شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: درگذشت احمدشاه قاجار در پاریس

احمدشاه قاجار نهم اسفند 1308 (در آن سال مصادف با 28 فوریه 1930) درست 4‌سال و 4 ماه پس از خلع قاجاریه از سلطنت ایران در 32‌سالگی در پاریس و در تبعید درگذشت. وی دچار اضافه وزن و بیماری کلیوی بود.

احمدشاه را در تیرماه 1288 در 12‌سالگی برجای پدرش نشانده بودند که 3سال و چند ماه پس از کودتای رضاخان، از سلطنت خلع شده بود. احمدشاه به اراده خود به اروپا رفته بود که دیگر به او اجازه بازگشت داده نشده بود.

وی بر خلاف دیگر سلاطین قاجاریه، فردی نسبتا آگاه از وضعیت جهان بود و سیاست‌ها را می‌شناخت و راه گریز از آنها را می‌دانست ولی وسیله و امکانات او محدود بود؛ نه ارتشی قابل ملاحظه داشت و نه بودجه کافی.

بی‌خیالی رجال، اوضاع زمان و مداخله بیگانگان هم مانع از آن بود که  اوبتواند اقدامی کند. او در 23‌سالگی با مهارت تمام کودتای ژنرال رضاخان- سید‌ضیاء را از سر گذرانیده بود.

لنین با افغانستان و ایران پیمان امضا کرد

28 فوریه 1921 دولت لنین به‌منظور خنثی کردن توطئه‌های انگلستان، با افغانستان یک پیمان دوستی دائمی، کمک متقابل و عدم‌مداخله در امور یکدیگر را امضا کرد و تا ده‌ها سال، سیاست بی‌طرفی و عدم‌تعهد افغانستان به‌دلیل همین پیمان بود.

دولت لنین چنین پیمانی را هم با ایران امضا کرد و ایران در برابر الغای همه دعاوی و امتیازات و مطالبات روسیه تزاری، متعهد شده بود که با دولت‌های مخالف و معارض روسیه شوروی «هم پیمان» نظامی نشود (عهدنامه 1921) ولی شاه سابق با وارد ساختن ایران به پیمان بغداد (سنتو) و دادن اجازه به آمریکا که در چند نقطه در ایران بر ضد‌روسیه دستگاه استراق سمع مستقر سازد عملا مفاد آن قرارداد را نقض کرده بود. پس از انقلاب، دولت موقت به نخست‌وزیری مهدی بازرگان عهدنامه‌1921 را یکجانبه لغو کرد.

لازم الاجرا شدن ضابطه جهانی منع دود کردن سیگار

مصوبه جهانی منع تدریجی دود کردن سیگار از 28 فوریه‌2005 به اجرا گذارده شده است. این ضابطه در ماه مه 2003 که دود سیگار قاتل شماره یک انسان‌ها اعلام شد در نشست نمایندگان 182 ملت به‌صورت یک میثاق جهانی به تصویب رسید. از این شمار، 167 نماینده به آن رای مثبت داده بودند.

پارلمان‌های 57 کشور تا آخرین روز فوریه‌2005 (بیست و هشتم این ماه) این میثاق را به تصویب رسانده بودند. در مصوبه ماه می2003 تصریح شده بود که میثاق جهانی منع دودکردن سیگار 90 روز پس از تصویب پارلمان‌های دست‌کم 40‌کشور به اجرا درآید که از 28‌فوریه‌2005 اجرای آن باید عملی می‌شد.

اجرای این میثاق که تدریجی و مرحله به مرحله خواهد بود تقریبا در همه کشورها از منع دودکردن سیگار در ادارات و اماکن عمومی آغاز شده، تبلیغ برای آن در رسانه‌ها، بیلبوردها و نصب تابلو در فروشگاه‌ها غیرقانونی شده و در چندین کشور نصاب سنی برای خرید سیگار تعیین شده و دولت‌ها رسانه‌ها را تشویق به نوشتن مطالب ضد‌دود می‌کنند.

چند کشور نیز به تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی هشدار داده‌اند که بازیگران نباید در صحنه‌های فیلم سیگار دودکنند که مشوق اعتیاد به سیگار است. همین هشدار به شبکه‌های تلویزیونی هم داده شده است. سیگار عامل بیشتر بیماری‌های خطرناک از جمله بیماری‌های قلب و عروق و ریه، سرطان و به‌ویژه سرطان لوز‌المعده است.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 102444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز