مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه شهری: نرخ جدید بلیت اتوبوس‌ در جلسه 11اسفند شورای شهر تصویب شد

به گزارش همشهری، پایه این نرخ که از 15‌فروردین ماه سال آینده به اجرا در می‌آید 25‌تومان تعیین شده اما به ازای افزایش مسافت تا4 برابر افزایش می‌یابد.

براین اساس برای مسیرهای تا 7 کیلومتر یک بلیت 25 تومانی، برای مسیرهای 7 تا 12 کیلومتر، 2 بلیت معادل 50 تومان، برای مسیرهای 12 تا 16 کیلومتر، 3‌بلیت معادل 75 تومان و برای مسیرهای 16 کیلومتر به بالا 4 بلیت به قیمت 100 تومان دریافت خواهد شد.

11اسفند همچنین از سوی اعضای شورای شهر تاکید شد تا در خطوط طولانی، اتوبوس‌هایی با مسیر کوتاه‌تر نیز در نظر گرفته شود تا آن دسته از شهروندانی که تنها از بخشی از مسیرهای طولانی استفاده می‌کنند، ناچار به پرداخت کامل قیمت بلیت نشوند.
به همین مناسبت در جلسه 11اسفندشورای شهر تهران تشکری‌هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز شرکت داشت.

وی طی سخنانی گفت: دیوان محاسبات کشور با ارسال نامه‌ای از شهرداری تهران بابت واقعی نکردن نرخ‌های سفر طبق قانون توضیح خواسته است.این در حالی است که به گفته تشکری هاشمی شرکت واحد برای سال 89، 100 میلیارد تومان کسری بودجه دارد و شهرداری متأسفانه هیچ سالی نتوانسته برای شرکت واحد اتوبوسرانی بودجه مورد نیازش را تامین کند.

وی با اعلام اینکه هزینه جابه‌جایی هر مسافر با احتساب هزینه استهلاک اتوبوس حدود 350 تومان است، ادامه داد: براین اساس و با توجه به اینکه مردم باید یک سوم هزینه‌های سفر را پرداخت کنند، نرخ بلیت اتوبوس در بلندترین خطوط 100 تومان و در کوتاه‌ترین خطوط 25‌تومان خواهد شد.

وی در تشریح تعداد اتوبوس‌هایی که در مسافت‌های چهارگانه فعال هستند، گفت: تعداد ناوگان فعال در خطوط زیر 7 کیلومتر، 560 دستگاه، در خطوط 7 تا 12 کیلومتر، هزار و 65 دستگاه، در خطوط 12 تا 16 کیلومتر 616 دستگاه و در خطوط بیش از 16 کیلومتر، 861 دستگاه است.

براین اساس به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با در نظر گرفتن اینکه اکثر ناوگان اتوبوس در خطوط 7 تا 12 کیلومتر فعال هستند می‌توان گفت، سال آینده هزینه سفر با اتوبوس به‌طور میانگین 50 تومان خواهد بود.

به گزارش همشهری 11اسفند اما کار تعیین نرخ کرایه اتوبوس‌های خصوصی، مینی بوس‌ها و تاکسی به‌دلیل کمبود وقت به جلسه دیگری در هفته آینده موکول شد.

نیاز به اصلاح سیستم نرخ‌گذاری بلیت

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه نرخ کرایه اتوبوس گفت: اصلاح سیستم نرخ‌گذاری بلیت اتوبوس یک نیاز است. وی با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر می‌خواهیم موضوع را از سرمان باز کنیم باید یک نرخ برای تمامی مسیرهای اتوبوس تعیین کنیم که این بی‌عدالتی است. خادم ادامه داد: ما باید مسئله را از پایه حل کنیم تا با الکترونیک‌شدن بلیت‌ها، دچار مشکلات بعدی نشویم.

عدم پرداخت یک‌سوم یارانه  سهم دولت

احمد مسجدجامعی با اشاره به عدم‌ارائه یک سوم یارانه از سوی دولت گفت: باید این موضوع به‌صورت جدی پیگیری شود. در حال حاضر الباقی پول را مستقیم و غیرمستقیم مردم پرداخت می‌کنند، ‌شهرداری هم اگر سهم دولت را پرداخت کند از جیب مردم پرداخت می‌کند. مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز با تاکید بر اینکه قیمت پایه بلیت 25 تومان است، گفت: سال‌هاست که قیمت بلیت 20 تومان بوده و تغییری نداشته و حالا این مبلغ در مقابل همه آن ثابت ماندن‌ها اضافه می‌شود.

کد خبر 102681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز