دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده : شاه قاجار از منطقه سلیمانیه صرف‌نظر کرد!

محمدشاه قاجار به اصرار انگلستان و روسیه، در فوریه سال1846 میلادی (13 بهمن 164 سال پیش) از حاکمیت ایران بر منطقه سلیمانیه (واقع در عراق امروز) صرف‌نظر و با انتقال آن به دولت عثمانی موافقت کرد.

این منطقه تا آن زمان گوشه‌ای از قلمرو بلامنازع ایران بود. به استناد جزئیات همین موافقتنامه، تاکنون جمهوری ترکیه چندبار مدعی ضمنی منطقه نفت‌خیز سلیمانیه عراق شده است.

ساکنان این منطقه عمدتا ترکمان (از بازماندگان طوایف مهاجر آق‌قویونلو و قره‌قویونلو) هستند. تا زمان واگذاری سلیمانیه به عثمانی، این دولت بر بسیاری از سرزمین‌های عربی و از جمله بین‌النهرین و حجاز دست یافته بود. این سرزمین‌ها در اواخر جنگ جهانی اول به دست انگلستان و فرانسه افتاد که بعدا برپایه منافع خودشان به ترسیم نقشه‌های جغرافیایی؛ تقسیم و مرزبندی آنها پرداختند.

ژنرال پرسی کاکس مبتکر تقسیم‌بندی و اسم‌گذاری‌ها در منطقه اشغالی انگلستان بود که نام قدیمی (ایرانی)را بر عراق گذارد و طرف فرانسوی را وادارکرد که نام قدیمی (رومی) بر سوریه بگذارد که قبلا شام (شامات) بود. کاکس بود که نام رود اردن  طایفه کوچ داده شده هاشمی از حجازرا بر اردن گذارد .

قبلا چنین کشوری وجود نداشت. کاکس که قبل از جنگ جهانی اول کنسول دولت لندن در بوشهر و پس از جنگ نماینده آن دولت در تهران بود پیش‌نویس قرارداد وثوق‌الدوله را که تحت‌الحمایه شدن ایران بود تهیه کرده بود.

کاکس که در 1864 به دنیا آمده بود در سال 1937 درگذشت و محل ماموریت او منطقه خاور میانه و هندوستان بود. ایجاد کویت از طرح‌های او بود که آن را در 1913 تنظیم کرده بود.

دولت مصدق بهای سکه طلا را به 74 تومان (740 ریال) کاهش داد

دولت دکتر مصدق با هدف پایان دادن به شایعه احتمال تنزل نرخ برابری ریال (بالارفتن بهای پول‌های خارجی و سکه طلا) که مردم را نگران ساخته و دارندگان پس‌انداز را به فکر خرید سکه و ارز انداخته بود اعلام داشت که به‌رغم اعلامیه قبلی مبنی بر تثبیت بهای طلا، از 13 بهمن 1331 سکه یک تومان ارزان‌تر و به 74 تومان عرضه خواهد شد که در طلافروشی‌ها با احتساب دستمزد فروشنده 74 تومان و 5 قران خواهد بود.

این تصمیم از همین روز به اجرا درآمد. در اعلامیه دولت، گزارش روزنامه‌های تهران تکذیب شده بود که نوشته بودند دولت برای جبران کسری بودجه می‌خواهد نرخ سکه و ارز را با کاهش نرخ برابری ریال بالا ببرد و تاکید شده بود که این عمل مغایر منافع ملّی است و بودجه کشور تنها با اعمال سیاست‌های اقتصادی متناسب وضعیت کشور ازجمله افزایش مالیات بر درآمدهای بالا و تعرفه گمرکی برخی اقلام وارداتی لوکس و کاهش هزینه‌های دولت باید متوازن شود نه تغییر بهای سکه و ارز. نرخ سکه و ارز از آن روز تا سال 1357 به‌مدت 26 سال تقریبا ثابت مانده بود.

روزی که برتراند راسل درگذشت

برتراند راسل فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی دوم فوریه 1970 در 97 سالگی درگذشت. وی که در 18 مه 1872 به دنیا آمده بود و نوه نخست‌وزیر پیشین انگلستان بود جایزه نوبل ادبیات سال 1950 را به دست آورده بود.

راسل از آن گروه فلاسفه بود که معتقد به منطق ریاضی هستند. او خواهان آزادی اندیشه برای همه بود و از روش‌هایی حمایت می‌کرد که به آزادی عمومی منتهی می‌شد. راسل که بر ضد ‌هرگونه خشونت و جنگ و از حامیان سوسیالیسم بود 66 کتاب و رساله نوشت و عملیات نظامی آمریکا در ویتنام را «جنایت جنگی» اعلام کرد و در استکهلم برای محاکمه آن دولت یک دادگاه بین‌المللی برپاکرد.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 100778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز