سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم‌اکنون تالاب‌های انزلی، هامون، پریشان، ارومیه و تالاب‌های استان خوزستان در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر شاعری روز سه‌شنبه همزمان با سی و نهمین سالگرد تاسیس کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان (کنوانسیون رامسر) و مراسم روز جهانی تالاب‌ها، گفت: طی سال‌های اخیر عوامل اقلیمی از جمله خشکسالی، تغییر کاربری کشاورزی و برداشت بی‌رویه آب موجب شده که حیات تالاب‌های «انزلی»، «هامون»، «پریشان»، «ارومیه» و تالاب‌های استان خوزستان در معرض نابودی قرار بگیرند.

وی ارزش اکولوژیک تالاب‌ها را 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر مزارع زراعی دانست و گفت: توسعه یک جانبه و ناپایدار منجر به شکست خواهد شد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه تاکید کرد: این دریاچه برای ادامه حیات خود به سه میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد که احداث سدهای بالادست متعدد، برداشت غیرمجاز آب کشاورزی و حفر چاه‌های غیرمجاز باعث تهدید و نابودی آن شده است.

وی با تاکید بر این که دولت نهم و دهم حفاظت از محیط زیست را در اولویت اقدامات خود قرار داده است، گفت: بنا داریم با یک رویکرد علمی نسبت به حفاظت از تالاب‌ها، مناطق حفاظت شده و دریاها و جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات جدی را صورت دهیم.

در پایان این مراسم جمعی از فعالان در حفاظت از تالاب‌ها تقدیر شدند و قهرمانان تالاب‌های سال 88 مشخص شدند.

لازم به ذکر است، در مراسم "روز جهانی تالاب‌ها" قرار بود رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس دفتر رییس جمهوری حضور یابد که بدین منظور پارچه‌نویسی‌های متعدد در محل برگزاری و ورودی‌های شهر رامسر نصب شد که هیچ کدام از این افراد در مراسم حضور نیافتند.

کد خبر 100852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز