گروه سلامت – مریم غفاری: در حال حاضر ۸۰۰ متخصص ترمیمی در سطح کشور به عمل زیبایی می‌پردازند در حالی که، تعداد جراحان فوق‌تخصص جراحی پلاستیک در ایران ۱۴۰نفر است.

عبدالجلیل کلانتر هرمز رئیس انجمن جراحان پلاستیک کشورافزود: در سال ۳ تا ۴ مورد جراحی زیبایی منجر به فوت داریم که این جراحی‌ها توسط جراحان غیرپلاستیک صورت می‌گیرد.

به گفته وی، ۹۰ درصد پرونده‌های جراحی زیبایی مربوط به جراحان غیرپلاستیک است. براساس مدارک موجود در ۶ سال اخیر بیش از ۲۰۰ پرونده درباره شکایت افراد از پزشکان جراح پلاستیک در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده که بیشتر این شکایت‌ها به جراحی‌های چاقی، لاغری و افزایش قد مربوط می‌شود.

این گزارش حاکی است، جراحی‌های زیبایی دو نوع عوارض زودرس و دیررس دارد که عوارض زودرس،‌ همان فوت در اتاق عمل بوده و عوارض دیررس آن، عفونت جای عمل، آمبولی ریه و سوراخ ‌شدن پرده‌بینی است.

دکتر غلامحسین نیک‌نژاد معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور می‌گوید: با توجه به آمار بالای شکایتها، جراح یا پزشک عمومی که اقدام به جراحی زیبایی کند، ۶ ماه تا یکسال از فعالیت پزشکی محروم و درصورت ادامه این روند، پروانه پزشکی وی لغو می‌شود.

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در‌این‌باره معتقد است، تعداد کسانی که به اسم متخصص عمل می‌کنند ۱۰برابر بیشتر از جراحان پلاستیک واقعی است و تعداد جراحان متخصص پلاستیک به‌مراتب پایین‌تر از جراحانی است که اقدام به جراحی‌های زیبایی می‌کنند.

او می‌افزاید: علت اینکه آمار دقیقی از قربانیان عمل زیبایی وجود ندارد این است که در جراحی‌های پلاستیک، بیمار را به اسم دیگری به اتاق عمل می‌برند؛ به‌طوری‌که متقاضی عمل لیپوساکشن (برداشتن چربی‌های زائد) به اسم عمل ریه پذیرفته می‌شود.

لیپوساکشن و بیرون کشیدن چربی‌های بدن تنها جنبه زیبایی داشته و در کاهش خطر بیماری‌های ناشی از افزایش وزن تأثیری ندارد و بیماری‌های قلبی، کبدی و دیابت همواره فرد چاق را تهدید می‌کند.

خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران  می‌گوید: روزانه بیش از 50عمل لیپوساکشن (برداشتن چربی‌های اضافه با جراحی) در بین افراد 30 تا 50 ساله انجام می‌شود و حداقل هفته‌ای یک تا 2 نفر بر اثر انجام چنین عملی جان خود را از دست می‌دهند و 5درصد این افراد نیز معمولاً یکسال پس از عمل می‌میرند.

هیچ نظارتی نیست!

این در حالی است که هیچ نظارتی از سوی وزارت بهداشت و نظام‌پزشکی بر کار برخی از مراکز درمانی که اقدام به این کار می‌کنند، نیست. 

وی می‌افزاید: روزانه بین 30 تا 50 نفر برای انجام چنین عملی به کلینیک‌ها و مطب‌ها مراجعه می‌کنند و این امر باعث شده تا پزشکان به‌دلیل اینکه در سایر رشته‌های پزشکی درآمد چندانی وجود ندارد، برای بالابردن سطح درآمد خود اقدام به انجام چنین عمل‌هایی بکنند.

فرد مبتلا به اضافه وزن که عمل لیپوساکشن را انجام داده، همان‌قدر در معرض خطر بیماری‌هایی چون قلب و دیابت است که پیش از انجام عمل لیپوساکشن در معرض آن بوده است.

خسرونیا می‌گوید: اگرچه لیپوساکشن سلامت افراد چاق را از طریق کاهش چربی خون آنها بهبود می‌بخشد، اما خطر بیماری‌هایی را که افراد چاق در معرض آن هستند، کاهش نمی‌دهد.

یکی از دلایل این موضوع آن است که لیپوساکشن، چربی را فقط از زیرپوست بیرون می‌کشد، در حالی که رژیم غذایی لاغری به همراه ورزش، لایه‌های عمیق چربی را آب می‌کند.

از سوی دیگر در حالی که لیپوساکشن بعضی سلول‌های چربی را از بین می‌برد اما میلیاردها سلول باقیمانده را دست نخورده باقی می‌گذارد و این در حالی است که رژیم غذایی لاغری، تعداد زیادی سلول چربی را می‌شکند و از بین می‌برد؛

به‌طور مثال، کبد چرب غیرالکلی یک التهاب کبدی است که در اثر تجمع بیش از اندازه چربی در بافت کبد ایجاد می‌شود.

در این بیماری تجمع بیش از حد چربی در کبد، گاه باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می‌شود که می‌تواند سیر پیش‌رونده پیدا کند و باعث نارسایی کبد و یا سیروز کبدی گردد.
وی می‌افزاید: سازمان بازرسی وزارت بهداشت متولی نظارت بر این‌گونه قضایاست و با اتکا بر قوانین قبلی مبنی بر اینکه هر پزشک می‌تواند در حیطه علم پزشکی خود اقدام به فعالیت کند، می‌تواند پیش از وصول شکایت به این موارد رسیدگی کند.

تعداد زیادی از لیپوساکشن‌ها توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود و متأسفانه عوارض شدیدی به‌دنبال دارد؛ البته عوارض در اینگونه عمل‌های جراحی اگر متخصص هم باشد وجود دارد که یکی از خطرناک‌ترین آنها، ایجاد آمبولی ریه است که باعث مرگ فوری بیمار می‌شود و بیهوشی و عفونت شکم نیز از جمله دیگر عوارض است.

خسرونیا با تأکید بر اینکه هر نوع عمل جراحی باید در بیمارستان انجام شود، می‌گوید: گاهی حین عمل، بیمار نیاز به دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات دیگر پیدا می‌کند که در مطب موجود نیست.

عمل‌ در کلینیک

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران تأکید می‌کند: متقاضیان عمل زیبایی باید در کلینیک‌هایی عمل شوند که بخش ICU و CCU داشته و متخصصان قلب و ریه در آن حضور داشته باشند.

دکتر کلانتر هرمز تعداد کلینیک‌های تخصصی زیبایی را ۲۰ واحد اعلام کرده در حالی‌که خود او معتقد است بیش از ۱۰۰ واحد و مطب به عمل زیبایی در تهران می‌پردازند که از نظر انجمن، فعالیت‌های آنها غیرقانونی است.

دکتر محسن نراقی، عضو آکادمی جراحان پلاستیک صورت اروپا با اشاره به عامل فوت متقاضیان زیبایی در ایران می‌گوید: بیشتر فوت‌ها در جراحی‌های زیبایی به‌علت حساسیت‌های بیهوشی است.

او می‌افزاید: ماده بیهوشی هالوتان که چند سالی است در آمریکا و اروپا از رده خارج شده، هنوز در جراحی‌های زیبایی در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند وزارت بهداشت موارد استفاده آن را محدود کرده است. 

ظاهراً  قرار است قانونی به مجلس ارائه شود که  براساس آن متقاضیان عمل زیبایی قبل از جراحی به روانپزشک مراجعه کنند.به اعتقاد متخصصان، جراحی زیبایی بینی در سن بالا منجر به افتادگی تیپ بینی و بلندتر به‌نظر رسیدن بینی می‌شود و افتادگی تیپ بینی، تنگی زاویه و مشکلات تنفسی ناشی از آن را به‌دنبال دارد.

جراحی زیبایی بینی در سن بالا به‌دلیل ویژگی آناتومیک بدن با مشکلاتی روبه‌روست و به‌علت ویژگی‌های سنی و روانی، افراد مسن کمتر برای رینوپلاستی مناسب هستند ولی با انتخاب مناسب بیمار، نتایج بسیار رضایت بخشی به دست می‌آید. با  وجود این،  باور مرسوم به امتناع از جراحی زیبایی بینی در سنین بالا نیاز به تجدید نظر دارد.

جراحی پلاستیک بینی در دختران در سنین بعد از عادت ماهانه و پسران در سنین بعد از بلوغ مجاز است و درصورتی که در سن پایین بینی مشکل عملکردی داشته باشد، می‌توان با انجام عمل جراحی محدود مشکل را برطرف و حالت بینی را نیز اصلاح کرد.

نقش جراح و تجربه وی در انتخاب مناسب بیمار، به کارگرفتن تکنیک‌های مناسب جراحی و در نظر گرفتن عوارض احتمالی ناشی از جراحی است. نکته مهم در جراحی بینی حفظ عملکرد بینی پس از جراحی است.

بینی باید به‌عنوان عضوی که گذرگاه هوای تنفسی است، در نظر گرفته شود و خس‌خس بینی یکی از عوارض احتمالی جراحی بینی است.

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان اکسیژن خون افرادی که تنفس دهانی دارند نسبت به کسانی که از راه بینی تنفس می‌کنند، کمتر است و خس‌خس بینی تا چند هفته بعد از عمل به‌علت تورم و گرفتگی بینی طبیعی است اما درصورتی که بیشتر از این مدت باشد،

باید مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم انجام شود. ممکن است علت خس‌خس چسبندگی بینی یا تنگی بینی به‌دلیل اشکالات حین عمل باشد.

کد خبر 101330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز