سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان از امکان ازسرگیری مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی خبر داد

به گزارش ایسنا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به آلمان سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در برلین تاکید کرد: چنانچه اسرائیل آماده توقف شهرک سازی‌ها باشد امکان ازسرگیری مذاکرات صلح وجود دارد.

وی بار دیگر بر موضع‌ تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر توقف شهرک سازی‌ها در کرانه باختری پیش از آغاز مذاکرات صلح تاکید کرد.

عباس هم‌چنین از وجود احتمال جنگ در خاورمیانه خبر داده و افزود: در صورتی که چنین جنگی روی دهد، کل جهان را در برمی‌گیرد.

محمود عباس هم‌چنین بر اهمیت تحقق صلح و ضرورت عقب نشینی از اراضی اشغال شده سال 1967 تاکید کرده و عنوان داشت: این مساله در طرح نقشه‌ راه که مورد تایید آمریکایی‌ها نیز قرار گرفته، آمده است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ازسرگیری مذاکرات صلح بر اساس طرح نقشه‌ راه را خواستار شد.

وی در خصوص اختلافات با جنبش حماس نیز عنوان داشت: چنانچه حماس 15 اکتبر سال گذشته سند آشتی ملی فلسطین را در قاهره امضا می‌کرد، آشتی ملی محقق شده بود و وحدت به فلسطین بازگشته بود.

عباس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به مفید بودن مبارزات مسلحانه اعتقادی دارد یا خیر؟ گفت: من به مقاومت نظامی مسلحانه و انتفاضه مسلحانه اعتقاد ندارم، بلکه به مقاومت مسالمت‌آمیز معتقد هستم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بار دیگر اظهار داشت: چنانچه اسرائیل آماده توقف شهرک‌سازی‌ها باشد امکان ازسرگیری مذاکرات صلح وجود دارد، اما ما با پیشنهاد اسرائیل مبنی بر تعلیق 10 ماهه شهرک سازی‌ها مخالف هستیم و آن را کافی نمی‌دانیم.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد جورج میچل،‌ نماینده اوباما مبنی بر انجام مذاکرات غیرمستقیم گفت: ما وعده دادیم که این موضوع را بررسی کرده و در خصوص آن با دوستانمان مذاکره کنیم و طی روزهای آینده به این درخواست پاسخ می‌دهیم.

محمود عباس هم‌چنین از کمک‌های دولت آلمان به مردم و تشکیلات خودگردان فلسطین تشکر کرده و بر ضرورت حمایت از امنیت و اقتصاد فلسطین جهت تحقق تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد.

آنگلا مرکل نیز اظهار داشت که در نشست محمود عباس به بررسی فرآیند صلح بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی که مدت‌هاست با رکود روبه‌رو شده، پرداخته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری کویت، مرکل هم‌چنین حمایت خود را از راهکار تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل اعلام کرده و افزود: دولت آلمان با حمایت از این راهکار جهت تحقق آن تلاش می‌کند.

مرکل هم‌چنین عنوان داشت: ما از تلاش‌های جورج میچل نیز در جهت تحقق راهکار تشکیل دو کشور در چارچوب مرزهای مشخص و به رسمیت شناخته شده حمایت می‌کنیم.

صدراعظم آلمان خاطر نشان کرد که کشورش در حد توان خود در تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات بین اسراییلی‌ها و فلسطینیان سهیم خواهد بود و به همکاری‌های خود با طرف فلسطینی و حمایت از اقتصاد در اراضی فلسطینی ادامه می‌دهد.

وی افزود: آلمان به زودی یک کمیته اقتصادی مشترک با فلسطین جهت گسترش همکاری‌ها و اجرای طرح‌های اقتصادی در در اراضی فلسطینی تشکیل می‌دهد.

مرکل تاکید کرد: وزیران اقتصاد آلمان و دولت موقت فلسطین ریاست این کمیته را برعهده می‌گیرند.

صدراعظم آلمان هم‌چنین نگرانی شدید خود را نسبت به اوضاع انسانی نامناسب در نوار غزه اعلام کردو گفت: پیشنهاد مذاکرات غیر مستقیم با دولت اسراییل می‌تواند راهکاری برای ازسرگیری مذاکرات صلح باشد.

وی گفت: فلسطینیان و اسرائیلی‌ها می‌دانند که این مذاکرات برای دستیابی به راهکار تشکیل دو کشور ضروری است و من با پیشنهاد جورج میچل در این خصوص موافق هستم و امیدوارم طرف فلسطینی نیز هم‌چون دولت اسرائیل موضع‌گیری مثبتی در قبال این مساله اتخاذ کند.

مرکل تاکید کرد: ما بر ضرورت بازگشت به میز مذاکرات پافشاری داریم و معتقدیم که هدف اصلی باید تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل و در مرزهایی امن باشد.

کد خبر 100861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز