هر چند هیأت داوران انجمن طراحی خبر (SND) گزارش نهایی خود را با خبرهای بدی شروع کردهاند که حکایت از بیتوجهی سردبیران به چاپ عکسهای با کیفیت خبری در صفحه نخست روزنامه، عدم انتشار گزارشهای تصویری یا چاپ نامناسب خبرهای کوچک داشتهاند، با این حال به گفته آنان اوضاع طراحی مطبوعات در جهان چندان ناامید کننده نیست.
دلیل این امر نیز وجود روزنامههایی عنوان شده که به اصالت و ویژگیهای پایهای روزنامهنگاری بازگشتهاند. از این ویژگیها میتوان به چاپ عکسهای بزرگ یا بازیهای گرافیکی میان تیتر و داستان اشاره کرد. داوران بر این نکته تأکید کردهاند که این روزنامهها به جای تقلید از روزنامهنگاری اینترنتی از عناصر خلاقانهای استفاده کردهاند که اینترنت قادر به آفرینش آنها نیست.
نشریات برتر
اهمیت قائل شدن برای طراحی آگهی یکی دیگر از نکاتی بوده است که داوران در گزارش نهایی خود از آن یاد کردهاند. آنها آگهیهای روزنامه را جزئی از محصولات تولیدی آن خواندهاند که برای خلق آن بایستی همکاران بخشهای دیگر از جمله سرویسهای خبری و بازرگانی را نیز دخالت داد. نشریههایی که در سال ۲۰۰۹ توانستهاند بخش اعظمی از انتظارات هیأت داوران را برآورده و جایزه بهترین طراحی صفحات را از آن خود کنند، نشریاتی از آلمان و آمریکا بودهاند.
فرایتاگ: این هفتهنامه آلمانی با تیراژ ۱۲ هزار و ۴۰۰ نسخه، به دلیل آنچه که داروان آن را جسارت در استفاده از تصاویر جذاب و ناب خبری در صفحه اول دانستهاند، یکی از برندگان این جایزه بوده است. این نشریه که در شهر برلین منتشر میشود، به باور داوران با غافلگیر کردن بصری خوانندگان آنها را به خواندن و ورق زدن صفحات تشویق میکند.
فرانکفورتر آلگماینه (ویژهنامه روز یکشنبه): این نشریه که هفتهنامه روزنامه فرانکفورتر آلگماینه است و در روزهای یکشنبه به چاپ میرسد، دیگر برنده آلمانی بهترین طراحی صفحه بوده است. نکته اصلی در کسب این عنوان به باور داوران، ترکیب برجسته عناصر بصری و مطالب و همچنین استفاده مؤثر از فضای سفید روزنامه بوده است که در نهایت منجر به خواندن راحتتر مطالب از سوی خواننده میشود.
نیویورک تایمز: این روزنامه معتبر آمریکایی با تیراژ هشتصد هزار نسخه، سومین برنده این جایزه بوده است. هیأت داوران در توضیح خود برای این انتخاب گفته است، نسخه روزهای یکشنبه نیویورک تایمز حاوی خبرهایی از سراسر جهان است و موضوعات مختلفی را از بالی گرفته تا برونوکس و از بمب اتم گرفته تا بحران بیکاری پوشش میدهد. نحوه صفحهآرایی این روزنامه این امکان را به طراحان میدهد تا داستان را به نحوی بصری برای خواننده تعریف کنند. طراحی صفحات این روزنامه مخاطبان جهانی را برای آنها به همراه آورده که میتوانند از لابه لای صفحات، کمی از هوای نیویورک را استشمام کنند.
دویچهوله