دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

رئیس مجلس در مراسم افتتاح 2500 هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز اطراف پایتخت که با حضور شهردار تهران، معاونان شهرداری و شهرداران مناطق برگزار شد، گفت:

کمیسیون تلفیق، بودجه 200 میلیارد ریالی برای درخت‌کاری و جنگل‌کاری در تهران درنظر گرفته است.

علی لاریجانی در این مراسم همچنین از اقدامات شهرداری برای توسعه فضای سبز تهران تشکر کرد.رئیس مجلس گفت: وقتی می‌بینیم که 2هزار و 500 هکتار جنگل کاری با همت شهرداری تهران قرار است افتتاح شود این بسیار شعف‌انگیز است و من به یاد خاطرات خود با رفیق عزیزم آقای قالیباف می‌افتم که انسان همان جسارت‌ها و شجاعت‌های دوران جنگ را در ایشان حس می‌کند که خیزهای بلند بر می‌دارد.

وی در ادامه به ارزش درخت در سنت‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: سنت ایرانی با باغ و درخت‌کاری عجین بوده و ایرانی‌ها بخشی از حیاتشان در باغ‌ها بوده است. در شهرسازی‌ قدیم جاهایی که در ذهن متبادر نبوده است درخت کاری داشته‌ایم و مفرح بودن زندگی ایرانی‌ها با زیستن در کنار درختان و در باغ‌ها بوده است. در دوران مدرنیته، ‌سنت‌های پسندیده و نیکو، رنگ باختند و ما باید به سنت‌ها بازگردیم.

رئیس مجلس با اشاره به بودجه‌ای که کمیسیون تلفیق برای گسترش فضای سبز در تهران تخصیص داده است، گفت: به شهرداری توصیه می‌کنم از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد این امر را سامان دهد؛ یعنی از استعداد‌های بخش‌های مختلف و مردم استفاده کند.

وی در پایان به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پرداخت 2میلیارد دلار اعتبار به حمل‌ونقل کلانشهرها اشاره کرد. لاریجانی همچنین به موضوع آلودگی هوا در تهران اشاره کرد و گفت که مجلس در این باره آماده است از شهرداری تهران پشتیبانی کند.

توجه به ساماندهی روددره‌ها

در این مراسم محمدباقر قالیباف نیز ضمن تشکر از نماینده‌ها و کمیسیون تلفیق مجلس که در سال‌های گذشته و امسال به موضوعات شهری توجه داشته‌اند، گفت:  از رئیس، نمایندگان و مخصوصا کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که در سال‌های گذشته و امسال همواره توجه ویژه‌ای به موضوعات شهرها و مخصوصا کلانشهرها در بخش‌های مختلف داشته‌اند قدردانی می‌کنم و اگر عنایت مجلس نبود، بسیاری از مشکلات را نمی‌توانستیم حل کنیم.

شهردار تهران در ادامه صحبت‌هایش به آلودگی هوای تهران اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران با 2رویکرد توسعه حمل‌ونقل عمومی با تکیه بر حمل‌ونقل ریلی و محدودیت برای خودروهای شخصی به مقابله با این پدیده می‌پردازد.

قالیباف اظهار داشت: اول که بی‌آر‌تی راه‌اندازی شد اعتراضات زیادی به این طرح می‌شد اما امروز همه می‌خواهند که حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند.شهردار تهران در ادامه به توسعه فضای سبز تهران اشاره کرد و گفت: در سه چهار سال گذشته فضای سبز به اندازه زیادی توسعه پیدا کرده است به‌گونه‌ای که نمی‌توان نقطه‌ای را در شهر پیدا کرد که در آن به فضای سبز توجه نشده باشد؛ چه در محله‌ها، چه در پارک‌ها و چه در بزرگراه‌ها.

مغفول ماندن روددره‌های تهران در توسعه فضاهای تفرجگاهی تهران یکی دیگر از موضوعاتی بود که شهردار تهران در این مراسم به آن اشاره کرد و افزود: روددره‌های کن، فرحزاد، اوین درکه، دارآباد، سرخه حصار و... فرصت‌هایی طلایی هستند که در گذشته از آنها غفلت شده و توجهی به آنها نشده است که با توجه به مزایای ویژه 7 روددره تهران که هرکدام رودخانه‌ای طبیعی در بدنه البرز هستند احیای آنها در دستور کار قرار دارد.

افزایش سرانه فضای سبز در تهران

در ابتدای این مراسم علی‌محمد مختاری رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران به عوارض زندگی شهرنشینی اشاره کرد و توسعه فضای سبز را یکی از راه‌های اصلی کاهش عوارض زندگی مدرن دانست.

وی به توسعه فضای سبز درون شهر و همچنین کمربند سبز تهران اشاره کرد و گفت: 1500‌هکتار از کمربند سبز تهران تا به امروز به پایان رسیده است و قرار است 100 هکتار دیگر این کمربند تا پایان فروردین ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مختاری همچنین به توجه مدیریت شهری تهران و توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در تمامی مناطق شهر اشاره کرد و افزود: در 4سال گذشته سرانه فضای سبز تهران به ازای هر نفر از نیم متر به 4متر افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 103059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز