همشهری آنلاین: وزیر کشور کارت هوشمند ملی را کلید ورود به دولت الکترونیک دانست و گفت:

استان‌ها در حرکت به سمت دولت الکترونیک با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مصطفی محمدنجار روز شنبه در گردهمایی مدیران کل دفاتر فنآوری اطلاعات استانداری‌های سراسر کشور که در تالار پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی و خدمت‌رسانی مناسب به شهروندان، اظهار داشت: وزارت کشور یک وزارتخانه فرابخشی و حاکمیتی است و یک مرجع اصلی مثل وزارت کشور که شامل استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها است و با آحاد ملت ارتباط دارد باید از یک سو اطلاعات صحیح و رسمی به مردم ارائه کرده و از سوی دیگر بتواند خدمات سریع، با کیفیت بالا و ارزان به مردم ارائه کند.

وی درباره ضرورت تحقق دولت الکترونیک در جامعه، تصریح کرد: تحقق دولت الکترونیک در اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه چهارم و پنجم توسعه آمده و شکی نیست که باید به آن وارد شویم البته مقداری از زمان را از دست داده‌ایم.

وزیر کشور با بیان اینکه ورود به این عرصه نباید به صورت شکلی باشد بلکه باید محتوا داشته باشد اظهار داشت: وزارت کشور بیش از هر وزارتخانه‌ای می‌تواند در این کار تأثیرگذار باشد.

نجار با بیان اینکه اساساً ضرورت ایجاب می‌کند یک برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه حوزه فناوری و IT داشته باشیم تصریح کرد: برای این کار تشکیل اطاق فکر لازم است که در استان‌ها نیز باید تشکیل شده و از ظرفیت استان‌ها باید استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات بعدی باید به صورت رایانه‌ای برگزار شود، گفت: در این زمینه تجربیات خوبی داریم که باید مورد استفاده قرار بگیرد و برای دور بعد باید آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای وجود داشته باشد.

نجار در بخش دیگری از سخنانش از افتتاح بیش از 18 هزار پروژه توسعه‌ای و عمرانی در ایام دهه فجر خبر داد و بر لزوم اطلاع‌رسانی لازم به مردم در این خصوص تأکید کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی باید به صورت دقیق به مردم صورت بگیرد تا مردم به سراغ رسانه‌های بیگانه نروند، چرا که هر اندازه اطلاع رسانی دقیق وجود داشته باشد، زمینه برای کسانی که می‌خواهند به مردم القای یأس کرده و سموم فکری به ذهن جوانان وارد کنند،‌ فراهم نمی‌شود.

وزیر کشور کارت هوشمند ملی را کلید ورود به دولت الکترونیک دانست و گفت: این طرح در استان قم در حال اجرا است 10هزار کارت ملی هوشمند تا پایان امسال در این استان صادر می‌شود.

وی با اشاره به ارائه لایحه تشکیل استان البرز به مجلس خاطرنشان کرد: می‌توانیم ایده‌های خود را در زمینه دولت الکترونیک در این استان پیاده کنیم تا استانی با کیفیت و کارآمد تشکیل شود و به عنوان یک نمونه از آن بهره برد.

بهره برداری بیش از 18 هزار پروژه عمرانی در دهه فجر
 
وزیر کشورهمچنین در حاشیه گردهمایی مدیران کل دفاتر فناوری اطلاعات استانداری‌های کشور در گفتگو با خبر نگاران، با تبریک ایام دهه فجر و تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)  با بیان این که بیش از 18 هزار پروژه عمرانی دهه فجر در استانهای سراسر کشور به بهره برداری می رسد، گفت: بیش از 5 هزار پروژه ملی و بیش از 12 هزار پروژه استانی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مصطفی محمد نجار به موضوع جایگاه وزارت کشور در تحقق دولت الکترونیک اشاره کرد وافزود: وزارت کشور، وزارتخانه‌ای فرابخشی و حاکمیتی است که دو مقصد اساسی اطلاع‌رسانی به مردم و ارائه خدمات باکیفیت، سریع و ارزان را از طریق دولت الکترونیک دنبال می‌کند.

وزیر کشور با بیان این که بدین ترتیب با استفاده از دولت الکترونیک می‌توان خدمات بهتر و به موقع را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، عمرانی، امنیتی و اطلاع‌رسانی ارائه کرد، گفت: یکی از اقدامات که اخیرا صورت گرفته است، اجرای طرح پایلوت صدور کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک است.

وی افزود: از این کارت می‌توان در ارائه خدماتی همچون بهداشتی،‌ اسناد هویتی و شناسایی، انتخابات رایانه‌ای و هدفمند کردن یارانه‌ها بهره برد، این در حالی است که شهروندان به این ترتیب می‌توانند خدمات را به صورتی سریع دریافت کنند.

وی در مورد طرح‌های عمرانی که در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، نیز اظهار داشت: در این ایام در سراسر کشور بیش از 18 هزار پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی افتتاح می‌شود که بیش از پنج هزار پروژه ملی و بیش از 12 هزار پروژه نیز استانی است.

وزیر هزینه پروژه‌های یادشده 99 هزار میلیارد ریال است که در این میان استان کرمان نزدیک به  یک‌هزار و 500 پروژه مقام اول را در بین سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است و استان گیلان نیز بیش از 800 پروژه ملی را به خود اختصاص داده است.

نجار در پاسخ به این سوال که راهکار وزارت کشور برای تسریع در اجرای طرح‌های فناوری اطلاعات چیست؟ پاسخ داد: امروز اولین جلسه راهبردی با حضور مسوولان فناوری اطلاعات استان‌ها برگزار و بر روی اسناد بالادستی و راهبردی حوزه IT و این که چگونه می‌خواهیم وارد این مقوله شویم، مباحثی مطرح شد.

وی با بیان این که برای شروع کار در وزارت کشور طرح تحرک (تحول و حرکت راهبردی وزارت کشور) را آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: در این طرح 12 حوزه اصلی را در وزارت کشور تعریف کرده و همچنین 30 هدف کلان و حدود 200 شاخص و حدود 600 برنامه اجرایی در وزارتخانه و برای کل استانداری‌ها و فرمانداری‌ها راهبری می‌شود.

وزیر کشور اضافه کرد: طرح تحرک شماره دو برای استانداری‌ها در دست طراحی است که با ارسال به استان‌ها نظام یکپارچه اطلاع‌رسانی و خدمات‌دهی و اطلاعاتی در کل وزارت کشور به یکدیگر ارتباط می‌یابند.

وی در ادامه در مورد اقدامات وزارت کشور در راستای توسعه دولت الکترونیک یادآور شد: معتقدیم با توجه به سند چشم انداز و تاکیدات برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه ورود به دولت الکترونیک ناچارا باید سرعت گیرد که همان گونه که ذکر شد، صدور کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیک است.

نجار بیان کرد: یکی از این اقدامات اساسی در چارچوب طرح «تحرک» گسترش پورتال وزارت کشور به منظور اطلاع‌رسانی و ایجاد و ارائه خدمات جدید برای مردم و شهروندان در کشور است تا بتوانند خدمات گوناگونی را به صورتی سریع و با هزینه و زمان کمتری دریافت کنند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص راهپیمایی 22 بهمن، گفت: ملت ایران همچون 30 سال گذشته باز هم در 22 بهمن باشکوه و حماسه جدید به میدان خواهند آمد و در استان‌ها حاضر می‌شوند و در این حضور یک بار دیگر با آرمان‌های امام (ره)، رهبری و مردم تجدید میثاق و بر همبستگی ملی تاکید خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه  22 بهمن یک جشن ملی و نمایشی جدید از اقتدار و همبستگی ملت بزرگ ایران است که به صورت اقیانوس خروشان حاضر می‌شوند گفت: شباهت این جشن را در نهم دی ماه داشتیم و خواهیم دید که این اتفاق به صورتی باشکوه‌تر در 22 بهمن رخ خواهد داد.

نجار تاکید کرد: این امر باعث قوت قلب دوستان انقلاب و ملت خواهد شد و همچنین یاس و افسردگی را بر دل دشمنان جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر ایجاد خواهد کرد

کد خبر 101099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز