سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه سیاسی: مقامات دیپلماتیک و پارلمانی ایران، آزادی سرکرده گروهک تروریستی پژاک در آلمان را محکوم کردند.

این واکنش‌ها پس از آن برانگیخته شد که خبر آزادی رحمان حاجی‌احمدی، به نقل از رسانه‌های آلمانی و بلژیکی در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد. پلیس آلمان سرکرده گروهک تروریستی پژاک را ‌کمتر از 2روز در بازداشت نگاه داشت. سرکرده پژاک عصر شنبه در شهر کلن، محل اقامتش، بازداشت شد؛ پس از آن منابع خبری آلمانی گزارش دادند که پلیس آلمان او را به مکان نامعلومی انتقال داده است.

آلمانی‌ها گفتند بررسی می‌کنیم

پس از دستگیری حاجی‌احمدی، مقامات ایرانی بلافاصله خواستار تحویل او برای محاکمه به تهران شدند.رئیس مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفته بود که اقدامات دیپلماتیک برای تحویل این تروریست آغاز شده است. علی لاریجانی ادامه داد: از مدت‌ها پیش این مسئله با مسئولان آلمانی در میان گذاشته شد و به هر حال این فرد در بسیاری از جنایت‌ها شریک بوده و در آنجا سکونت داشته است.

او تاکید کرد: هر بار که در این‌باره سخن گفتیم، آلمانی‌ها پاسخ دادند که بررسی می‌کنیم؛ البته پیگیری‌هایی که انجام شده موفقیت‌آمیز بوده است و در نهایت به دستگیری این فرد منجر شد.

تبریک برای دستگیری

از سوی دیگر، مقامات محلی نیز نسبت به دستگیری این سرکرده گروهک تروریستی ابراز رضایت کردند. استاندار کرمانشاه نیز که پژاک شهدایی را از خانواده‌ها و مسئولان این استان گرفته است، در نشست شورای اداری شهرستان دالاهو دستگیری سرکرده پژاک را در آلمان تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سیدداوود هاشمی گفت: اگر کشورهای جهان به‌ویژه دولت آلمان، گوش شنوایی داشته باشند، باید به ندای خانواده شهدایی که عزیزانشان توسط عوامل این گروهک در خاک ایران به شهادت رسیدند، توجه نشان دهند.

تشکر پس از آزادی

اما کمتر از 2 روز بعد، آلمان، رحمان حاجی‌احمدی سرکرده 62ساله گروهک موسوم به شاخه ایرانی پ‌ک‌ک (پژاک) را آزاد کرد. حاجی‌احمدی پس از آزادی، از دولت آلمان و رفتار محبت‌آمیز پلیس این کشور قدردانی کرد. او به بلژیک بازگشت و هم‌اکنون در این کشور به‌سر می‌برد.

سرکرده پژاک که تا‌کنون مسئولیت بسیاری از عملیات‌های تروریستی علیه مردم ایران را در غرب کشور به‌عهده گرفته است، در همین رابطه گفت: طبیعی است که ایرانی‌ها خواستار استرداد من باشند اما در فاصله کوتاهی آزاد شدم.

او ادامه داد: اگر دستگیری من با یکشنبه یعنی ایام تعطیل در اروپا مصادف نمی‌شد دولت آلمان مرا زودتر آزاد می‌کرد.

این دستگیری نمایشی بود

ساعتی بعد سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام خبر آزادی سرکرده گروهک تروریستی پژاک در آلمان گفت: بازداشت سرکرده پژاک نمایشی بود.
براساس گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست18اسفند در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی تاکید کرد: همان‌طور که قبلا اعلام کرده بودیم کشورهای اروپایی متأسفانه با وجود شعارهایی که در رابطه با دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم سرمی‌دهند متهم به حمایت از تروریسم هستند و همه شواهد نشان می‌دهد که این کشورها محل امن تروریست‌ها است.

او یادآوری کرد: سرکرده این گروهک جنایات زیادی علیه ملت ایران مرتکب شده و به این جنایات نیز اعتراف کرده و ما سال‌هاست که به‌دنبال دستگیری این فرد و گروهک ترویستی ‌اش هستیم و اسناد جنایات آنها را نیز به طرف‌های غربی تحویل داده‌ایم.

نقض قوانین بین‌الملل

همچنین در دولت، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اقدام آلمان در آزادکردن سرکرده گروهک تروریستی پژاک را نوعی زیرپا گذاشتن قوانین و حقوق بین‌الملل برشمرد. سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با تناقض‌آمیز توصیف‌کردن رفتارها و گفته‌های برخی کشورهای غربی نظیر آلمان در بحث مبارزه با تروریسم به ایسنا گفت: پژاک یک گروهک تروریستی است و آزادی سرکرده آن در شرایطی انجام می‌گیرد که در قوانین و حقوق بین‌الملل اگر کسی با عنوان مجرمانه تحت پیگرد یکی از کشورها قرار داشته باشد باید توسط اینترپل دستگیر و به کشور مرجع تحویل شود؛ در حالی که شاهدیم با آزادی این فرد، قوانین حقوق بین‌الملل زیر پا گذاشته شد و غربی‌ها خلاف شعارهایشان عمل کردند.

مهر تایید بر تروریسم بین‌الملل

در بهارستان نیز نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به آزادی سرکرده گروهک تروریستی پژاک، گفت: دولت آلمان با آزادی سرکرده گروهک تروریستی پژاک، مهر تاییدی بر حمایت‌هایش از تروریسم بین‌الملل زد.

اسماعیل کوثری با تاکید بر اینکه آزادی این جنایتکار خلاف قوانین بین‌المللی است، به باشگاه خبرنگاران گفت: دولت ایران از طریق مجامع بین‌المللی، آزادی این جنایتکار را پیگیری خواهد کرد و سفیر آلمان نیز باید پاسخگوی رفتار دوگانه دولت خویش باشد.

عملیات مشترک

دستگیری رحمان حاجی‌احمدی از سران گروهک تروریستی پژاک در عملیات مشترک نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه، بلژیک و آلمان علیه اعضای گروهک پ.ک.ک در آلمان اتفاق افتاد.

براساس این گزارش، واحدهای امنیتی ترکیه در این مورد با سازمان اطلاعات دولت آلمان تماس برقرار کردند و گفته می‌شود که در ادامه این عملیات در بلژیک پلیس بلژیک 22 نفر از سرکردگان پ‌ک‌ک از جمله زبیرآیدار و رمزی کارتال را بازداشت کرده بود.  تاکنون هیچ مقام آلمانی دلایل آزادشدن حاجی احمدی را اعلام نکرده است.

کد خبر 103144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز