گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان محیط‌زیست با هرگونه تعریض جاده و فعل و انفعالاتی که مغایر با صورت‌جلسه امضا شده توسط رئیس سازمان محیط‌زیست و وزارت راه در دولت نهم باشد، مخالف است

محمدی‌زاده در حالی از مخالفت صریح سازمان متبوع خود با تعریض جاده در پارک ملی گلستان سخن گفت که براساس توافقنامه مسئولان قبلی سازمان محیط‌زیست و وزارت راه، عرض جاده در پارک ملی گلستان حداکثر 6/11 متر تعیین شده است اما گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که در مواردی جاده تا 60 متر هم تعریض شده است.

به گزارش همشهری، محمد جواد محمدی‌زاده در نشست دیروز خود با خبرنگاران درخصوص جاده گلستان و تخلفات صورت گرفته مرتبط با عملیات راه‌سازی‌ تصریح کرد: من معتقدم پیمانکار وزارت راه جرات چنین تخلفاتی را ندارد و احتمالا از فرد یا افراد دیگری دستور گرفته است اما هر کس که چنین دستوری را صادر کرده است باید مجازات شود.

در حال حاضر هم با پیگیری‌های سازمان محیط‌زیست، پیمانکار به مراجع قضایی معرفی شده و موضوع تخلف با دقت و جدیت پیگیری می‌شود. در هیات دولت هم موضوع را دنبال می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم چنین تخلفاتی در قدیمی‌ترین پارک ملی کشور که اهمیت جهانی هم دارد، اتفاق بیفتد.

محمدی‌زاده با تاکید براینکه اجرای هرگونه طرح عمرانی و غیرعمرانی در پارک‌های ملی منوط به موافقت و مجوز سازمان محیط‌زیست است، خاطرنشان کرد: ما در پارک ملی گلستان مجوز جاده‌ای با عرض 6/11 متر را دادیم نه یک سانتی‌متر بیشتر.

مطمئن باشید هیچ‌گونه مجوزی خلاف صورت‌جلسه صادر نشده است و محیط‌زیست هم قاطعانه ایستاده و اجازه نمی‌دهیم ذره‌ای از معیارهای زیست‌محیطی در این پارک عدول شود. وی گفت: از تمام ظرفیت‌ها برای حفاظت و صیانت ازپارک گلستان استفاده می‌کنیم، در هیات دولت هم موضوع را پیگیری می‌کنیم و از استاندار گلستان هم خواسته‌ایم مانع چنین تخلفاتی شود.

گزینه شمالی بهتراست

بالاترین مقام مسئول سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره استفاده از گزینه شمالی به جای گزینه فعلی که مصوبه هیات دولت را هم دارد، یادآور شد: در خط‌القعر که جاده فعلی است توسعه‌ای نداریم بلکه آنچه می‌تواند اجرا شود فقط بازسازی وضع موجود است.

در خط‌الرأس گزینه دیگری برای احداث جاده وجود دارد که هم اهالی روستاهای منطقه متقاضی آن هستند و هم سازمان حفاظت محیط‌زیست با آن موافق است اما مسئله اینجاست که باید وزارت راه منابع آن را تامین و اجرا کند. علت اینکه تا‌کنون این گزینه اجرا نشده ناشی از آن است که وزارت راه به تعریض گزینه فعلی دلبسته بود که با مصوبه دولت هر گونه تعریضی منتفی است، بر همین اساس تاکید سازمان محیط‌زیست بر اجرای گزینه شمالی است.

وی درخصوص کنارگذر تالاب انزلی گفت: عملیات کنارگذر فعلا متوقف شده و ادامه هرگونه فعالیتی منوط به اصلاح و ترمیم خرابکاری‌هایی است که مجری طرح حین عملیات اجرایی مرتکب شده است. مصوبه‌ای هم در این زمینه وجود دارد که وزارت راه، مجری و سایر نهادهای ذیربط ملزم به رعایت موارد مندرج در آن هستند.

ادامه هر گونه فعالیتی هم مطابق با مصوبه مذکور خواهد بود اما مهم‌ترین مسئله انزلی «آورد آب» است؛ زیرا در حال حاضر برداشت از 12 رودخانه‌ای که آب این تالاب را تامین می‌کنند به حدی است که این زیستبوم را با خطر جدی کم آبی مواجه کرده است. البته برای حل این مشکل با وزارت نیرو رایزنی‌هایی به عمل آمده که  انتظار می‌رود مشکل کم آبی انزلی برطرف شود.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری بر تعامل و هماهنگی کلیه دستگاه‌های اجرایی با محیط‌زیست و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در اجرای طرح‌های عمرانی تاکید ویژه دارند، افزود: رویکرد دولت به مسائل زیست‌محیطی، اولویت داشتن محیط‌زیست در اجرای طرح‌های عمرانی است، حتی در این زمینه رئیس‌جمهوری به سازمان محیط‌زیست دستور اکید داده‌اند که تحت هیچ شرایطی از شاخص‌ها و استانداردهای زیست‌محیطی عدول نکنند.

کد خبر 100593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز