌نیافتن برخی فیلم‌ها به بخش مسابقه، خود می‌تواند محملی برای جنجال‌های رسانه‌ای باشد. بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی اولین مرحله داوری‌اش را برگزار می‌کند که سینماگران انتظار دارند در قضاوت، مصلحت‌اندیشی صورت نگیرد؛ چنان که محمدرضا اعلامی- فیلمساز- در گفت‌وگویی با ایسنا می‌گوید: «نگاه تک‌بعدی و مصلحت‌اندیشی، آفت اصلی در داوری است». همچنین برگزاری جشنواره‌ای پررونق در مرحله اول، نیازمند حضور آثاری شاخص و ارزشمند است. در بزنگاه حساس انتخاب فیلم‌ها، باید این نکته را هم لحاظ داشت که با حضور چهره‌های معتبر به گرمای جشنواره هم افزوده خواهد شد.در روزهای پرالتهاب سینما، جشنواره فجر می‌تواند سند حقانیت سینمای ایران باشد.
کد خبر 10026

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز