احمد چلبی، رئیس کنگره ملی عراق و سرپرست هیات بازخواست و عدالت پارلمان این کشور تاکید کرد

که آمریکا و عربستان سعودی از بازگشت اعضای سابق حزب بعث به قدرت حمایت می‌کنند.

چلبی در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی با مقایسه حزب بعث صدام دیکتاتور سابق عراق با حزب نازی آلمان اعلام کرد که حزب بعث در عراق یک حزب نژاد پرست و خودکامه است، زیرا اعضای آن با نسل‌کشی، قتل عام هزاران عراقی و راه‌اندازی جنگ دقیقا همانند حزب نازی در آلمان عمل کرده‌اند و جنایاتی که آنان در عراق مرتکب شده اند، دقیقا همانند جنایاتی است که اعضای حزب نازی مرتکب شده‌اند.

وی همچنین در نشستی خبری کاخ سفید را مسئول دخالت در انتخابات عراق دانست و از این کشور خواست تا اجازه برقراری انتخابات آزاد با حضور تمام گروه‌های عراقی را بدهد. چلبی تاکید کرد: هیچ طرف خارجی حق حاکمیت بر عراق را ندارد و دستگاه قضایی عراق دستگاهی مستقل است.

مقام‌های آمریکا در هفته‌های گذشته تلاش گسترده‌ای را برای شرکت مقام‌های حزب منحل شده بعث در انتخابات ماه آینده عراق انجام داده‌اند. طبق تصمیمات هیأت بازخواست و عدالت (کمیته پاکسازی بعثی ها) که توسط کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تایید شد، صلاحیت 143 نامزد از جمله صالح المطلک رئیس جبهه گفت‌وگوی ملی و ظافر العانی از نامزدهای فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی برای حضور در انتخابات پارلمانی هفتم مارس رد شده است.

سید عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم روز گذشته با بیان اینکه بازگشت صدامی‌ها به روند سیاسی عراق بر خلاف قانون اساسی کشور است، بر مخالفت قاطع ملت عراق با این مسئله تاکید کرد. 

سید عمار الحکیم در جریان دیدار با رئیس و اعضای شورای استانداری واسط تاکید کرد: ما مخالف بازگشت صدامی‌ها و حزب بعث به عرصه سیاسی کشور هستیم، زیرا این امر برخلاف قانون اساسی عراق است.

وی اعلام کرد: انتخابات پارلمانی آتی عراق بیانگر آغاز مرحله جدیدی از کار و تلاش در راستای خدمت به میهن و منافع ملت عراق به شمار می‌رود. رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: ائتلاف ملی عراق بر این باور است که رقیبانش در این انتخابات شرکای آن در روند سیاسی کشور به شمار می‌روند و عراق از سوی یک گروه یا حزب اداره نمی‌شود، بلکه تمام عراقی‌ها در آن مشارکت دارند.

فراکسیون العراقیه به ریاست ایاد علاوی نخست‌وزیر سابق از اقلیت سنی هم در اقدامی هماهنگ با آمریکا برای افزایش فشارها بر دولت عراق اعلام کرده است که در اعتراض به رد صلاحیت برخی از نامزدهای خود که مشمول قانون پاکسازی بعثی‌ها شده‌اند تبلیغات انتخاباتی خود را متوقف کرده است. 

انتخابات پارلمانی عراق قرار است هفتم مارس (شانزدهم اسفند) برگزار شود

کد خبر 101614

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز