مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

عباسعلی تنها: از میان صدها شهر چندصد هزار نفری و حتی در میان کلانشهرهای ایران تعداد شهرهایی که کوچه و خیابان آن تا یک قدمی دامنه کوهستان کشیده شده باشد

و دامنه با عظمت کوه به راحتی در اختیار مردم قرار گرفته باشد، بسیار اندک است.

کلانشهر کرمانشاه یکی از آن اندک شهرهایی‌ است که این نعمت بزرگ را در یک قدمی خود دارد. ارتفاعات کوه تاق‌بستان یکی از همین حوضه‌های آبگیر شمال منطقه کرمانشاه است که آب آشامیدنی ده‌ها هزار نفر از مردم شهر و درختان منطقه را تامین می‌کند.

اما دامنه این کوهستان را بسیاری از ما با  بی‌مهری و بی‌توجهی چنان آلوده کرده‌ایم که کمتر نقطه‌ای را می‌توان یافت که از آلودگی در امان باشد. متأسفانه در میان انبوه جمعیت مشتاقی که به دامنه کوه می‌روند، برخی با بی‌مبالاتی و بدون آنکه  درک و شناختی از کوه داشته باشند،

فقط برای تفریح و وقت‌گذرانی به دامن کوه می‌زنند و چهره زیبای آن را می‌آلایند. آنها نه کوهنوردند و نه اهمیتی به سلامت  کوه می‌دهند، به همین دلیل تاق‌بستان از این عده رنجیده می‌شود.

با این همه تاق‌بستان هنوز مأوا و پناهگاه خیل مردمی است که دل در گرو  لطف هوای آن دارند، گویی آلودگی‌های دست انسان کم است که به تازگی زمزمه ساخت تله‌کابین بر پهنه آن به گوش می‌رسد تا برای همیشه آرامش نسبی آشفته شود.

این در حالی است که در بسیاری از کشورها ساخت پناهگاه یا تله‌کابین با توجه به هزینه‌های بالای ساخت و نگهداری آن از سویی و از سوی دیگر اثرات سوء و تخریب زیست بوم‌های کوهستانی، تقریباً منسوخ شده است؛

تازه اگر قرار باشد در جایی تله‌کابینی را تعبیه کنند، همه موارد زیست‌محیطی آن را در نظر می‌گیرند و درعین حال سعی می‌کنند که چشم‌اندازهای تاریخی و طبیعی یک اثر را نیز دستخوش ناهمگونی نسازند.

از آنجایی که حوضه آبگیر سراب زیبای تاق‌بستان و حتی دیگر چشمه‌های دامنه این کوه، از همین ارتفاعات و از زرده تا قله فرخ شاد است و حداکثر 24 ساعت بعد از هر بارندگی سراب تاق‌بستان همه بارش ذخیره شده را تا روزها و هفته‌ها به استخر می‌ریزد، سرابی که برای 10 نسل از مردم منطقه و از چند هزار سال پیش تاکنون منشأ خیر و برکت و سبزی و زیبایی و تا حدی مقدس و گرامی بوده است.

از حدود 20سال پیش هم آب این سراب با لوله به آب انبارهای شهر کرمانشاه برای آشامیدن مردم انتقال می‌یابد و قطعاً با نصب و ساخت تاسیسات تله‌کابین در ارتفاعات حوضه آبگیر، این سراب نخستین محلی خواهد بود  که به سراب واقعی تبدیل می‌شود.

تردیدی نیست که با ساخت تله‌کابین، فقر حرکتی مردم خودبه‌خود بیشتر خواهد شد. همان سفرهای نیم‌بند و راه‌پیمایی‌های اتفاقی شهروندان کرمانشاهی، جای خود را به تله‌کابین سواری خواهد داد  و مکان‌هایی را که کمتر در دسترس مردم عادی بود، تهدید خواهد کرد.

امیدواریم مسئولان و طراحان چنین طرح‌هایی پیش از ساخت آن، مطالعات زیربنایی لازم را انجام داده باشند و نگذارند که سکوت و شکوه تاق‌بستان در دام تله‌کابینی بیفتد که هیچ سنخیتی با تاریخ و زندگی آنان  ندارد.

کد خبر 102263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز