همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: مصمم هستیم با کمک همه دانشگاه‌های شهر تهران، کتابخانه‌های مدرن دیجیتالی با امکانات بسیار خوب برای دانشجویان ایجاد کنیم

به گزارش سما، دکتر محمد باقر قالیباف، روز شنبه 17 بهمن در مراسم رونمایی سر در دانشگاه تربیت مدرس ضمن بیان این مطلب و با آرزوی قبولی عزاداری‌های مومنین و تبریک دهه فجر گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که عمر ما را در این مقطع از تاریخ قرار داد که در کشور و نظامی ولایی در سایه اسلام زندگی کنیم.

وی افزود: خداوند تنها در یک مورد از بندگانش به خاطر یک نعمت منت می‌گذارد و آن جایی است که نعمت ولایت را به بندگانش ارزانی داشته است که امیدواریم قدردان این نعمت بزرگ باشیم. انصافا اگر شهدا نبودند ما از ظلمات به سمت نور هدایت نمی‌شدیم و اگر امروز تجدید مجدد حیات اسلام در جامعه و عزت مسلمین را می‌بینیم به برکت انقلاب، امام (ره) و شهداست.

قالیباف در ادامه در خصوص توسعه کتابخانه‌های دیجیتال گفت: با توافقی که در این راستا با دانشگاه امیر کبیر داشتیم مرکز کتابخانه در حوزه علوم پایه و مهندسی در این مجموعه اخیرا افتتاح شد که امیدواریم همه بتوانند از آن استفاده کنند ، در حوزه علوم انسانی نیز با دانشگاه تهران در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی کار کرده‌ایم و کتابخانه‌ای کاملا دیجیتالی ایجاد شد که کل محیط پارک گفتگو را در بر می‌گیرد و هرکس وارد محدوده این مکان شود با سرعت بالا می‌تواند به چند میلیون کتاب دسترسی داشته باشد، ضمن این که در حوزه علوم پزشکی نیز یک بوستان دیگر را در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان این که ما برای محیط‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها برنامه خاصی داریم، افزود: طبق قانون دراین حوزه وظیفه‌ای نداریم اما معتقدیم نمی‌توانیم نسبت به محیط‌هایی مانند دانشگاه، مدرسه و حوزه علمیه که در شهر قرار دارد و شهروندان بخش زیادی از عمر خود را در این مراکز طی می‌کنند بی تفاوت باشیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به کمک شهرداری تهران با دو رویکرد به مجموعه دانشگاه‌ها، اظهار کرد: کمک به توسعه کالبدی دانشگاه ها یکی از این رویکرد هاست به طوری که در مجموعه دانشگاه‌ها از موضوعاتی مانند آسفالت و جدول گرفته تا فضای سبز و کمک به ساخت و ساز انجام داده‌ایم و بعید می‌دانم دانشگاهی در شهر باشد که ما در این زمینه‌ها به آن کمک نکرده باشیم.

وی همچنین توجه به مسائل آموزشی و موضوعات محتوایی در دانشگاه‌ها را رویکرد دیگر شهرداری در کمک به این مجموعه‌ها دانست.

شهردار تهران در ادامه گفت: در برخی کارها که در سطح شهر انجام می‌دهیم تحت فشار هستیم، به طوری که عده‌ای آن را جور دیگر می‌بینند ، طور دیگر می‌نویسند و برداشت دیگر می‌کنند.

وی افزود: زیبنده نیست که شهر تهران در قرق ماشین‌ها باشد، امروز ماشین‌ها، شهر را بلعیده‌اند، آهن حق همه انسان‌ها را خورده و اشیا هیچ حرمتی برای انسان‌ها قائل نیستند، ما شهر را ایجاد نکرده‌ایم که ماشین‌ها را بر خود حاکم کنیم بلکه ماشین‌ها را ابزاری کردیم که از آن‌ها استفاده کنیم و لذت ببریم.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: سزاوار نیست که دو، سه میلیون خودرو زندگی را بر شهروندان سخت کنند بلکه باید فضایی به وجود آوریم که هر کس با ماشین شخصی خود است مخصوصا خودروهای تک سرنشین همه چشم‌ها به گونه‌ای به آن نگاه کنند که خجالت زده باشد، نه اینکه پز بدهند و بقیه مردم زیر باران و دود و آلودگی صوتی و هوا باشند.

وی ادامه داد : اگر روزی شهرداری اتوبان‌ها را گسترش داد مردم باید نگاه معنا داری به شهردار کنند که چرا عمده پول ما را در راستای استفاده خودروها صرف می‌کند بلکه شهرداری باید پول را جایی هزینه کند که بیشترین منفعت را بیشترین انسان‌ها ببرند.

قالیباف با اشاره به طرح خیابان 15 خرداد گفت: روزی که می‌خواستیم این خیابان را ببندیم فشارها زیاد بود ، به حدی که تا مرز عقب نشینی ما را پیش بردند، عده‌ای شلوغ کردند عده‌ای نامه نوشتند، تهدید کردند، اعتصاب کردند اما چون ما با خرد جمعی تصمیم گرفته بودیم اطمینان داشتیم که بعد از یک ماه از اجرای طرح همه شهروندان ناراضی رضایت خود را اعلام می‌داند و همینطور هم شد، امروز همه سوال می کنند چه زمانی خیابان بالاتری را می‌بندید که مردم در این خیابان قدم بزنند.

وی در ادامه گفت: اگر بنا باشد حمل و نقل را توسعه دهیم باید حمل  و نقل عمومی را مهیا کنیم تا همه از آن استفاده کنند . در حد ضرورت خودرو به داخل شهر بیاوریم. به گونه‌ای باشد که وقتی خیابان ولی عصر (عج) را برای عبور و مرور اتوبوس‌ها آماده می‌کنیم همه به ما چپ چپ نگاه نکنند، بلکه بگویند تصمیم خوبی است. ما نیز باید به جای اتوبان و تونل، حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

شهردار تهران از همه علما و نخبگان، گروه‌های مرجع، اساتید دانشگاه و دانشجویان خواست تا ضمن کمک به مدیریت شهری، طور دیگری به شهر نگاه کنند و کمک کنند تا فضا را از یک فضای صرف احساسی به یک فضای منطقی و عقلانی و دراز مدت تبدیل کنیم.

قالیباف افزود: تهران فرصت‌های طلایی بسیاری دارد ، ارتفاعات شمال شهر، رود دره‌ها و حتی قنات‌هایی که امروز به یک تهدید تبدیل شده‌اند، فرصت‌هایی هستند پیش روی مدیریت شهری که امیدواریم بتوانیم از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم .

وی همچنین از احداث پارکینگ طبقاتی در مجموعه دانشگاه تربیت مدرس در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد.

در این مراسم مجموعه دانشگاه تربیت مدرس و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خاطر فعالیت‌های فرهنگی، هنری، علمی و ساخت سر در دانشگاه تربیت مدرس از دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران و دکتر ملاصالحی مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهر تهران قدردانی کرد.

کد خبر 101082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز